Sunday 28 December 2008

Een nanny voor Cathrynn/ Klooien met Troef/ Waarschuwing

Rhex hoort geblèr van boven en gaat kijken. Er is gekraak van hout, iemand van het personeel duwt hem de kamer binnen. De wieg is kapot, de baby hangt in de gordijnen, met hoorntjes en een staart, klauwt de gordijnen stuk, klauwt en bijt naar Rhex, dat doet zeer! Ze is erg sterk, er komt rook uit haar oren, ze glibbert door de kamer. Hij wil haar een tik geven, maar doet het niet. Hij zegt streng dat ze niet mag veranderen, vraagt wat er aan de hand is, maar ze geeft geen antwoord op zijn vraag. Een stoel wordt onderhanden genomen. Hij pakt haar dan beet, ze bijt hem in de schouder. Tijdens het troosten verandert ze in een baby’tje. Ze is ook erg heet. Ze heeft roze gerafelde babykleding aan en laat een boer. Alles in de kamer is kapot. Hij gaat haar eerst verschonen, ze zegt ‘dada’ tegen Rhex en lacht. Nieuwe kleding is ook wel nodig. Ze is zo heel lief. Hij probeert haar pappa te laten zeggen en ze brabbelt blij.
De luier is meteen vol, onmiddellijk kan hij weer verschonen. Ze wil vastgehouden worden en is heel lief.
Nu moet ze weer gaan slapen, vindt hij en ze kijkt wat ongerust. Ze zet haar lange nageltjes in zijn neus en is erg blij.
Ze heeft geen zin om te gaan slapen. Ze wil wel rondkijken en rondlopen met Rhex, hij rent naar beneden, stel je voor dat ze het eten opruimen.
“Ze had zeker last van een boertje?” vraagt Dyenne.
“De kamer is een beetje stuk…”
“Dat gebeurt nu nooit. Ze heeft je toch niet geknepen?”
Hij eet hier en daar nog een hapje en merkt op dat de baby hoort te slapen rond bedtijd. Ik denk dat het handiger is om een baby naar bed te brengen als ze moe is, maar wat weet ik daar nu van. Aildith en Ashwin staan op van tafel en gaan de kamer uit.
We praten over hoe nu verder met Cathrynn. Voor Dyenne is het erg vermoeiend en de baby is erg sterk. Nadat advies vragen aan Dara door Dyenne wordt afgewezen en advies vragen aan Nicolas door Rhexenor wordt neergesabeld, wordt Deirdre getroefd.
Deze is blij om de baby te zien. Ze heeft het druk, maar het gaat steeds beter. Random deed alles slecht. Ze laat zich doorhalen, nadat Rhex heeft gewaarschuwd dat ik ook aanwezig ben.
Ze pakt de baby meteen over.
“Grappig dat ze ineens blond is met blauwe ogen,” zegt Deirdre. “Op wie lijkt ze eigenlijk?”
“Op van alles,” zegt Rhexenor grijnzend. “Van de kat tot aan een echte demoon.”
“Het is logisch dat ze in een demoon verandert. Ze is voor een kwart Chaos. Alleen lastig voor Dyenne.
“Het is wat pijnlijk soms. Ze wordt agressief.”
“Misschien is er wat hulp nodig, jij bent ook een dag thuis zeker.”
“Ik zit mijn straf uit. Ik had ook ter dood veroordeeld kunnen zijn,” zegt Rhex.
“Dan was er een oorlog uitgebroken. Welke kant had jij dan gekozen?”
“Geen.”
“Je bent aan de verkeerde kant als je geen kant kiest. Wat gebeurt er als er hier Chaosieten langskomen? Die demonen vreten alles en iedereen op, ze verkrachten en moorden. Je hebt niet helemaal begrepen wat demonen zijn. Dat is een gebrek in je opvoeding, niet helemaal jouw fout. Dalts troepen doen dat niet, die van Julian en Benedict ook niet.”
“Je probeert me tegen Chaos op te zetten.”
“Ik wil weten wat je doet als er oorlog komt.”
