Saturday 1 November 2008

Wie is Harry Potter?/ Gizeh/ Dromende Tanks

Wat wil je eten? Wafels met siroop, zegt Rhex. Nee, heeft hij niet. Baklava is Turks, dus ook niet. Hij heeft wel koffie. Griekse truffels en ijs. Dan moet er betaald worden en ze hebben beiden geen geld. Marcella stelt voor eerst te pinnen. Is goed, moeten ze morgen maar terug komen. Buiten komen ze op het strand, maar waar is het hotel?
Rhex zegt dat het niet klopt, ze zaten immers in tanks… Laten we nu naar het hotel gaan, zeggen we gewoon dat er de sleutels kwijt zijn.
Bij de balie vraagt ze waar hun kamers zijn. Ach Heer Rhexenor, kamer 53 natuurlijk. Marcella ook natuurlijk, nee hoor, ze heeft echt geen andere kamer. Luxe kamer met twee bedden en een kast ertussen.
Het lukt Rhex niet om in een droomwereld te komen. Dan kijkt hij tv, wel erg veel modderprogramma’s. Modderworstelen, detectives die in de modder banjeren en dergelijke. 22 kanalen over modder, zelf in het nieuws wordt verslag gemaakt van een modderlawine.

Ronardo bedenkt dat hij eens een kijkje wil gaan nemen onder de sfinx, ook al is dat verboden. De sfinx is op het plateau van Gizeh. Hij huurt een taxi en neemt een schep mee. Mag niet, zegt de taxi chauffeur. Hij krijgt er last mee… En is best omkoopbaar voor 100 gulden inclusief de rit.

Nee, mag geen foto’s maken, moet een kaartje kopen en dergelijke. Hij geeft de man 100 gulden en krijgt mag meteen naar binnen. Hij ziet een stel toeristen Miep en Arie. Arie heeft een geknoopte zakdoek op zijn kale hoofd en Miep draagt een jas in de hitte. Amerikanen klagen over het feit dat er geen koffie is.
De sfinx is best groot, aan de kop is geklooid, geen neus meer.
Tussen de benen kan hij naar binnen en komt in een klein kamertjes, kan daar de geschiedenis van de sfinx lezen.
Ronardo wacht tot het nacht is, maar dan blijken ze piramids by light te hebben. Blijkbaar doen ze dit altijd. Ergerlijk. Ronardo knijpt de kabel door met een kniptang. De lichtshow gaat wat verderop verder. Iemand gelooft in de Vloek van de Farao. Het licht bij de Sfinx is uit.
Miep en Arie en Ronardo gaan met een mooi mevrouw meer naar schatten zoeken. Ronardo wil gewoon graven naar de geheime kamer, maar dan liever met een drilboor. Uiteindelijk vindt Ronardo een bronzen muntje. En Miep vindt er ook 1!! Aan de voorkant staan 3 piramides en aan de achterkant een sfinx.
Dan krijgt hij echte Turkse koffie van Douwe Egberts aangeboden. In het winkeltje zijn die muntjes ook te koop.

Volgende dag gaan ze vertrekken. Ik troef naar Ronardo. Zit op mij te wachten, zegt hij. Er is een nieuw kamermeisje. Sally, een blond meisje en vrij jong, blauwe ogen en knap. Er is niets raars met haar, maar als ik weg loop, merk ik dat ik jeuk heb. Zij heeft trouwens ook last van jeuk. Ik vraagt mijn ouders naar haar. Het kamermeisje bevalt, wat verlegen. Hannah werd ziek, zou niet meer komen. Ze had goede papieren, maar heeft blijkbaar in een weeshuis gezeten. Hannah is inmiddels weer opgeknapt.
Er komen lui naar me vragen als ik er niet ben. Juliet, ik ben hier een jaar geleden geweest. Een jongeman, die niet goed kan paard rijden, Jurt. Verder een landheer die vroeg hoe het met me was, Martin. Merlin heeft naar me gevraagd.
Ik ga de buren opzoeken.

