Thursday 2 October 2008

24. Taka Tuka/ William Osbourne/ Corwin is zoek

Rhexenor zegt dat hij een opblaaspapagaai had kunnen mee nemen, maar vond het er idioot uit zien. Hij laat William zien dat er niet echt iets is met zijn oog.
Rhexenor klaagt dat hij steeds opdrachten van Random krijgt. Hij vertelt over het avontuur met Random in Lyonesse en de aliën wereld. Doen ze dat nog steeds, mensen uit elkaar snijden? Ze leren het nooit, zegt William.
Dan vertelt Rhexenor over zijn zoektocht naar Xena.
Heeft Martin een dochter? zegt Flora belangstellend. Misschien mag niemand dat weten. Het is een leuk meisje, een beetje bleek. Rhexenor laat ons een troef van het meisje zien. Ze heet Sientje, maar noemt zich Xena. Ze was vergiftigd door slechte drugs. Was het Martins schuld of die van Random? Vraagt Flora. Nee. Hij weet niet wiens schuld het dan wel was. Het kan wel een Chaosiet zijn die het expres doet!
William kijkt Rhexenor aan en deze voelt zich even heel koud worden. Er is iets met hem. Het wordt wat donkerder in deze herberg en er zijn meer mensen die rillen. Wij niet. Er is iets met je, zegt William. Rhexenor begint witte lippen te krijgen, het voelt ook koud bij hem. Shapeshift en Poenix helpen een beetje.
Ronardo vertelt William over Chaos. Als Flora dringend aan William vraagt op te houden, wordt het weer normaal.
Is het een puinhoop in Chaos? Rhexenor vertelt over bewegende huizen. Wat woont er dan? Blobs? Nee, demonen. William kijkt geschokt. “Die zijn toch gevaarlijk. Ben jij een demon?” en er hangt iets gevaarlijks in de lucht. Flora zegt hem rustig te blijven en het wordt normaal. Demonen zijn wezens die in je slaap je de adem afnemen. Die fluisteren in de wand en ’s nachts komen ze eruit en dan ben je dood. Duivels zijn niet erg. Hoorns, vleugels, hoeven en rood. Sommigen kunnen zich netjes kleden, aldus William.
“Maar misschien ben je een weerwolf,” zegt William hard. Mensen maken dat ze weg komen. Rhex wil een demonenhand, William doet iets en het lukt hem niet. Dat was echt fout, zag je die klauw? Wat voor soort Chaosiet is Rhex dan?
Er zijn Chaosieten die niet van dat veranderen houden. Er zijn kwaadaardige tussen en ook fluisteraars, zegt Flora.

