Sunday 24 April 2011

7. The Abyss

Remus
Er zijn een paar techneuten, zoals Eric. Het zwaard is zo te maken dat het zichzelf kan repareren, de robot is opgevoerd en Remus krijgt les in techniek, ook van Viktor. Onder de boeken zijn er ook technische manuals. Er is veel informatie te vinden over techniek en Remus blijkt echt aanleg te hebben, het ligt hem ook. Wiskunde, waarnemen, energie, metingen…
Remus spreekt met Gramble apart. Over zijn moeder, daar wist hij toch iets van? Zijn moeder is familie van Gramble’s moeder. Er is een Sawall tak die zich bezig houdt met druïdische zaken in betekenis van zich bemoeien en veel weten. Wat hij begrepen heeft is dat ze beter zijn in shapeshiften. Ze zijn slecht of heel goed. Hij ook. De ‘geen affiniteit met magie’ van Remus zal de Benedict kant zijn, terwijl bijna alle Sawalls dat kunnen. Hij kent Elvira niet goed, een nichtje van zijn moeder. Jonger dan Hestia. Ze reizen veel door Schaduwen heen, een beetje zwervers en komen zo dingen aan de weet. Hij heeft haar nooit ontmoet, die tak is niet zo bekend. Op een reis zal ze zijn vader tegen zijn gekomen. Hij weet niet waar ze is, wil hem wel helpen zoeken en hij hoopt dat ze niet dood is. Ze zullen de voorkeur hebben voor werelden waar druïden wonen. Typisch dat ze hem hebben gebracht, zij Sawalls dumpen nooit hun kinderen zomaar en zij zal ook zo niet zijn. Zijn moeder is van de witte tak dus zoals Mandor en hij. Elvira is waarschijnlijk jonger dan Gramble. Zijn moeder is al vrij lang geleden verdwenen.

Lilias
Deirdre kan Lilias magie leren, men staat in de rij om haar magie te leren. Af en toe krijgt ze les van Gramble. Die is pas echt goed, niet normaal, vertelt ook dingen. Ze kan nog veel verder, ze is er nog lang niet. Ze leert over Powerwords die sterker zijn, snellere magie en vals spelen, ze leert ook om vals te spelen met troef en dergelijke. Ze hoort dat Julian goed is met, maar hij geeft geen les.
Morwenna legt haar iets uit over dieren. Paarden kun je zien als wapens en metgezel, ogen en oren zijn valken, ze zijn meer kwetsbaar, ook honden zijn dat. Dieren zijn een manier om op meer plaatsen tegelijk te zijn. Er bestaat een ritueel dat je iets naar je toe trekt, met conjuration kun je een dier naar je toe trekken.
Verder leert ze veel over EHBO.

Lucas
Eric heeft geprutst aan de kruisboog met Lucas, het kon nog beter. Ze zetten er een soort repeating op. Met wat extra macht gaat het automatisch. Het richten wordt zo geholpen en de pijlen worden beter. Lucas krijgt andere onderwerpen in techniek dan Remus. Eric kan hem wel iets over sorcery ook nog vertellen. Qua vechtstijl heeft hij eenzelfde stijl als Deirdre. Ze vinden dat hij iets van Caine weg heeft. Deirdre brengt hem vechten en magie samen bij. Ze heeft echt magie ontwikkeld om te kunnen vechten of medestanders. Hij is meer voor solo vechten. Eric heeft technische zaken en wat magie. Opsporen en dergelijke.

Er gaat een week voorbij.
We krijgen les. Training in vechten. Julian geeft een soort survival, er zit toch nog het een en ander aan gespuis. Julian hamert erop dat je in leven moet blijven, desnoods ren je weg. Corwin zegt dat je op eigen condities in gevecht moet gaan en moet winnen door vals te spelen. Corwin is goed in les geven, als leraar best sympathiek. Hij is vooral bezig met zichzelf, dat wel, maar verzint steeds iets nieuws. Hij blijft alleen maar doorgaan en dat is vervelend. Lilias moet snel opgeven, Lucas wat later en Remus veel later, hij gaat het langst door. Merlijn doet dat ook om zich uit te sloven. Corwin heeft geen verstand van magie, daar wordt hij boos over als er gebruik van wordt gemaakt.