“Tijdens de oorlog zijn er dorpjes uitgemoord rond de Gouden Cirkel,” zegt Dyenne.
“Amberieten en Chaosieten zijn allebei levende wezens, samenleven moet mogelijk zijn,” vindt Rhex.
“Nu hebben we vrede. In het kader daarvan gaat Morwenna zelfs met een Chaosiet trouwen. Dan wel meteen met één van de ergste. Maar waarom troefde je me? En schenk eens iets in.”
“Oh,” dat is tegen mij, “de verloving is over drie 3 dagen, ik heb nog niet alle uitnodigingen bij de juiste mensen. Ik krijg Bleys en Fiona niet te pakken. Erg vervelend, zelfs Benedict wist van niets.”
Rhex legt het probleem met de baby uit. Deirdre weet iemand, dat is een beetje een heks. Nee, niet Jasra. Amalia heet deze, een nichtje van de moeder van Bleys en Fiona. Wel betrouwbaar, denkt ze.
“Wat zijn je plannen met Cathrynn? Amalia kan voor zichzelf zorgen, maar ik zal haar eerst moeten vertellen wat de bedoeling is. Wil je je dochter snel op laten groeien, introduceren in de familie? Die kraamvisite kunnen we zien als officiële introductie. Wat moet ze weten van machten, willen jullie haar meenemen naar Schaduwen?”

Ronardo is bezig met de powersource te verbeteren. Na verloop van de tijd krijgt hij zijn vader aan de troef, die man heeft een heel sterke geest. Hij is gekleed in stofjas, heeft grijze haren, lijkt een beetje oud, heeft een potlood achter zijn oor. Ronardo vraagt hulp. Zijn vader heeft nog nooit eerder een troefcontact gehad.
“Hebben ze apparatuur om dimensiedingen door te berekenen? En hoe kom ik weer thuis?”
“Ik heb een kaartje om je thuis te brengen.”
“Ik denk dat het geen troef is, het is een trans dimensional portal kaartje. Het knappe is,” zegt hij terwijl hij wordt doorgehaald, “er zit geen powersource in de kaartjes. De kaartjes krijg je niet kapot.” “Sommigen wel.”
“Nee hoor, ik heb diamantboren en lasers geprobeerd. Ze zijn niet kapot te krijgen, een voertuig van dat materiaal is onverwoestbaar. Een ruimteschip zou cool zijn. Zei je dat sommigen ze kunnen vernietigen? Dat is een zwakke plek. Misschien te voorkomen met speciale shielding.”
“Hoe kom je aan dat witte stof in je haar?”
“Geen idee wat het is. Nee, ik hoef niet te stofzuigen thuis.”
Hij bekijkt de mogelijkheden in de computers.
“Je kunt hier alles mee produceren wat je verzint.” Hij typt wat en laat een mechanische hand uit de machine komen.
Ronardo legt uit wat de bedoeling is. Een verbeterde powersource. Dat spul is op aarde niet te krijgen, met vals spelen is er een fusiegenerator gebouwd. Op aarde is dat niet mogelijk. Hij weegt te veel, moet kleiner, meer output etc.
“Heb je niet zo’n kaartje voor me?” Ronardo heeft geen blanco.
“Misschien als je die fusiegenerator daar in stopt…”
Hij kan het apparaat er gewoon in stoppen. Zijn vader vraagt zich af waar de techniek vandaan komt.
“Het maakt gebruik van kracht tussen Schaduwen,” legt Ronardo uit.
Ze zetten er 16 troefkaartjes in, het apparaat wordt opgevoerd. Henry klaagt dat Fiona nooit iets uitlegt. Ze zegt dat Troef iets magisch is, maar dat is onzin, magie bestaat niet.
“Roep er eens iemand bij die dit goed uit kan leggen,” zegt Henry. Op het moment ontwerpt hij een enorme machine, als je er een deurtje in maakt, kom je in een andere dimensie. Dan krijg je zoiets als Sliders.
“Die robots zijn interessant, moet je ze kleiner hebben?”