Rhex mompelt dat hij weg gaat, pakt een kaart en laat zich door iemand doorhalen.
William zegt dat hij een vervelend gevoel bij Rhexenor heeft. Hij weet gewoon dat die Chaos wezens moorddadig zijn, mensen uit elkaar trekken en kinderen uit elkaar trekken.
Dat soort wezens bestaat nog steeds, zegt Flora. Er zijn veel soorten demonen. Van demonen die berg zijn tot aan windvlaag. Volgens William zijn ze allemaal kwaadaardig. Geen uitzonderingen. Je hoeft er niet bang voor te zijn. Ik merk dat hij is niet bang is, volgens mij zoekt hij het op.
Onze familie is verwant aan Chaos. Bedoel je dat wij dat ook kunnen? Hij kijkt naar zijn hand. Er zijn er die dat kunnen leren in de familie. Misschien kon je opa dat wel, zegt Flora.
William brengt het gesprek weer terug op Rhex. Er hangt een luchtje bij hem: kwaadaardig. Hij merkte het meteen toen hij binnen kwam. En iets van dat luchtje hangt er nog steeds. Ronardo heeft het ook en William staart naar diens handschoen.
Hij waarschuwt ons voor Rhexenor.
“Zal ik hem de volgende keer aanpakken,” stelt hij voor. Hij heeft geen idee wat hij dan doet, maar het voelt behoorlijk fout aan. Kan het zijn dat er iemand in de familie is waar een demon ingekropen is die er uit moet? Ja, diverse familieleden, zegt Flora. Deirdre is de laatste. In principe kunnen onze familieleden niet zomaar worden overgenomen, het moet echt iets sterkers zijn.
We zijn alle drie met de dood bedreigd geweest. Die demon in Arden was er één die met een spreuk op ons afgestuurd wordt, kunnen niet goed tegen magie, weet William. Dat kan door iedereen op ons zijn afgestuurd.
Ik vraag Flora hoe de normale gang van zaken is als er een nieuw familielid opduikt. Ze zegt dat je officieel erkend moet worden en dan word je in de familie opgenomen. Je krijgt een peet aangewezen door Random. Eigenlijk zou dat Delwin moeten zijn. Dat zou wel leuk zijn, maar vast ook problematisch. Ze heeft wel een idee: Benedict als Peet zou logisch zijn, en anders Flora zelf. Zie je die Peet dan vaak, vraagt William met een kleur. Als je ze nodig hebt, kun je ze troeven en dan moeten ze je helpen.
Rhex stond onder bescherming van Random tot er een officiële ouder opdook (hij heeft ons niet voor niets laten vissen in de Abyss) en over mij waren er wat twijfels, totdat ik officieel werd erkend stond ik onder bescherming van zowel Julian als Corwin.
Flora neemt afscheid en verdwijnt met wat magie.
Ik vraag aan William of we even in vertrouwen met elkaar kunnen spreken. Nu waren er al geen andere mensen meer in de herberg sinds zijn opmerking over weerwolven, maar nu weten we ook zeker dat ze voorlopig niet binnen zullen komen. Wel moeten we voor onze eigen drank zorgen.
Ik vertel hem waar ik mee bezig ben. Over het beeld in Arden zegt hij dat het een Watcher is. Dat soort beelden is ontworpen tegen wezens die een zwakke plek hebben. Ze kunnen er niet tegen dat je ze ziet, dat maakt ze zwak. Zowel een wapen als bescherming. Hij heeft een verhaal gehoord over wezens die een wereld hebben uitgeroeid omdat ze bang waren dat het naar ze keek. Ze kruipen in je, omdat je ze niet kunt zien. Twee altaren betekenen twee wezens en een derde die dat gedaan heeft. Er langs glippen is niet gemakkijk. Eentje heeft daar de altaren neergezet. En later is er eentje terug gegaan om iets te melden. Wat is er gebeurd. We vertellen van de Phoenix.
Merk je wel eens gefluister van je handschoen? vraagt hij aan Ronardo. Nee, maar misschien is zijn geest te sterk om iets te kunnen horen. Hij luistert wel even, maar stelt zich niet open. William heeft wel eens van de Heilige Eenhoorn gehoord, die staat voor al het goede. En het zwarte Serpent voor al het kwade. Hij lijkt dingen over die offering in ons verhaal niet te horen. Vraagt of het Patroon is opgebouwd of geschreven met bloed. Hoe is het destijds geschreven?
Met een donkerrode edelsteen, bloedrood als je wilt.