Shapeshift wordt getraind. Remus is gevorderd en beter dan de rest. Hij krijgt les van Merlijn, Gramble en Dara. Waar wil men de nadruk op leggen? Remus gaat door in dieren, Lilias voor nijpende situaties, Lucas in vechten.
Thorvald is een zoon van Gérard, diens oudste zoon. Groot, breed, houdt van vechten en reizen en wil de vallei verkennen. Hij is geen enorme prater. Hij mist de party’s, hij is een doener, geen denker. Hij is erg sterk. Lucas en Thorvald te zien armpje worstelen is saai. Thorvald is joviaal, altijd bereid om te sparren. Hij ziet er lomp uit, maar is soepel. Hij heeft eens een arm van de robot los getrokken.
Oliver kan goed praten, tijdens discussies luistert hij meer. Hij heeft ruzies tussen Eric en Corwin en Julian en Corwin en Iestyn en Randal beslecht. Oliver hangt veel rond in de buurt van Athena. Ook Oliver knapt snel op en is nooit in de buurt van Dara te vinden.
Deirdre knapt ook snel op. Houdt van push ups en dergelijke. Ze is een knappe dame, gevaarlijk en fanatiek. Ze is strenger dan de andere vrouwen. Geen prater. Ze heeft het nergens over.
Athena praat erg veel, komt met iedereen een praatje maken. Ze doet dan wel een hemd onhoog, gaat voelen en dergelijke. Ze giechelt, ze is leuk. Komt tegen jongens aan zitten op een bankje en het is zo gezellig. Ze is jong en mooi, het zal vast niet moeilijk om haar op de kamer te krijgen. Ze geeft niets om vechten, magie, techniek… allemaal niet. Mensen wel.
Corwin is er al snel bovenop. Hij is nogal dominant en de dwarsligger en maakt de dienst uit. Hij denkt steeds dat er complotten tegen hem zijn. Hij weet veel van techniek en gaat er achteloos mee om.
Leani is een knappe dame met grasgroen haar, vrij kort. Tamelijk slank, heel knap. Leani en Athena zijn de knapste vrouwen hier aanwezig. Ze is een hele goede magiër. Weet veel van exotische dingen. Zo heeft ze een spreuk om uit te vinden of een spreuk iets uit kan vinden, of iets om met vissen te praten. Ze kan niet shapeshiften, ze heeft verstand van techniekgebruik. Ze heeft in een stad onder water gewoond, Rebma. Ze heeft nooit iets aan, gaat nogal bloot gekleed en hangt graag mannen om de nek en komt op schoot zitten. Bij Corwin hangt ze niet om de nek, dat is haar vader waarschijnlijk. Ze komt ook niet bij Eric. Bij Mandor een keer bijna, maar een vogel voorkwam erger.
Julian klaagt niet over pijn. Hij is samen met Mandor serieus, er is geen woord uit te krijgen. Het liefst zegt hij niets, loopt weg tijdens een gesprek. Zijn broers en zussen ergeren zich kapot aan hem.
Mandor is afstandelijk, men heeft geen eens zin om naar hem toe te lopen. In zijn buurt is het donkerder. Hij is nogal op zichzelf, hij zou wel eens voortdurend boos kunnen zijn. Tegen Morwenna, Owen en Iestyn is hij trouwens aardig, tegen Randal ook, maar net iets minder.
Gramble en Mandor lijken op elkaar, maar die hebben oorlog. Gramble is de allemansvriend. Iedereen doet of hij het niet is. Jurt doet redelijk aardig. Oliver moet hem niet. Merlijn en Randal moeten hem een beetje, Owen en Iestyn gaan hem uit de weg.
Morwenna is erg op zichzelf, socialized niet. Is toch niet de evil bitch van hell. Ook zo’n wegloper tijdens gesprekken.
Owen is haar oudste zoon en erg sympathiek, met name tegen Remus en ook tegen Lucas. Lilias ziet hem alleen van een afstand. Hij is geïnteresseerd in de zaken van Remus. Hij heeft iets met shapeshift, druïden en dieren, maar techniek niet echt. Athena loert op hem, voor haar rent hij echt weg. Voor Leani doet dat ook.
Randal is iets jonger en heel anders, gaat bij de dames op schoot zitten zelfs. Hij is nogal joviaal, schiet met iedereen op. Kletst regelmatig, hij is erg oppervlakkig lijkt het. Begin niet over je levensverhaal met hem. Hij zwamt nogal, maar er wordt verteld dat er ergens iemand is die dat veel erger doet... Lilias heeft veel aanspraak van Randal. Hij maakt zich zorgen over haar koud zijn en na een paar dagen wordt hij ongeduldig, ook al gaan ze samen wandelen in het maanlicht. Hij heeft iets met techniek en magie.