Anastasia wordt opgezocht. Ze stelt zich voor als de verloofde van zijn zoon.
“Leuk, gefeliciteerd!”
Ze probeert iets over troefmacht uit te leggen: het ligt overal omheen, het verandert en dan is het troef. De dimensionale macht komt er vanzelf in. Troeven hebben een verband met Logrus en hoe precies is geheim.
“Logrus. Is dat niet die onbetrouwbare energiebron waar deeltjes uitkomen?”
“Alleen ingewijde mensen komen daar. Ik ben ingewijd, troef is daaraan verwant.”
“Niet erg praktisch,” meent Henry.
“Patroon en Logrus hebben hun invloed op Schaduw.”
“Je hoeft niet te weten hoe het werkt dus?”
“Er zijn er die het hebben uitgezocht,” zegt Ronardo, “maar ze wil het niet uitleggen.”
“Fiona weet heel veel,” zegt Henry tegen Anastasia. “Ze heeft meer verstand in haar kleine pink dan jij in je haar hoofd.”
Ronardo laat haar het nieuwe ontwerp zien en vertelt de werking. Het is van binnen groter dan van buiten.
Henry laat tekeningen zien van de verbeterde mech versie. Het lijkt haar wel wat.
“Heb je geen mooi ontwerp voor me, een pak. Een backpack op de rug ofzo?”
Ronardo maakt een troef van een schroef, dan tekent hij die troef met die troef en dat lukt niet.
“Als je er nu een van een kast maakt met de troef erin, deze dicht doet en daarvan een troef maakt?” Dat lukt. Klooien met de laws of physics. Ze ontwerpen een nieuwe kast en dergelijke met troeven er in, een troef met draden. Anastasia lijkt een troef met een robot wel wat, zodat je het meteen aan hebt. Of een bunker.
De troeven moeten wel beveiligd worden, alleen de juiste personen kunnen er dan iets mee doen. Een val voor verkeerde personen erop maken. Of voor hen niet laten werken, laten exploderen en de ruimte er omheen ook. Leuk om als bommen te gebruiken.
Henry vraagt hoe het zit met troeven als je ze bij je hebt. Ja, je kunt er gewoon Patroon mee lopen. “Kun je ze gebruiken op Patroon? En hoe is dat met Logrus?”
Anastasia weet van iemand die heeft dat wel eens gebruikt heeft in de Logrus, maar niet hoe dat afliep. Ze werken heel goed in Chaos en Amber. Er zijn werelden waar dat niet werkt. Er zijn troeven die naar werelden gaan waar je niet uitkomt. “Gevangeniswerelden, daar verbannen we ongewenste Amberieten en Chaosieten heen. Zogenaamde randwerelden.”
Later zitten Ronardo en Henry in de kantine te eten. Hij is met een project bezig en laat een metalen armband. Dat is een soort troef, een apparaat. Hij werkt niet goed. Je komt willekeurig ergens uit, het is al een beetje te beïnvloeden. Op tijdreizen zit een barrière. Er moet achter te komen zijn hoe het in elkaar zit en daar doorheen breken. Misschien dat het werkt op zo’n wereld waar Patroon, Troef en Logrus niet werkt. In de computer hier staat ook veel, heeft Henry gezien en Ronardo controleert dat meteen. Hij ziet dat ze er inderdaad van alles in hebben. Zo hebben ze een artefact dat een stukje Chaos stabiel kan maken, het is te gebruiken als wapen. Ze hebben een test gedaan met een ander Huis in het midden van Chaos. Op die manier konden ze gemakkelijk overal komen. Het gaat om een kristal dat ‘het Ei’ wordt genoemd.

Ik heb een gesprek met Deirdre en vraag hoe het is.
“Koningin van Amber zijn is waardeloze baan voor een militair als ik. Geen van mijn zusters heeft interesse in vechten. Ik deel jouw interesse voor dieren een beetje, verder vind ik vechtmagie boeiend, maar daar kan ik niets mee als koningin zijnde. Grieken hebben er altijd iets mee gehad, andere volkeren vonden dat ze wonnen met vals spelen. Je kunt het wetenschap of magie noemen.”