Gerard is blij dat Rhexenor zo snel terug is. Hij geeft hem een kijker. Ze zijn bij het eiland Taka Tuka. Ze zullen er heen roeien en het fort veroveren. Rhexenor wil nu toch een papagaai. Als Rhexenor een papagaai blijkt te hebben, willen ze er allemaal heen. Dat geeft nogal wat chaos met rondvliegende opblaaspapagaaien totdat Gerard roept: Even serieus! Ze varen de haven binnen.
De andere piraten hebben zelfde soort broeken en shirts, maar geen houten poten en lapjes en papagaaien. Ze zijn erg verbaasd als de piratenvloot de haven binnen vaart, De loopplank gaat uit, aanvallen! Aan de haven heb je een stadje en boven op de heuvel het fort.
Rhexenor baant zich een weg, Gérard komt om zich heen stompend achter hem aan. Op het fort worden de kanonnen afgevuurd, ze schieten op het schip. Meeste is mis.
In het stadje is een cafeetje waar een jochie met een streepjesshirt staat. De dikke waard wordt opgehangen. Marco is blij, dankjewel. Hij krijgt 3 goud, graait geld uit de kassa en trapt de waard voor zijn ballen.
Intussen wordt hun schip geraakt door de kanonskogels. Dat is niet slim, zegt Gérard. Nu moeten we dadelijk hun schip stelen. Ze komen bij een grote poort waar lui met musketten schieten. Rhex wordt geraakt door een kogel, die hij er weer uit krijgt met shapeshift. Gerard kijkt even rond, pakt een flink rotsblok en beukt de poort open.
Rhex schiet met het Rebma kanon, dat hier lekker werkt. Jochem met zijn mes is er ook en doet stoer. De baas heeft een zwarte muts en heet Barend. “Richt de kanonnen op die dikke vent en op die andere!” roept hij.
Rhex pakt Jochem en die is bang. Hij smijt hem tegen Barend. Ze zijn aardig gewond, er zijn mannen dood. Deze piraten zijn gemeen, ze slaan raak en schieten raak. Ze zijn totaal niet bang, maar kunnen ook geen kant op. Gerard pakt een kanon, loopt daarmee door iedereen heen. Hij gaat dan naar beneden en trekt een ijzeren hek uit de muur. Rhexenor gaat naar boven en Barend geeft zich over aan Rhexenor. Hij bindt hem vast. Barend heeft een gebroken been, Jochem een arm uit de kom. Gerard heeft de gevangenen bevrijd. Gerard noemt dit een heroïsch gebeurtenis. Nu de schat nog. BloedBarend wil niet zeggen waar de schat is. Wat wil je, water en brood in de kerker en iets om je dag en nacht te treiteren? Of zal ik Rhex op je afsturen. Hij weet van geen schat. Een andere piraat heeft de schat gepakt. Gerard buigt het mes krom van Jochem. Doe dat eens met die hand? Vraagt hij aan Rhex. Deze laat een klauw zien en ze vertellen dat de schat op Mala Ya Kaya ligt.
Ze stelen de schepen van de piraten en varen naar het eiland. De mensen van Taka Tuka zijn blij van de piraten af te zijn. De waard hangt nog steeds aan de muur.
Ze komen op een tropisch eiland. BloedBarend en kromme Jochem (zo genoemd sinds Gérards handwerk met het mes) gaan ook mee. Ze wijzen waar de grot is maar kijken elkaar op een verdachte manier aan. Nee, de schat ligt echt daar. Je moet oppassen, er zitten allerlei valstrikken. De eerste is met een bijl.
Ze zijn tot deze bekentenis gekomen nadat Rhex ze aardig heeft open gekrast. Hij geneest hen weer als hij de Phoenix belooft ze niet weer te verwonden.
Gérard en Rhexenor gaan de grot in. Even later ligt Rhexenor bloedend op de grond, er hangt een bijl boven zijn hoofd. Het doet niet echt pijn, hij shape shift en de wonden gaan dicht. Er zijn wat spieren kapot en zijn arm is een beetje los.
Gérard slaat de bijl weg. Hij geeft Rhex wat te eten en te drinken. Je moet niet in een valstrik lopen, adviseert hij. Die tegel waar je net op stond kan bewegen. Daar triggert ie op. Als Rhex zijn zwaard pakt, gaat het genezen beter, het bloed lijkt weer een beetje in hem te trekken.
Hij zet de helm op, een heel eind verder op is iets magisch.
Rhex wordt een hond, Gerard gooit een stok. Maar hij ziet nu verderop een draadje. Gerard laat er een steen op vallen en de hele vloer stort in. Niet zo handig. Hij springt er over heen. Honden- Rhex ook. De ene val naar de andere wordt gevonden, Gerard laat ze allemaal afgaan. Ze worden beiden geraakt door een gifpijl, waardoor ze een beetje duizelig zijn.
Dan komen ze bij een kamer met een kist. Hij heeft nog steeds de helm als hond en iets in die kist is er magisch. Hij wordt zichzelf.
Hij maakt de kist open, een gifnaald komt in zijn vinger. In een zakje is er iets magisch. Daarin zit een vrij grote, zwarte parel. Een soort van bol lijkt er omheen te zitten en daar zit Rhexenor in. Een grote bol met tralies. Hij haalt de parel uit het zakje, bekijkt deze goed en de wereld om hem heen verdwijnt.