Iestyn is anders dan Owen, ziet wel vrouwen. Hij is ook anders dan Randal, hij praat minder, hij is minder joviaal. Hij is een goede magiër en ook hij loopt gewoon weg tijdens gesprekken.
Merlijn is de vriend van iedereen. Hij en Athena hebben iets, hij doet voorkomen dat alle vrouwen iets met hem hebben, dat hij iedereen al heeft gehad.
Dara wordt iets meer gemogen, maar ze overdrijft. Ze komt gezellig praten met Remus als hij in bad zit bijvoorbeeld, of wanneer hij op de wc zit. Ze kan goed vechten en brengt het over. Ze heeft interesse in alles wat je vertelt, ook de diepgaande dingen. Alles is echter lachen… Ze heeft een paar keer een driftbui en dan is iedereen weg. Ze is een gevaarlijk mens, ze heeft haar nagels in het gezicht van Corwin gezet. Voor de driftbui was Gramble al weg. Ze kan vechten, is niet vies van shapeshift en er niet op uit om te verleiden.
Jurt wordt wat met de nek aangekeken en hij is aardig. Hij stottert tegen meisjes en Merlijn vindt dat grappig. Jurt struikelt over en sloopt alles. Een kristal uit de robot komt van onder zijn matras. Hij kan wel vechten, desnoods bijtend en klauwend. Merlijn blijft lelijk tegen hem doen.

Er worden voorbereidingen getroffen voor de overval, iedereen heeft rustingen en dergelijke en magie geprepareerd. Uit de Schaduw gaan is minder moeilijk dan andersom. We worden door Mandor en zijn kinderen naar een vlakte gebracht. Het is er kaal, zand, of er ooit de zee heeft gelegen. Er is een stenen fort. Een gedeelte is tegen een berg aan gebouwd. Het heeft een plat dak en kantelen. We gaan er snel naar binnen, er staat een felle wind en het is warm. Er komen steeds meer mensen in dat fort, de storm is hevig.
We maken kennis met Boromir, de jongere broer van Thorvald, een jongere versie van Thorvald. Thorvals is wat serieuzer. Boromir vindt alles om te lachen.
Essilt is een knappe witblonde dame met ijzige helderblauwe ogen. Stelt zich voor als dochter van Morwenna en Mandor en is de tweelingzus van Iestyn. Ze is erg netjes, ruikt naar viooltjes. Geen typische vechter. Ze draagt een Arden rusting, zoals meer mensen.
Appolonia is verlegen en knap. Ze is donkerblond en klein, een zus van Athena. Ze is heel anders en noemt zich liever Anna. Lucas vertelt hoeveel hij van zijn vader hield, not… ze is opgegroeid bij Leonardo, een uitvinder die nooit tijd had. Haar moeder Flora gaf haar quality time. Vader hield zich liever bezig met lijken snijden, schilderijen enzovoorts. Ze is uitvinder, die ontwerpen van haar vader verbetert. Ze kan ook troef. Ze herkent Remus als druïde met robot. Fascinerend. Weer heeft ze het over haar vader de uitvinder. Remus herkent de naam. Men hoort haar niet tijdens besprekingen. Er is iets tussen haar en Thorvald.
Daniel heeft krullend zwart haar en groene ogen, brede schouders en een snor. Hij is 1.82 meter, is een zoon van Eric en niet zo jong. Serieus, iets vrolijker dan Eric. Sympathiek. Iets van rare magie in nabijheid, magie met iets, heeft allerlei apparaatjes en een handvat aan een riem.
Hij vindt Lucas interessant. Een neefje van hem. Zijn wapen ook. Hij heeft ook een combi van techniek en magie, een lightsabre die machtig aanvoelt. Het is een energiewapen en magie, techniek verbetert met magie en macht. Heeft een tijdje in een universum van oom Dalt gezeten, kwam daar op het idee, is opgespoord door Bleys, bijna gevangen gezet en ontsnapt, is sindsdien in Arden. Ze moeten hem hebben vanwege Eric. Houdt zich bezig met techniek en magie vanwege de combinatie, ieder op zich boeit hem minder. Lucas is het met hem eens, al heeft hij iets meer een hang naar techniek. Het hoeft niet gemakkelijk te zijn, zegt Daniel.