Dat ze koningin is is door een samenloop van omstandigheden: Random was waarschijnlijk vermoord door ‘ze’ als ze niet had ingegrepen. De moordaanslag was niet door Dalt beraamd. Er is een partij die mogelijk uit de hoven komt die Random heeft geprobeerd op te ruimen. Maar dat hoeft hij niet te weten. Ze vermoed dat er een aantal families van Chaos achter zitten die het niet eens zijn met wapenstilstand.
“Mijn troepen kwamen ninjas tegen hier die magie gebruiken, het zijn moordenaars. Via via had ik vernomen dat er mogelijk een aanslag zou worden gepleegd. Gérard was bezig met luchtschepen, deze waren gestolen door Dalt. Na de explosie was het paleis blootgesteld, mijn Samurai kunnen met ninjas omgaan. Samurai hebben eer, ninjas zijn stiekem en hebben hun eigen magie. Ik had de Samurai opdracht gegeven om Random te bewaken. Het werd bijna een puinhoop. Ik verwacht dat dezelfde groepering het op jou en Mandor heeft gemunt. Daarom heb ik bewust jullie huwelijk uitgesteld. Een ideale gelegenheid om toe te slaan is bijvoorbeeld het verlovingsfeest. We moeten dan Amberieten en Chaosieten bij elkaar zetten, je kunt het beter voorkomen dan achteraf de schade te repareren, dus in de afgelopen tijd hebben we zoveel mogelijk van die ninjas opgespoord en ermee afgerekend.”
Wat mijn motieven om te trouwen zijn wil ze niet weten. Dara schijnt er blij mee te zijn.
“Ik heb zelf een tijd opgetrokken met een Chaosiet, het zijn geen gemakkelijke wezens. Je moet er rekening mee houden dat je baby ook een halve demoon is bijvoorbeeld. We kunnen het hele huwelijksgedoe afgelasten of de bruiloft zo snel mogelijk plannen.”
De bruiloft wordt dan een week na de verloving gepland. Dan wil ze toch weten waarom ik dat wil doorzetten, ze zegt dat ze niet zo gelooft in de politieke achtergrond. Ik volsta ermee te zeggen dat het voor ons beter is zo snel mogelijk te trouwen.
Ze heeft iemand nodig die helpt bij de voorbereidingen. Ze zat te denken aan Random om snel troeven te maken, ik wil het hem niet vragen. Dan moet ik maar aan Rhex vragen of hij Random wil troeven die dan weer naar haar troeft. Ze wil dat de uitnodigingen voor de bruiloft op de troef gezet zodat de gasten vlak daarvoor worden uitgenodigd. Men zal dan in ieder geval niet van tevoren weten waar het is. Verder is er iemand nodig die dingen voor me kan regelen. Ik stel Julia voor, ze gaat dat regelen.
Ik vraag of ik de claim op mijn landgoed kan hebben en deze overgeven aan mijn ouders. Dat kan ook zonder claim. Ze hebben goed geholpen ij Rhex en Dyenne, dus ze gaan iets krijgen in de buurt zodat ze snel ter plaatse kunnen zijn als het weer misgaat.
Rhexenor heeft nooit iets in de gaten, hij is net zijn vader, de muren om hem heen vallen om en ze merken niets.
“De eerste keer dat ik hem tegen kwam had hij niet in de gaten dat er pijl in zijn voet zat. Misschien was dat een deel van de truc. Toen heb ik me ingehouden, daardoor heeft hij me kunnen verslaan. Officieel is hij mijn echtgenoot, daar ben ik van af als ik hem versla.”
“Ik vond hem wel vriendelijk,” zegt ik. Dat doet haar plezier. Hij doet de laatste tijd wat meer normaal. Ze is er een tijd niet geweest, als je dan in de Abyss ligt, gaat dat niet goed. Ik voel een sfeer op komen zetten die vreselijk aanvoelt, veel erger dan wanneer Mandor in mijn buurt met Logrus bezig is.