William vraagt zich af wat die spook vampieren er mee te maken hebben en wat we er op tegen hebben. Hij denkt wel eens les gehad te hebben van iemand die verstand te hebben van dergelijke wezens, een strenge man. Osric.
Ronardo wil mee, als ik op zoek ga naar die Ctulhu. “Waar heb je les in gehad,” vraag William aan Ronardo. Hij wil graag weten wat er allemaal kan als Amberiet. Hij vindt de troeven nog wat gevaarlijk, er zit een soort van macht in. Krijg je les van een leraar? Het is meer een Familie iets, zegt Ron. Oom of tante. Van zijn tante. Wat hebben we een ingewikkelde familie.
Raar dat één van de jongsten de koning is. Aangewezen door de eenhoorn? Dat klinkt als een grap. Er zijn zoveel eenhoorns, je komt ze tegen in de bossen. Hij ziet duidelijk Serpent en Eenhoorn als zwart-wit. Evil en Good strijden tegen elkaar. Hij heeft echt een heel simplistische kijk op dit soort zaken.
Overschaduw kent Ronardo wel. Maar hij weet niet wat het is en hoe ik er kom.
Contact leggen met Ctulhu zou William niet doen. Dan kun je gek worden. Maar die weet veel en kent die spookvampieren waarschijnlijk. Ctulhu wil wel praten, maar je wordt gek. Ik zeg hem dat ik er toch heen ga, naar de wereld Dark End.
Ronardo vindt het raar dat Julian hier zelf niets aan doet, het is toch zijn probleem? Dan ook zijn verantwoordelijkheid, vindt Ronardo. Is hij lui, vraagt William. Dan hoef ik hem niet te ontmoeten. Ik krijg het idee niet uit Ronardo’s hoofd gepraat dat Julian toch niets anders te doen heeft en William lijkt me niet te geloven als ik zeg dat Julian niet lui is.
De naam Merlijn kent hij. Een Arthur tovenaar? Nee, één van Mordor. Een Mordor waar de schimmen zijn… en een kasteel met een spin. Die zit in de kelder. Er is een fort boven waar de koning woont, zijn naam is ook iets met Mor. De koning heeft een ijzeren kroon en het stikt er van de trollen.

Om Rhexenor heen is het donker. Hij krijgt geen contact met de Phoenix, het zwaard pakken lukt ook niet. Hij voelt dat hij ergens in ligt. In een kist ofzo. Boven beweegt het, er komt allemaal water binnen. Hij wordt een watermonster en probeert levensvormen te zoeken. Die zijn vrij ver weg, denkt hij. Hij zwemt naar wat hij denkt dat boven is, het is stikkedonker. Daar stoot hij zijn harsens. Daar zit steen. Hij denkt dat hij iets ziet na een poosje zoeken. Hij maakt zijn ogen wat groter en ziet heel vaag dat er bij de muur een soort van boog is en daarachter wat licht. Hij zwemt door een gang, op de muur is spul dat licht geeft. Met zijn handen schraapt hij wat van het spul los. Hij komt dan in een vrij grote zaal, onder water. Hij zit in een soort groot gebouw, er zijn meerdere gangen. Er is een gang waar hij in zwemt en daar stuit hij op een enorm blok dat de gang afsluit. En zo zijn er meer van die gangen. Ook vindt hij een kamer met rotte troep.
In de zaal, heel groot, is er in het midden een podium met daarop een grote kist. Daar lag een enorm deksel op, dat er nu af os. Er liggen botten in en een gouden ring met edelsteentjes. Er is iets mee. Er zijn ook kledingresten te zien, daar was ook iets mee.
Er zijn meer uitgangen, maar hij kan er gewoon niet uit. Helemaal afgesloten door die blokken steen. Hij pakt een kaart van Gerard, werkt wel als troef, maar doet het toch niet. Hij gaat dan overal onder zoeken. Eerst die kist maar. Daaronder is een luik dat moeilijk te openen is. Met Helios dan maar. Er is een trap naar beneden. Hij komt uit in een gang met tekeningen op de wanden, ziet er goed uit. Dat zijn raar geklede mannen en vrouwen die plat getekend zijn. Het zijn een soort verhaaltjes, er zit een man op een stoel met een zonnetje boven zijn hoofd voor wie er geknield wordt. Er is hier blijkbaar een belangrijk iemand begraven. De man op de tekening heeft een ring die licht geeft.
Rhexenor doet de ring om en gaat verder de tekeningen bestuderen. Dan ziet hij ergens een soort hondachtige wezens die een zwarte steen met een boot weg brengen. De parel die Rhexenor heeft, lijkt er op. Hij volgt de verhaaltjes: de ring heeft te maken met de steen. Hij houdt ze bij elkaar, er gebeurt niets. Hij denkt niet dat het iets doet samen. De parel zou trouwens wel in de ring passen. Rhexenor krijgt de ring niet af. Zijn vinger klein maken helpt niet. En eigenlijk wil Rhex de ring niet afdoen. Maar dat is toch niet nodig…. Even de ring af, steen er in, ring weer om en klaar.
Op een gegeven moment komt hij bij grote bronzen deuren die vroeger werkten met touwen en gewichten. Rhex krijgt ze met veel geweld genoeg op een kier om er doorheen te shapeshiften. Dan gaat er een tunnel naar boven en komt hij uit in een tempel buiten. Het licht is fel.
Er is hier veel zand, hij passeert een zandheuvel en daar is een heel groot meer. Er zijn hier geen levensvormen, misschien zijn er wat vogels heel ver weg.
Hij troeft naar Gérard, die verbaasd is. Hij kan hem niet zien, maar hoort hem wel. Hij steekt een hand uit en Rhex arm wordt uit de kom getrokken en door de troef gehaald. Hij duwt de arm terug in de kom.
Hij vraagt om een gedeelte van de schat voor zijn leger. Eigenlijk moe je dat niet doen, zegt Gerard, want dan haal je het goud weg uit deze wereld en dat is een beetje zielig. Hij is van plan het op een geheim eiland te gaan begraven. Dan maakt hij een schatkaart, die doet hij in een fles.
Als je Boromir een keer ziet, zeg hem dan dat het leuk was? Hij is nu bezig met auto’s en autorijden.