Myrtel is een dochter van Deirdre. Tante dus van Lilias. Ze heeft halflang zwart haar, blauwe ogen, is 1.78 meter lang, is getraind, een soort magiër met groene mantel met witte versieringen en draagt een lichte groene broek en een kromzwaard. Ze heeft niet helemaal gewone magie. Ze is een beetje serieus, Remus vindt haar druïdisch. Krachtig en beperkt voelt ze aan. De magie dus.
Dalt is groot, breed, sympathiek, wil meedoen met zijn troepen. Denkt dat ze snel moeten zijn, troepen kunnen niet zelfstandig opereren.
Als je paleis Chaos binnen komt met Troef, wordt je verspreid. Hopelijk niet verspreid in de ruimte met de Logrus. Het beste is om 1 voor 1 naar binnen te troeven. De troepen van Dalt zijn niet te troeven. Eric vraagt of de troepen nodig zijn. Misschien genoeg om naar cellen te gaan en Dalt gaat niet zijn troepen opofferen. Misschien 1 soldaat? We moeten uitzoeken waar het troefeffect vandaan komt. Iemand heeft er iets neer gezet dat dat doet. Despil is de troefexpert. De coup is 40 jaar geleden geweest.
Dara zegt dat ze gaat, het is haar zoon. Lucas gaat ook, vindt het vreemd deze missie voor één zoon. De Abyss is ook zichtbaar in een bepaald gebied.
Als je het paleis binnen komt via een way, kom je ook verspreid in het paleis terecht. Met Patroon krijg je last. Despil was in het paleis om uit te zoeken wat de bron van de verstoring is, er was iets met een meisje dat hem heeft verraden.
We kunnen allemaal troef gebruiken en weer weg komen, iedereen krijgt een troef van dit fort. Van daaruit moeten we naar een neutrale plaats en van daaruit naar de Schaduw waar Merlijn ons heen kan brengen.
Gramble verdwijnt met troef en iedereen wordt doorgehaald. We komen uit in een grote grot met een muffige reptielenlucht. Remus vindt het interessant. Hij kan sneller shapeshiften dan normaal. We moeten bij elkaar blijven, de robot is mee met Remus. We maken kennis met Suhuy en hij praat met Gramble op een belerend toontje. Hij heeft overeind staand wit haar en een bochel. Hij draagt een rode mantel met een zwarte slang die een rood oog heeft. Hij ziet ons als een zootje ongeregeld met getverdemme Eric en Amberieten. Hij mag Eric niet, dat is mutual. Waar is de broer? Welke? Dworkin. Deze heeft niets meer te doen, Eric en Corwin hebben zijn Patroon laten slopen. Nu is hij werkeloos, ligt vast ergens laveloos langs de weg.
Lucas vertelt wat we gaan doen. Despil is in cel blok 2 13b. Waarom is troef gesaboteerd? Dat gaat je niets aan. Gramble en Suhuy zijn geen maatjes. Suhuy doet nu de einstein look, Daniel heeft meer een permanentje. Alles beter dan dat stomme korte haar zoals Leani en Deirdre dat hebben. Hoe men zich voelt? Het is hier gevaarlijk. Hij kan ons aan de praat houden. Gramble begint weer over het troef storen. Hij weet alles, maar zal Gramble niet wijzer maken.
Remus vraagt dan naar de troeven, die worden niet afgeschermd. Oh ja, kom je verspreid door het kasteel aan? Het antwoord is 42 immers. We moeten weer gaan, kom nog eens terug en Gramble niet. Mandor vindt dit grappig.
We worden meegenomen door Gramble, Mandor en Jurt en komen in een grote kamer met wachters die aanvallen.
De lucht van bloemetjes, het ruikt lekker en het is een fireball, iedereen stopt. Dara zegt dat ze moeten stoppen en niet hun eigen mensen moeten aanvallen. Indringers buiten houden. Die komen immers door de deur en wij door een luik. Dara bluft ons weg. Ze noemen haar generaal en Dara gaat voorop, beweert de weg te kennen. We rennen. Trappen af, trappen op, verbaasde lieden, personeel wordt afgezeken door de generaal. De vechters worden neergestoken. Hier en daar zijn magische effecten, soms gaat het goed. Soms ook niet en er wordt gestopt. Volgens Gramble is het in de buurt van Logrus steeds onstabieler geworden, waarschijnlijk door Patroon.