Bij het afscheid vraag ik haar om Random niet de muziek te laten regelen. Nu begint ze te lachen.
Ik zeg dat ik een aantal zaken met Mandor door zal spreken en ga naar huis.

Rhexenor krijgt van Deirdre een troef van een rossige dame met sproetjes, een mooie jurk aan en op de achtergrond een zwart kasteeltje.
Uiteindelijk is de baby moe en gaat slapen. Ze is best lief eigenlijk. Beneden is Dyenne die hem omhelst, ze hinkt met haar been. Ze is gevallen, zegt ze, ze gaat op zijn schoot zitten. Hij troeft naar Amalia, terwijl Dyenne klaagt dat ‘het’ alweer zo lang geleden is en dat ze zin heeft.
“Ik moet even troeven,” zegt hij en ze hijgt in zijn oor.
Hij troeft en merkt dat de dame in kwestie is niet zo sterk is qua geest. Hij stelt zich voor. De koningin heeft contact opgenomen, het lijkt haar interessant om met hen te praten en laat zich doorhalen. Dyenne heeft op dat moment haar tong in zijn oor, maar gaat dan naast hem zitten. De dame bloost.
Ze heeft een andere jurk aan dan op het troefje en is netjes gekleed. Rhex staat op, geeft een haar een hand, zij geeft een slap handje terug.
Ze draagt diverse ringen en armbanden en een lichtpaarse jurk. Ze heeft licht rossig haar en groene ogen. Dyenne tinkelt met een belletje dat op de tafel staat en prompt komt het personeel komt netjes vragen waar ze mee van dienst kunnen zijn. Ze kiezen voor koffie.
“Wat heeft de koningin vertelt?”
“Niets.”
Hij legt dan uit over hun dochter Cathrynn van Amber, haar demonennaam wordt niet verteld. Ze is bijna 4 maanden oud, een halfdemoon en veranderlijk. Hij legt uit dat zijn vader een Chaosiet is, dus ze is een kwartdemoon, constateert Amalia.
“We hebben iemand nodig die met kinderen kan omgaan en aardig voor ze is. Maar ze moet vooral met dit kind kunnen omgaan. Hebt U interesse?”
“Het is geen fulltimebaan?”
“Dat niet.”
“Moet U beiden veel op reis?”
“Nee, alleen Rhex. Ik ben meestal wel thuis, maar soms zijn we allebei weg. En ze moet les hebben. Wat moet ik verder vragen?” zegt Dyenne.
“Of ik referenties heb.”
Uit een tasje haalt ze papieren. Ze is kindermeisje geweest van een aantal koninklijke families in de afgelopen 200 jaar. Ze heeft niet eerder met veranderlijke kinderen gewerkt. Ze heeft er wel over gelezen, het lijkt haar een interessante ervaring om op te doen.
“Ze is soms erg gevaarlijk,” zegt Dyenne voorzichtig.
“Ik weet wel iets van Chaosieten.”
Ze verandert als ze een aanval heeft, ze is redelijk onstabiel.
“Daar kan ze overheen groeien, anders is er met de juiste middelen iets aan te doen. Met een beetje magie en zonder het kind pijn te doen.”
Daar is ze heel goed in. Haar methodes zijn vrij subtiel, hoewel ze ook bot kan zijn, maar niet met kleine kinderen. Haar referenties zijn goed, maar ze heeft nooit Amberieten onder haar hoede gehad. “Kan ze al wat?”
“Veranderen dus, ze is heel sterk, wordt vaak heel warm, haar kleertjes branden dan af.”
“Dat laatste heb ik nog nooit gemerkt bij kinderen, ik dacht ook niet dat het voorkwam bij Chaoskinderen. Er zijn Chaoskinderen die veranderen in een hoopje drab. Die worden dan vermoord.” Hij vertelt Feniks te hebben en wat dat inhoud. Feniks staat voor overleven, groei en energie. Ja, dat is een macht. De eenhoorn reist rond in de Gouden Cirkel, weet ze, en dan verandert er iets.