Hij troeft met moeite naar Deirdre. Oh, ben jij het. Hij heeft wat speledingetjes en steekt zijn hand uit. Je bedoelt dat we elkaar moeten spreken? Ik ben even ergens anders. Misschien is het voor jou beter hier even niet te zijn. Als ik hier klaar ben, troef ik jou wel even. Kan even duren.
Het contact wordt verbroken. Gérard is blij dat hij er nog is, nu kan hij helpen de kist sjouwen. Rhexenor zegt dat hij zich zorgen maakt over zijn moeder. Gerard wuift het weg, vrouwen en minnaars…

Er is nog steeds geen service, de waard is ook weg. Ronardo haalt bier voor ons. Is het dan niet gevaarlijk om naar Amber te reizen? vraagt William. Ik ben gewaarschuwd dat het gevaarlijk was. Hij heeft ook een reden om voorzichtig te zijn. Delwin zei dat zijn geest een mandje met eieren is. Hij wil niet naar Amber. Fijn…
Ronardo zegt dat Fiona goed is met de menselijke geest. Ik weet dat ze aan Corwin’s geest hebben geknoeid, ik zou hem eens kunnen vragen. En Eric is/was goed.
Eric heeft zichzelf opgeofferd om Amber te redden, zegt Ronardo.
De namen Osric en Finndo zeggen William niets. De naam Oberon kent hij als koning van de elfen. In de Abyss liggen of hangen is niet gezond. Ja, Brand is in de Abyss. William kijkt om zich heen, misschien luistert hij mee.
Ronardo pakt een troef. Dat heeft een akelig soort macht, zegt William.
Dan troeft Ronardo naar Fiona. Dat is alweer even geleden. Ze heeft eigenlijk geen tijd, maar vooruit dan maar. Ze is een beetje teleurgesteld dat het geen dochter van Osric is die is opgedoken.
Ze komt door, heeft een brilletje op en etensresten op haar jurk. Ze ziet er uit alsof ze een poosje niet heeft geslapen. Ze kijkt rond, begroet me en William wordt voorgesteld. Er wordt wijn gehaald voor Fiona.
We vertellen wat er aan de hand is.
Heb je er bezwaar als ik spreukje op je probeer? Om te onderzoeken doe het met je hoofd zit? Ze besluit tot een andere test. Ze haalt een spiegel te voorschijn uit een tasje en legt deze voor zijn neus
Hij ziet een jongeman. Komt hij je bekend voor. Nee. Fiona haalt de spiegel weer weg. Dat is niet goed. Kijk je wel eens naar je eigen spiegelbeeld? Nee, waarom zou ik. Er is iets loos met jou, je keek net ook niet echt. Je wilt ook niet weten wie je bent. Jawel, ik ben een zoon van Andrella. Wat kun je wie ben je. Het wordt kouder in de ruimte. Ze denkt dat hij zich iets niet wil herinneren. Als gevolg daarvan herinnert hij zich een aantal andere dingen ook niet. Normaal is dit op te lossen met hypnose of Patroon lopen. Maar in dit geval is het niet handig, hij heeft een bijzondere sterke wil. Met hypnose kunnen er vervelende dingen gebeuren en Patroon wist het hele geheugen. Daarna is hij een kasplantje.
Hij weet iets dat heel waardevol kan zijn. Maar het zal tijd kosten om dat eruit te krijgen. Hoeveel patronen heb je gelopen? William kijkt Fiona verbaasd aan. Meer dan eentje, weet ze zeker. Er is dus ook geen veilig patroon dat je niet wist. Zlefs het Oerpatroon heeft hij gelopen. Ik denk aan het Patroon van Corwin. Fiona knikt, maar dat is een risico. Ik zou er eerst over willen praten met Corwin, helaas schijnt hij te missen. Hij is toch allang gevonden, zegt Fiona verward. Ze troeft hem wel even. Tijdens het proberen komt er een rimpel in haar voorhoofd. Er is niemand sterker dan zij met troef. Toch zegt ze: “Daar kom ik niet doorheen. Of hij is heel sterk afgeschermd of hij is dood. De troeven van Eric hebben trouwens een heel sterke blokkade. En die van Caine hebben dat ook altijd.”
Ze heeft alleen geen tijd om Corwin te zoeken. Dat is wel te zien. Even wordt Deirdre aangehaald, zij zegt dat haar probleem wel weer over gaat.
Ze adviseert William om Logrus, troeven en dergelijke vermijden. Dan wandelt ze de deur uit, mompelt iets over slechte service.
Is je moeder soms een beetje van de wereld, vraagt William aan Ronardo. Ze zou een knappe vrouw kunnen zijn.
En ook wil hij weten waarom ik dat van die offeringen niet meteen heb gezegd. Hij voelt weer eens aan zijn keel, ik bedenk dat ik hem dat gebaar vaker heb zien maken.
Ik snap niet hoe hij het heeft overleefd. En hij kan zich nog steeds niet voorstellen dat dat soort wezens gevaarlijk zijn