Bij het cellenblok moet er gevochten worden. Lucas schiet, ze gaan er niet dood van. Repeaten dus. Pijlen gaan om de vrienden heen. Robot vecht, ze vinden hem eng. Aan de andere kant horen we ook vechtgeluiden, gekreun en gegil van mensen. Midden op de gang blijkt het om zombies te gaan van Dara. Aan de andere kant worden er ook wachters uitgeschakeld. Het range wapen is wat lastig, er komt steeds iets anders uit. Er is een aantal mensen in de cellen. Mensen worden meegenomen en weg geteleporteerd, eentje blijkt Despil te zijn. Er zijn kreten van verbazing. Boven gaan we ook bevrijden, er vallen gewonden aan onze kant, er zijn vluchtende wachters.
Naar het fort, daar weg en weg, met alle gevangenen. De robot is flink beschadigd. Lucas heeft wat krassen. De paleiswachters zijn geen watjes. Dara denkt dat de wachter Amblerashes en Hendrakes zijn. Iedereen terug, Dalt gaat weg en ook Boromir en Essilt. Anna, Daniel en Myrtel blijven.
Despil lijkt wat op Dara. Knappe jongen, staat onder invloed en is hologig. Nog wat onbekenden en ene Martin. Kijkt ook raar. Dat is vaker het geval, hij schijnt drugs te gebruiken. Nog een stel lui uit Chaos. Ook een paar Sawalls die ook al gehypnotiseerd zijn. Jurt weet van niets, denkt dat er met hem niets is uitgevreten. Iedere dag kwam er eten, het was goed en genoeg, beetje weinig maar niet te. Als hij lag te slapen kwam er een mevrouw voor hem zingen. Rood haar, wel knap, dan ging ze weg. Ze zong vast slaapliedjes
Hij verandert zich in een oranje peenharige dame met lange krullen. Wipneus, sproeten, bleek, felgroene ogen, 1.60 meter, dure mantel, dure laarzen, stafje in de riem met een ramshoofd. De dame zingt en het klinkt wel goed. Waar waren we ook weer mee bezig. Jurt maakt ons wakker en we zijn tijd kwijt.
Niemand herkent het mens, Eric zegt dat ze wat op Mr. B’s moeder lijkt, Clarissa. Bad news, maar wat doet ze aan het hof van Swayvill?
Lilias zoekt wat uit, ze lijken onder een charm te staan. Ze doen dan precies wat de persoon vindt wat ze moeten doen, een soort slaven. Ze zijn catatonisch. Remus stelt voor dat ze worden bewaakt. Er is ook niemand thuis, hun geest is er nog wel. Eric denkt dat ze zich terug hebben getrokken, Mandor heeft dat ook aan Despil geleerd. Jurt is geen zoon van Gramble. Jurt doet een reverse van het liedje, er gebeurt niets. Er zijn echter rituelen die gaan helpen. Lilias, Iestyn, Deirdre, Gramble, Eric, Myrtle en Leani steken de koppen bij elkaar, de technici gaan een apparaat bedenken om EEG te meten.
Er zijn rituelen die één moeten maken met de natuur, niet helemaal van toepassing, er zijn spreuken tegen charm. Ze vormen een soort kring waarbij iedereen dat doet, proberen dat met één.
Het kost twee weken, inclusief techniek om Despil bij te krijgen. Eén persoon helemaal. Geest in een klein hoekje en de rest werd gedomineerd door iemand anders. Despil is zwak en moe en kan praten na een aantal dagen.
Als Despil bij is, krijgt iedereen een handje. Bedankt voor het redden. Hij was met Betsy Amblerash, ze was zijn contactpersoon in het paleis en hij is verraden. Hij is opgepakt, werd wakker, was half naakt en zonder spullen en magie in de cel. Er kwam niemand vragen stellen. Eten en drinken, allemaal in orde. Na een paar dagen voelde hij zich moe, al moe wanneer hij wakker werd, alsof hij zich de hele nacht had ingespannen. Hier is hij wakker geworden. Hij heeft dromen gehad van een roodharige sexy dame, ze wilde dingen van hem. Jurt legt ook uit, Despil herinnert zich niets, wel de dame uit dromen, echt heel mooi.