“Cathrynn heeft niets met Patroon?”
“Nee, ik ook niet.”
Ze fronst.
“Dan zou dat veranderen wel eens blijvend kunnen zijn. Kan iemand anders dat niet met haar lopen?”
“Ik moet er niet aan denken.”
“Ik dacht dat ze dat allemaal konden, die van Amber. Of heb je iets gedaan met die Logrus?”
“Nee.”
“Dan moet je het toch kunnen?”
“Ik kan het vast lopen, maar niet met de baby,” weet hij.
“Dat zou wel helpen tegen dat onstabiele. Is ze sterk genoeg?”
“Geen idee. Misschien als ze ouder wordt en sterk blijft.”
“Patroon helpt echt heel goed hiertegen. Hoe moet het als ze echt onhandelbaar wordt? Misschien moet je er niet te lang mee wachten, laat iemand anders dat met haar lopen,” zegt ze dringend.
“ Ze bijt wel eens,” zegt Dyenne.
Nee, ze heeft geen tanden, maar dan wel.
“Dat veranderen put dan toch heel erg uit? Is ze niet moe erna?”
“Niet zo heel erg.”
Dan worden er afspraken gemaakt. Ze komt op proef, dat geldt voor beide partijen. Het kind is nog wat jong, misschien lukt het door haar meer te laten concentreren om haar wat stabieler te krijgen. “Als ze me aanvalt, zet ik er een krachtveld omheen, dan kan ze geen kant op. Ik maak er wel wat spreuken voor.”
Repareren is ook geen probleem, ze blijkt nogal wat vernield te hebben.
“Betaal me gewoon, 10 goud per dag.” Daarbovenop een jaarlijkse bonus, kost en inwoning en ze wil niet gestoord worden op haar kamer, want ze moet magie oefenen. Wat is die lucht? Die afgrijselijke stank? Waarschijnlijk de karkassen bij de draak. Ze sprayed. Morgen gaat ze beginnen, nu gaat ze terug naar huis en morgenochtend moet hij haar weer troeven.
“Een maand vooruit betalen graag.” Hij betaalt 300 goud en zij verdwijnt door middel van troef. Dyenne maakt zich zorgen over al het geld dat het kost, 10 goud per dag? De inkomsten zijn misschien 10 goud per week.
Rhex heeft nu zin en achtervolgt zijn vrouw tot in de slaapkamer. Hij moet toch altijd wel voorzichtig zijn, ze is nogal breekbaar. Ze heeft tandafdrukken in haar been.

Ronardo heeft ijverig geholpen in Huis Amblerash. Alle militairen gaan troefkaartjes krijgen met troefcontact. Toch eens vragen aan Fiona hoe dat technische gedeelte werkt. Alleen is ze zo snel verveeld.
“Doen jullie nog wel eens wat.?”
“Hoezo? Wilde je een broertje of zusje? Ze heeft nooit tijd, ze is nooit thuis, en de laatste tijd is het net of ze dingen is vergeten. Ze was bezig met dat Overschaduw projectje, maar heeft het er nooit meer over. Een poos geleden verscheen ze op de tv, heeft me een aantal dingen verteld over mij wie mijn ouders waren en dat soort onzin, er zou iets met mijn afkomst zijn, weet ik veel wie Finndo is… “
“Die is dood.”
“Vast. Ik zou een achter- achter kleinzoon van hem zijn, maar ze is er nooit meer op terug gekomen. Daar wist ze later niets meer van. Het zou grappig zijn, want als dat familie is, ben ik ook Ambers.”
“Zijn jullie eigenlijk getrouwd?”
“Ik weet niet hoe dat zit, we hebben nooit een contract getekend of zoiets en er is ook nooit een bruiloft geweest. We zijn ook een tijd uit elkaar geweest. We hadden een vreselijk auto-ongeluk in scène gezet. Dat had iets te maken met haar broer. Ik moest onderduiken, dat was wel vervelend voor jou. De betreffende Schaduw was echter interessant. Ze hadden er biotechnologie en ik snapte er niets van, ik kreeg het niet geleerd.”