Rhexenor troeft nu naar Random. Hij heeft het gevoel dat hij heel dicht bij hem in de kamer staat. Hij ziet Random zitten met een troef van Rhex in zijn handen.
Hij wilde wat drum leren. Oh, Random troefde hem juist vanwege een probleem. Hij wordt doorgehaald.
Het probleem is dat Corwin weg is. En weet jij waar Deirdre is? Nee, dat niet, maar Rhex heeft haar net nog gesproken. Oh, Random was even bang dat beiden waren verdwenen. Er gaan nogal wat geruchten rond en hij heeft een vraag voor Rhex: wat vind je van mij als koning. Deze antwoord eerlijk: je leert het heel snel, maar ik zou iemand anders als betere koning zien.
Dan gaat Random hem een geheim vertellen: “Dat met die éénhoorn is een grap. Ik dacht: ik laat een Eenhoorn verschijnen. Je had het gezicht van Corwin moeten zien! Waar ik nu dus mee zit. De Eenhoorn heb ik al even niet gezien, maar hij heeft ook geen bezwaar gemaakt. En nu wil ik er van af, maar ik ga dat niet aan mijn broers vertellen. In sommige landen is hij Heilig en we krijgen last als ik vertel dat ik er een toneelstuk van heb gemaakt.
Er moet echt een koning zijn in Amber. De anderen zijn ook niet geschikt. Sinds Vialle en ik koning en koningin zijn, gaat het best lekker. Ik troefde je om je dit te vragen: als iemand Amber zou aanvallen om een nieuwe koning, zou je mij helpen of iemand anders?”
Random denkt dat Martin zou een goede koning zijn, na hem. Rhex denkt dat een drugshandelaar niet erg geloofwaardig zou zijn.
Random denkt dat iemand Corwin gevangen heef gezet en Deirdre chanteert. Hou haar in de gaten, zegt hij tegen Rhex. Deze kan Chaos gebruiken om Corwin op te sporen. Chaosieten zijn bang van me, denkt Random. Niet alleen vanwege Benedict in de familie, maar zelf kan hij ook nog wat.
Wat als Deirdre koningin wordt, dan komt je vader hier ook op de troon zeker? Maar als die Dara daar achter zit, kan het heel gevaarlijk worden. Despil ken je toch, die ligt niet lekker bij zijn moeder. Misschien wil hij je helpen.
Misschien heeft Merlijn geholpen om Corwin uit de weg te helpen. Misschien kan Mandor van hulp zijn, die is erg rechtlijnig.
Succes, ik heb in Chaos wat mensen die je kunnen helpen. Als je problemen hebt: troef me met het codewoord Pipo de Clown en vertel me wat ik voor je kan doen.
Rhexenor gaat dan de deur uit en troeft Nicolas met moeite. Deze loopt in zijn onderbroek in een badkamer. Kun je me even doorhalen, vraagt Rhex. Nicolas heeft geen tijd, misschien over een dag ofzo? Het is hier niet veilig voor je…
Despil loopt te joggen en stopt als hij Rhex ziet. Hij haalt hem door.
Rhex komt uit in een park met keurige paadjes en bomen met tanden en grijphanden. Welkom in Central Park. Wij magiërs vergeten dat we ook fysiek moeten trainen. Jij hebt een interessante ring! Dat is handig, een teleportatie parel. Als Rhex over Dara begint, kijkt Despil minder vrolijk. Zijn moeder moet zelf weten wat zij doet, maar…
Rhex jogt mee, ontwijkt af en toe grijpgrage bomen.
Hij vertelt dat hij Corwin zoekt. Wij zijn bijna nooit iemand kwijt, zegt Despil, behalve Jurt.
Dit gaat even verder dan Sientje zoeken, hier kan ik veel last mee krijgen. Het is een oudere Amberiet en ligt niet lekker in Chaos.
Hij wil wel helpen en even later staan Despil en Rhex in de huiskamer bij een demon. Despil zegt iets tegen hem, de demon zegt “ja meester” en er gebeurt iets met het huis. Nu kunnen ze veilig praten. Heb je even tijd?
Ga zitten en neem Gorgeblaster.
De Hoven van Chaos bestaan uit 12 hofhoudingen, rond een centraal Hof. Er zijn 12 families. De hoofden noemen zich Hertog.
Sawall is nu het huis van de koning. Het is niet noodzakelijk dat de troonopvolger ook koning wordt. Er zijn regels over de opvolging en er is continu strijd over wie de opvolger wordt. Stel, je bent een Hendrake, wilt opvolger worden en je hoeft alleen hen op te ruimen die nog staan tussen jou en het huidige hoofd.
Als je koning wilt worden, zorg je ervoor dat al die andere huizen je niet betwisten. Dit kun je bereiken door ze onder druk, af te maken of wat dan ook.
Heel veel dingen die we doen zijn daar een onderdeel van. Het betrekken van Amberiet in het gekonkel geeft je extra macht. De familie Hendrake heeft ooit Benedict weten te binden en is daardoor erg machtig.
De Sawall is koninklijk omdat Suhuy de hoeder van de Logrus is. En is van de familie Sawall. Hij is te vergelijken met Dworkin.
Het huidige hoofd van Sawall is Gramble en die heeft destijds een coupe op het toenmalige koningshuis gepleegd.
Belissa Minobee is het huidige hoofd van Hendrake.
Als je meer macht hebt kun je meer aanspraken maken.
Het hoofd van Amblerash is Bances.
Huis Jesby wordt geregeerd door hertog Rolovians.
Het hoofd van Chanicut is vermoord door Eric. Daarna kwam Gramble Sawall op de troon.
De familie Helgram is er één van vechters. Ze worden aangevoerd door Lyntra. Deze familie voert trouwens de legers aan van Chaos.
Hertog Tubble is het hoofd van Chanicut.