Gramble heeft het liever over de troeven, niet over de vrouwen. Oh ja, dat is de bol van Brand die er ligt. In de troonzaal is een zuil geïnstalleerd met een zwevende bol. Versterkt de invloed van het paleis zelf en de bol dwingt het paleis dat te doen. Als je koning bent, kun je dat effect ook bereiken. Mandor legt Mr. B’s nieuwe benaming uit. Swayvill en Mr. B werken samen. Ze zien elkaar vrij vaak, Mr B is daar kind aan huis. Hij zit daar een paar jaar. Dat denkt Gramble ook, eerder is hij ontsnapt. Ten tijde van de coup. Dat heeft Dara ook gehoord, er komen roodharige Amberieten in paleis Chaos. Raar.
Despil heeft een gerucht van Betsy gehoord over de roodharigen, Betsy en Annika, de zus. Swayvill is niet gezond en moet af en toe geholpen worden om te blijven leven. Hij is nog steeds afhankelijk. Brand wil Amber en Chaos dus. Lilias vraagt om meer uitleg over waarom hij dat zou willen, Despil begint te flirten met haar en neemt haar totaal niet serieus. Midden in de groep zegt hij dat hij Lilias graag leren kennen, hij kent haar immers niet. Draagt ze vaker dat soort kleding en wat heeft ze eronder? Hij heeft serieuze belangstelling, zegt hij en vraagt of ze een vriendje heeft. Mandor grijpt in, zegt tegen Gramble dat het nu tijd wordt dat deze eens vader speelt en Despil wordt tot de orde geroepen.
Lucas en Remus zijn ook nieuw. Remus vertelt van Elvira en Alexander, zijn ouders. Beroerd dat hij van Benedict is. In Amber is een clown aangesteld om Benedict te laten lachen en hij heet Droppa ma Pence. Is Lucas van George? Lucas snapt Despil’s grappen niet. Hij weet niet wat een film is, George Lucas is ook niet bekend. Rudolf is kleinkind van Eric en Caine, Fabienne is zijn moeder. Eric is dus zijn overgrootvader… oh nee, arme Lucas! Caine is verdwenen, waarschijnlijk niet in de Abyss. Jurt moet maar eens een kijkje nemen. Die andere mensen weten dat niet van dat trapje en het moet hij krijgt ze niet mee. Een touw, zegt Lucas. Dat kan niet, zegt Jurt. Hij weet niet wat er wel werkt. Een geestelijk component moet een touw hebben, er zijn demonen in de Abyss die in een touw maken. Hij kan iets bedenken, een elastiek aan het balkon en dan bunjee jumpen.
Niemand snapt de Abyss. Aan de rand zie je dat het een afgrond is. Er zit mist in. Er zit iets groots in de Abyss met tentakels dat je op wil eten en je er in kan trekken. Je valt, maar het heeft geen bodem. Omdat het geen tijd heeft, val je nergens naar toe. Hij ziet niets in de mist, niet met zijn ogen dan. Er zijn wezens, er is rommel, er zijn bekers en kisten. Denken en doen is niet hetzelfde daar. Hij denkt dat ze vallen maar geen meters omlaag vallen. Ze hangen allemaal in het bovenste laagje.
De wezens in de Abyss hebben magie, geen lichaam. Kunnen de mensen daar er niet uit werken. Hij kan ze niet pakken, heeft geen handen. Hij heeft nooit iets mee kunnen nemen, is een helm kwijt waarmee hij onzichtbaar kon worden. Merlijn en Despil hebben de helm in de Abyss gegooid en zijn driewieler ligt er ook in, hij kreeg niet eens een nieuwe.
Dan is het tijd voor de jeugdtrauma’s.
De Abyss wordt bewaakt, het is niet zo groot. De Abyss komt ook uit in Arden, zegt Julian, daar is ook te testen. Veiliger dan aan de Chaos en Amber kant. Remus wil daar gaan vissen. Mandor heeft er wel eens een demoon opgeroepen die dingen eruit kon halen, maar deze deed het niet. De Abyss neemt, maar geeft nooit. Jurt zegt dat er linkersokken liggen. Corwin heeft zijn sok weer terug gevonden. De Abyss werd gebruikt als stortplaats. Jurt zegt dat ze niet blij zijn met ons, Abyssvervuilers.
Ze kunnen een plaatsje zoeken in Arden, druk met gespuis, dieren gedragen zich er raar.