“Ik weet er iets van, Fiona ook.”
“Leg me dan uit hoe het werkt. Een auto maken die levend is is raar. Wat moet je ermee. Er was ook sprake van biotechnologische ruimteschepen enzo. Ik ben liever gewoon thuis met een auto die je wat verklooid. Het liefst had ik een Delorian met mr Fusion.”
“Ga eens naar die Schaduw met die film.”
“Echte magie kan toch helemaal niet, het bestaat niet.”
“Atlantis heeft echt bestaan. Ik heb een Schaduw bedacht en ben daar gewoon gekomen.”
“Dat moet niet kunnen. Je kunt een Schaduw bedenken met een superapparaat en dat meenemen.
Kunnen Amberieten alles?”
“In principe wel. Misschien heb je talent.”
“Er zijn dus ook Schaduwen met nachtmerries?”
“Ja, we hebben er onlangs een uitgeroeid. Er zijn ook mensen die troef zijn door in een soort fontein te vallen.”
“Dat is geen bron, dat is techniek, in de kelder staat vast een apparaat met knopjes…”
De man is enorm technisch.
“Altijd als je een krachtbron tegenkomt moet je zoeken naar de computerinstallatie. En jij maar denken dat het magie is. Ik kan ook net doen of ik magiër ben.”
Hij drukt knopjes in op zijn armband, het piept en hij verdwijnt, blijkt dan achter hem te staan.
“Je denkt dat je magie met je hoofd doet? Dat is een kwestie van interface. Met een plug-inn. Fiona maakt je allerlei onzin wijs.”
Henry vindt Ronardo wel slim.
“We moeten meer samenwerken, we moeten naar een wereld van jou reizen met goede faciliteiten. Gewoon een tijdreiswereld. Met mijn apparatuur kunnen we dan weg.”
Ronardo zegt dat er werelden zijn waar bijvoorbeeld Engeland de baas is. En daar hebben ze alleen stoomtechnologie. Wel interessant, maar die stomme Engelsen komen niet verder, grijnst zijn vader.

Ik troef via de waterput en kom uit bij een waterput, maar niet dezelfde. Het is een beetje verlaten en in de verte is een onweer bezig, er hangt een grijze lucht. Dit is een boerderij om de put heen gebouwd. De mensen zijn hier weg getrokken.
Ik denk dat mijn troeven werken. De vorige keer reisde ik verder door Schaduw, daar heb ik nu geen tijd voor. De troef is nog steeds actief. Ik concentreer me nog eens, de hele wereld om me heen springt uit elkaar, er lijkt getrokken te worden en ik zie mezelf 300 tot 400 keer weerspiegeld. De meeste Morwenna’s doen als ik, sommigen iets anders.
Ik ga op zoek naar een uitgang en er komt een Morwenna uit een spiegel gestapt. Een oudere versie van mezelf, haar haar vreselijk slordig.
“Ik heb heel weinig tijd, dus onderbreek me niet, luister alleen. Ik moet je waarschuwen, vergeet niet jezelf ook te waarschuwen. Je tweeling loopt gevaar. Er is een verrader. Op je huwelijksdag zal er een aanslag op je gepleegd worden, je zult net moeten doen of er niets aan de hand is. Iemand zal je een gif willen toedienen waardoor je spontaan niet zwanger kunt zijn.
Ik kan niet langer blijven.”
Ze stapt terug en in haar spiegel zie ik hoe ze door een deur stapt. Ik ga ook op zoek naar een deur, één van de spiegels blijkt een deur te zijn. Dan sta ik in een gang van Paleis Amber.
Deze keer troef ik rechtstreeks naar Mandor, die me onmiddellijk doorhaalt. Hij ziet meteen dat er iets aan de hand is, maar eerst gaan we naar de slapende Owen kijken.
Ik vertelt iets over het gesprek met Deirdre. De datum voor het huwelijk is wat snel, maar okay. Wel vraagt hij zich terecht af hoeveel tijd ik kwijt ben geraakt door het misstappen, dus hoeveel dagen zitten we nu van die verloving af? Maximaal twee, misschien nog minder.