Wat Dara doet is proberen om er goed aan mee te doen. En dat kan ze ook. Ze verzamelt de goede figuren, ze vermoordt personen, heeft banden met Amber en een zoon gekregen van Corwin. Ze is niet aardig tegen Despil. Hij is niet goed genoeg, niet ambitieus. Hij heeft geen zin om iemand in de weg te staan of om koning te worden. Hij heeft ruzie met haar en ze bemoeien zich niet met elkaar. Er zijn vervelende zaakjes bezig en het zou hen niet verwonderen als…
Andere huizen rommelen ook behoorlijk. Maar als je daar doorheen gaat lopen als stier in porseleinkast en daar verander je iets door, ben je dood. Amber is nogal liefjes, vindt hij.
Het beste is om even uit te zoeken hoe te helpen. En het beste door niet meteen bij iedereen op de tenen te gaan staan. Nicolas is erg lomp, maar niet gemeen. Gilva is ook behoorlijk lomp, maar niet stiekem.
Hij heeft zich altijd afgevraagd wat Deirdre nu wilde van Chaos. Dara dacht de troon, Despil vindt het vreemd. Waarom niet de troon van Amber, dat is dichterbij. Misschien heeft ze een kronkel? Zag ze Corwin op de troon van Amber en zichzelf op die van Chaos.
Weet je misschien wat de rol van Merlijn is in dit verhaal? Nee.
We kunnen het Jurt vragen, het risico is echter dan dat straks heel Chaos het straks weet. Hij weet ook zomaar dingen van je. Hij bedenkt daar iets voor.
“Ga nu terug, ik troef je als ik ergens ben.” Hij heeft een troef van en voor Rhex die hij aan iemand kan geven die hij mag. “Ga iets onschuldigs doen, niet iets met die achterbakse kerel van een Random. Die is niet te vertrouwen en heel gevaarlijk.”
Dan doet Despil een teleport spreuk en Rhex bevindt zich alleen op een vlakte.
Hij troeft Random: “Kun je me doorhalen om me drummen te leren?”