Andere mensen kunnen sneller bijgebracht worden. Despil was het proefkonijn, intussen worden er hengels ontwikkeld. Er is een plaats die beweegt en er is een kans dat je met dat stuk Arden met hengel en al de Abyss in beweegt. Jurt wil wel mee, leuk. Hij is de expert.
Remus en Lucas gaan mee naar Arden om een stuk vrij te maken. Nou ja, de Ardenieten doen dat, dan pas mogen zij erbij komen. Dan kunnen ze gaan hengelen op een rotsachtig en kaal gebied. De mist beweegt. Af en toe lijkt er een gezicht in de mist te zien te zijn.
Linkersok is eerst. Corwin is ook mee.
Ze gaan met een man of 20 hengelen en dan zijn er linkersokken. Remus pakt de troef van zijn vader, concentreert en hengelt. Duizenden sokken zijn er inmiddels boven gehaald. De hengels moeten betoverd worden en iedereen kijkt hoopvol naar Lucas die er geen magie voor heeft. Ze halen Despil erbij voor de hengels. Despil rommelt met een hengel en haalt er een hengel uit. Hij had geen zin om sokken te vangen. Magie wordt nu gebruikt als een soort aas. Hij klooit, kistje, vuilnisbak, bananenschil, geraamte. Zelfs een auto. Zelfs een hijskraan.
Kleiner? Okay, dan een levende vis. Corwin klooit ook, een linkerlaars en dan nog een. Lucas vist ook en dan is het tijd voor de linkerhandschoenen. Ze hebben niemand met veel magie en Logrus. Nu komt Mandor erbij. Er moeten mensen gevonden worden. Despil en Mandor hebben iets dat tegen spartelt, het breekt los en ze hebben niets. Dan hebben ze een beker waar iedereen erg misselijk van wordt. Gouden licht, aaah… snel terug. De Holy Grail.
Er wordt vreselijk veel opgevist, een rommel, een troep, oude auto’s, nieuwe auto’s. 200 fietsen. Er wordt aas aan de haken bevestigd en dat wordt er weer uitgehaald. Jurt wil wel proefpersoon zijn en is er zo uitgevist. Met een paar hengels wordt Jurt boven de Abyss gehangen, pak iets, een onderbroek. Mag Remus hebben. Hij haalt er dan een dame uit die begint te schreeuwen. Gooi maar weer terug, het mens is in paniek, ze wordt in bedwang gehouden. Deze is niet goed, moet terug, zegt Despil. Nee, zegt Mandor.
Remus zegt tegen Jurt gewoon wat te doen. Anderen blijven opvissen, spelden, paperclips, pennen en potloden, plastic zakken. Vliegtuig met drugs, Martin zal blij zijn. Er zijn boten, hoeden, van alles. De dame is gek, Gramble wordt erbij gehaald die haar mee neemt, mogelijk is ze daarom in de Abyss gegooid. Jurt graait, een hamster in een kooi en een goudvis in een kom. Dan een grote gouden kist met handvatten. Ook de ark gaat terug. Er wordt nu iets bedacht met netten. Nog meer troep. Morwenna neemt de hamster en de goudvis mee naar huis voor haar jongere kinderen.

Ze zijn weken bezig met rommel uit de Abyss te halen en de enige persoon blijft die gekke dame. Ook hebben ze nog een ruimteschip. Jurt neemt een duik in de Abyss om te praten, ze hebben niets in de gaten. Ze gaan wel proberen te helpen met magie. Ze moeten een mens hebben waar ze er eentje in kunnen stoppen. Mandor is er nu bij als slechte tovenaar. Toch blijkt hij echt nuttig te zijn, hij heeft namelijk ergens een mens waar zo’n ding in zit. Hij haalt haar op, een vrouw van een jaar of 24, bang voor Mandor en vriendelijk tegen de anderen. Mandor legt uit over mensen eruit vissen. Of ze magie weet? Waarschijnlijk wel en ze wil helpen.
Ze heeft echter een voorwaarde, Mandor moet haar vrijlaten. Hij denkt er niet over. Dan doet ze het niet. Hmm. Morwenna wordt erbij gehaald, dit is hun huishoudster namelijk. Oorspronkelijk bedoeld als kindermeisje, maar was totaal ongeschikt, zeggen Mandor en Morwenna. Morwenna vindt het prima dat de huishoudster wordt vrijgelaten.

No comments:

Post a Comment

Iets toe te voegen of op te merken? Graag!