Eerst Julian getroefd over het probleem met Arden. Dalt is weer verslagen, helaas is hij kunnen ontsnappen. Ze hebben hem daar tegen gehouden, Benedict heeft zijn vloot verslagen. Hij wil geen dingen over troeven vertellen. Doorhalen gaat nu niet.
Dan naar de O’ Connors, hoor een machine rond draaien. Klop aan. Een eigenaardige oude man met baard doet open.
Er zit iemand piano te spelen, klinkt goed. Ik kom een serre binnen, Merlijn die speelt. Thee met sandwiches gebruiken we in de back garden. Machine voor de elektriciteit. Er zijn manieren om uit te zoeken wie mijn echte vader is. Hij kan het de Feniks vragen, maar dat kost wat. Hij doet wat stug, zegt dat Rhexenor in de problemen zit. Hij is op vakantie, maar het is niet goed. Brand is ook bezig met vervelende dingen. Had toen een zwaard bij zich, wit met goud. Merlijn was niet blij, hij was hem voor. Het zwaard doet iets met schaduw. Jurt is ook veranderd, het kost iets. Demonen zijn al een tijdje rustig. Rinaldo valt hem ieder jaar aan. Hij had net de kas een beetje op orde hier met dubbel glas, voordat Jurt er doorheen ging. Julia en Jurt die een paar zijn… onbegrijpelijk.

Rhex en Marcella in het hotel. Ze gaan naar de bar. Na een aantal weken is Rhex helemaal gaar. Help!! Roept hij naar de Feniks. Hij komt in een witte wereld en ontmoet daar Iolanthe. Oh, je bent in een mind trap. De man in het paars hoort er niet bij, zegt ze. Dat is heel ernstig, zegt ze, dat is niet goed! Vraag de volgende dag wat zijn naam is. Hij vertelt wat er allemaal tussen hen is besproken. Heel ernstig, zegt ze, dat klinkt als een nieuwe vijand. Een Phoenix vijand. Of een oude die weer opdook.
Dus je zit in een mind trap waar je niet uitkomt? En niemand met je mee genomen met een beetje geestkracht? Die wezens hebben een zender die hun geest versterkt, had je beter weg kunnen laten gaan. Kun je je niet weg laten troeven, een sterk iemand. Iemand die lomp is, ik vraag het Jurt wel even. Daar is hij al. Hee, Rhexenor, en jij ook, Iolanthe. Ik was op reis en toen hoorde ik iemand roepen. Maar hoe hij hier komt? Wat heb je een rare broek aan? En iemand moet je troeven dus? Maar we kunnen wel het hele schip er even uit pleuren… ik weet wel iemand die dat kan! Moment.

Jurt staat er plotseling, iets met een ruimteschip, power en groots. De Dead Star? Die grote! Hij krijgt sleuteltjes.
Ineens houdt de droom op en zijn ze allemaal wakker. Ze hangen in de ruimte en worden naar binnen getrokken in een grote maan. Er zijn allemaal troopers (in zwarte pakken). Ze gaan via de uitgang naar Jurt die hen welkom heet. Ze zitten nog in Robots, ze stellen zichzelf voor. Kan je ons naar Bleys brengen, vraagt Rhexenor. Mag ik het schip houden?
Hij pakt een troefkaart van Random en heeft een aantal mensen. Hij wil even niet zeggen dat hij Jurt is en Random moet maar regelen dat ze niet met het ruimteschip op het paleis vallen. Uiteindelijk worden ze weg getroefd en komen aan op een planeet met Johnsons, ze worden meteen onder het schuim gezet door zijn helpers. Ze moeten naar Bleys… Random heeft er geen zin in. Hij troeft naar Bleys en dan komen ze in een ondergrondse hangar met mensen. Het proces is verbeterd, zegt Bleys… ze komen in hun eigen leeftijd weer terecht.
Het ei? Uhm… beetje druk gehad als president dus.