We kunnen uitzoeken hoe het met Corwin zit. De troef doet het, maar ik krijg geen contact.
De troef van Julian werkt wel. Met hem is wel goed. Met Corwin waarschijnlijk niet zo best, in de val gelokt door Chaos, denkt hij. Het zou de reden kunnen zijn dat het zo stil is daar, helaas. Hij heeft het er met Caine over gehad, het zaakje stinkt een beetje. Het kan dat de familie er mee te maken kan hebben. Merlijn, Deirdre of Random zouden er mee te maken kunnen hebben. De terugkeer van Deirdre, volgens de theorie van Caine, is een plot om Random van de troon te krijgen. Maar de vraag is waarom zou Chaos dat zou willen. Ze zouden juist blij moeten zijn met iemand als Random op de troon.
Corwin is niet bereikbaar en Julian denkt dat hij ook niet weg kan van de plaats waar hij nu is. Hij heeft inmiddels hulp van Caine en onverwacht ook van Bleys. Ze hebben er Random en Deirdre niet over benaderd. En wat Flora betreft: ja, ze wil de familie bij elkaar houden, maar loopt hem intussen voor de voeten door haar gezoek.
Als Corwin in zijn eigen patroon zit of in één van zijn eigen werelden, kunnen we hem ook niet bereiken. De sporen die hij heeft gezien wijzen er op dat Chaos er mee te maken heeft. Oberon heeft een tijd in Chaos gevangen gezeten en er zijn bepaald soort demonen om Amberieten gevangen te nemen. Hij weet van één die betrokken was bij Oberon en gisteren heeft hij met die een kleine schermutseling gehad. Het zaakje stinkt enorm, ze weten niet wie wel en niet te vertrouwen zijn. Was Eric hier nog maar, dan was dit niet gebeurd. Dan was er geen Random op de troon, was Corwin onder controle, en hadden ze weinig last met Chaos.
Hij heeft een advies voor me: probeer met die jongeman bij Dark End te komen. Enne… zorg ervoor dat je niet gek wordt. Dat wat je over William vertelt zijn vast ook onvermoede kanten van Osric. Oberon legde bits en pieces kennis bij verschillende kinderen neer. Op tegen elkaar op te zetten, uit te spelen, of misschien met de gedachte van ‘samen sterk.’
Caine en Eric zouden Osric nog gekend moeten hebben. Hij kan regelen dat Caine contact met mij aanneemt. Hij vindt het aardig van me dat ik William onder mijn hoede neem en ook dat ik met die saaie Benedict ga trainen.
Ik vraag hem of ik Random zal vragen om een Peet voor William zal aanwijzen. Hij denkt dat ik dat maar moet doen.

Ik vertel Ronardo en William over het gesprek. Ik zeg dat we Corwin aan de anderen overlaten en zelf naar Dark End gaan proberen te komen. Ik waarschuw Ronardo dat ik niets meer wil horen over mijn ‘luie vader’ en ‘slettebak moeder’. Hij mompelt iets. Ik wil William iets uitleggen over mijn moeder, maar dat wil hij niet weten.

Ik maak contact met Random. Deze doet wat zenuwachtig, of ik praatjes heb gehoord vraagt hij. Als ik nee zeg, vraagt hij of ik mijn troeven kwijt ben, niet erg, dat is hem ook ooit gebeurd.
Ik leg hem de situatie met William uit. Fantastisch, alweer een familielid. Random zelf noemt zich een familiemens. Maar kleinzoon van Osric? Dan moet ik het Benedict vragen om peet te zijn. Hmm… Flora vind het te leuk, Fiona zal zeggen: val me niet lastig. Dalt kan ik het niet vragen, Corwin gaat nu even niet. Caine! Die is me iets schuldig. Dan kan hij meteen de andere familieleden zoeken. Osric, Finndo en Eric zitten vast bij Caine thuis opgesloten. Of misschien vragen aan Coral? Hmm, dat geeft misschien complicaties…

Morwenna.

No comments:

Post a Comment

Iets toe te voegen of op te merken? Graag!