Het bevalt hem niet dat ik een troef heb gebruikt die nog openstond van een vorige keer. Nooit meer doen, ik had tussen twee Schaduwen kunnen eindigen en wat dan?
Ik vertel over de Spiegelzaal en de Morwenna daar. Hij is boos.
“Met dat gif gaat niet gebeuren. Ik moet mijn vader hierbij gaan halen, hij is expert! Eh… had je het nu over een tweeling?”
Ik denk dat het subtiel zal gaan gebeuren, niet persé via drank of voedsel. Het is de vraag hoe we dit gaan aanpakken.
“Het klinkt alsof het uit de koker van een Amberiet of Chaosiet komt. We moeten iets hebben dat het gif opspoort. En we gaan jouw vader niets vragen, die is ook iets en niemand ontziend. Misschien wil hij mij dood en ervoor zorgen dat je niet nog een keer een kind van me krijgt. Het kan trouwens heel goed Dara zijn, ze weet heel veel van dit soort dingen, en het is in haar belang en in dat van haar zonen dat ons huwelijk geen gevolgen heeft. Het is iemand die niet weet dat we al een kind hebben.”
“Misschien kunnen we Iolanthe Hendrake vragen. Ze is voor het leven en voor haar heeft onze verbintenis geen enkel effect.”
“Dan ben ik die weer iets schuldig. Ik vraag het mijn vader echter liever niet.”
“Ik denk dat je vader niet zo’n gek idee is. Hij weet dat we een kind hebben, we weten ook dat hij hoopt dat er ergens tussen onze kinderen een geschikte troonopvolger zal zitten.”
“Hmm. Hij heeft je inderdaad wel de Sawall Spikard gegeven. Heb je nog iets uit kunnen vinden over die familielijn trouwens?”
Op dat moment verschijnt er een lichtpuntje in de kamer. Ghostwheel, die veel moeite had met me te vinden. Hij legt aan Mandor uit een construct te zijn en een project van Merlijn te zijn geweest.
Hij heeft wat uit kunnen zoeken en een aardig resultaat weten te bereiken.

Aildith en Lenore (vermoord) zijn de dochters van Judith van Larenian en John Frederiks (beiden dood, zowel Amberieten als Chaosieten hebben hier een rol in gespeeld).
Judith en Donnal (waarschijnlijk dood) zijn de kinderen van Lorrayne van Amber (verdwenen, misschien dood) en Herbert Sawall (vermoord)
Herbert is een zoon van Julius Sawall (vermoord)
Julius is een zoon van Nefertiti Sawall (vermoord)
Nefertiti Sawall is een dochter van Isis Sawall (vermoord)

Isis Sawall is de zus van Osiris Sawall, ouders onbekend
Osiris is de vader van Herdotus Sawall
Herdotus is de vader van Gramble Sawall
Gramble is de vader van Ernest (vermoord), Mandor en een dochter (op jonge leeftijd vermoord)

Osiris kwam uit de oude wereld. Men zegt dat hij dood is geweest en tot leven is gewekt door Isis. Beiden waren zeer sterke magiërs. Vanaf Julius is het in de Isis tak wat verwaterd.
Van Oberon zegt Ghostwheel dat deze in Overschaduw zit. Hij denkt dat hij ook uit Tir-na n’Oght komt, uit de tijd van voor Patroon. Van Lorrayne wordt gezegd dat ze is omgekomen, maar daar was niets over te vinden.
Benedict van Amber ging met Lintra Hendrake. Er zitten twee generaties tussen Lintra en Dara, ze is dus de achterkleindochter van Benedict. Lintra, haar kind en de ouder van Dara zijn allemaal vermoord.

Dan gaat Ghostwheel weer en Mandor komt dan tot het besef dat hij vergeten is om naar zijn moeder te vragen. Ook wist hij niets over zijn zuster. En we zijn familie….

No comments:

Post a Comment

Iets toe te voegen of op te merken? Graag!