Ronardo is in Egypte op het plateau van Gizeh. Morwenna heeft blijkbaar geen haast. Hij gaat naar zijn hotel vraagt aan de info balie naar een graafploeg die te huur is. Ze laat hem zien hoe internet werkt. Hij vindt een bedrijf dat archeologische opgravingen doet en heeft het gevoel bekeken te worden. In de zaal ziet hij niet veel bijzonders. Hier in de buurt wordt hij bekeken, iemand achter hem. De krantlezende man komt hem toch erg bekend voor. Bruine ogen, vrij klein, heeft een bobbel onder zijn jasje. Vouwt de krant op en gaat haastig de deur uit.
Er zit dan een knappe jongedame met spiegeltje en opmaak.
Hij belt naar de graafploeg, Koos Bambergen wil ergens gaan graven. Op projectbasis kunnen we de diensten aan bieden. Ze stellen mensen en machines Universiteit van Amsterdam die opgravingen doet voor Rijksmuseum. Het is even buiten Caïro, de meeste Tarumski heet het dorp waar ze te vinden zijn. Het meisje doet het doosje weer weg.
Natasha gelooft niet dat hij Koos heet. Net bij de balie was het Ronardo…
Ze herkent hem als een bankovervaller, die in Spanje wordt gezocht. Ze laat hem een krant zien. Ze wil hem interviewen.
Hij zegt dat hij erbij gelapt is, hij is geen bankovervaller. Dat zijn zijn vijanden geweest en waar is 5 miljoen gulden gebleven? Leuke som geld om een poosje in een duur hotel als dit te verblijven. Hij probeert iets uit te leggen over Amber, maar dat komt niet echt aan. Hij vertelt nieuwsgierig te zijn naar de Sfinx. Er zijn dozijnen mensen die dat hebben onderzocht. Nog nooit gegraven, zegt Ronardo. Hij denkt nu dat ze Chaosiet is, ben ik dan een plop? Nee, een demon, zegt hij. Ken je meer mensen zoals ik? Niet zoveel. Ze vindt het stapeltje officiële papieren dat hij uit zijn jas haalt weinig geloofwaardig. Ze gaat weg. Er komt een dikke kerel binnen met een koffer, gedraagt zich verdacht. Vraagt om een kamer waar niet veel mensen komen. Krijgt kamer 83. moet zijn paspoort laten zien. Meneer Jan Smith. Ronardo gaat dat ook doen, maar dan met de trap. Er staat een man met een karretje, die aanklopt of alles in orde is. Ja, dat is het.

Ronardo breekt in. Er is een grote koffer op het bed. Er zit een ingewikkeld code slot op. Meestal is het 123456 en ja, dat is. Hele bakken geld, zeker zo’n 5 miljoen gulden.

Ronardo gaat weer weg. Hij haalt een geheime camera uit zijn zakken en hangt de camera op in een lamp. Speciaal gemaakt om in hotels te spioneren. Hij gaat dan naar zijn kamer, als hij de bijbehorende zonnebril op doet, dan diverse kamers met mensen. Op zijn eigen kamer vindt hij 3 camera’s.
Hij controleert de koffer, weer naar zijn mobiel, waar blijven jullie nu?
Dan wordt de koffer overhandigd aan een Surinamer. 5 minuten later is er een Turk die een koffer aflevert. Man gaat weg met koffer, Ronardo stapt bij hem in de lift. Goed gesprek over het weer. Buiten nemen ze een taxi, in de buurt van de luchthaven is Ronardo hem kwijt.

Deze wereld heeft iets interessants, zegt Merlijn. Over je eigen wereld kun je beter niet met een ander praten , voor je het weet komen ze het verpesten. Alle loyaliteit ligt voor hem bij Amber, maar hij denkt dat ik de Hoven niet goed ken. Er wordt gepraat over mij en Mandor, waarschuwt hij, en niet zo’n beetje ook. Zowel in de Hoven als in Amber.
Ik neem dan afscheid van hem, later van mijn ouders. Ik ga uit rijden en met de troef van Sand loop ik de toren binnen. Er lopen twee lui met een mantel aan met tekens er op. Komen me niet bekend voor, symbolen van iets. Een jongen en een meisje. Ze heten me welkom, ze wonen hier. Harry en Hermelien, dat zijn schuilnamen.
Ze hebben een riem met holstertje en stokjes. Ze zijn hier niet zo heel lang. Julia schijnt er alles van te weten, dus ik troef haar.
In een grote zaal zitten, in een halve cirkel, 12 mensen. Aan de andere kant zijn 3 zetels, ik heb die in het midden, Julia aan de linkerkant. De studenten hebben schuilnamen.
Dit zijn de beste magiërs uit de 12 werelden en die zijn hier om de toren te bewaken, ze worden door een echte tovenares opgeleid, door haar. Er zit een krachtbron, dat is de tafel. Dit zijn een soort Spikard tovenaars. Er is een boek dat Harry Potter heet en met de stafjes en 12 werelden en macht kan getoverd worden. De tafel is gerepareerd, maar dat ene stuk blijft zwak. Ik krijg een boek. Julia heeft haast en zegt me zelf alles verder uit te zoeken. Er is een kamer voor me ingericht boven.

No comments:

Post a Comment

Iets toe te voegen of op te merken? Graag!