Sunday 5 October 2008

Gesprek met Vialle/ Kamers doorzoeken/ Vissen in de Abyss

Ronardo heeft een vreemde droom. Hij loopt bij zijn moeder aan het handje. Ze zijn net bij dierentuin geweest. Hij heeft een leeuw, een tijger en olifant gezien. Ze komen bij een hoop stenen, hunebedden volgens zijn moeder. Zij zegt dat men denkt dat het begraafplaatsen zijn, maar dat het eigenlijk een soort van doorgangen zijn, mits je weet hoe die te gebruiken.
Dan loopt hij alleen in een tunnel, hij is nog klein en mamma kwijt. Achter zich hoort hij grote voetstappen en hij begint heel hard te rennen. Dan wordt hij wakker. Als kind heeft hij echt zoiets mee gemaakt, herinnert hij zich.Hij was toen in Emmen naar de dierentuin gaan kijken.

De volgende ochtend worden we wakker van de lucht van het ontbijt. Rhexenor bekijkt hoe het brood praktisch zwart wordt geroosterd met het broodrooster uit Amerika. Hij valt aan op het ontbijt en mensen kijken hem vreemd aan. Ze weten wel dat Amerikanen veel eten, maar eh… er was maar één ei per persoon.

Ik krijg een omelet te eten. Ronardo wil roerei met ham. Ze hebben nu nieuwe eieren gebakken die worden bewaakt door een ober.

Na een goudstuk heeft de ober nog een hele kaas met roerei voor Rhexenor.

Tijdens het ontbijt wordt er flink gerookt. Blijkbaar de gewoonte in deze tijd en Schaduw. Heb je er last van, vraagt William aan Ronardo.
Meteen hierna branden de sigaretten heel snel op. Er gaat een raam open.

In het vragenrondje ‘wat gaan we doen vandaag’, stel ik voor naar Amber te gaan. William ziet dat niet zitten, volgens Delwin kon dat gevaarlijk zijn. Hij maakte de opmerking dat er een Chaosiet op de troon zat. Nou ja, een chaoot.

Rhexenor laat met trots de witte lok zien en vertelt dat hij Rome wil gaan overnemen met zijn legioen. William begint over Rebma, hij wil weten wat het is. Hij wil niet naar Amber.

We gaan de paarden halen om verder te reizen. Onderweg zien we oude auto’s met dunne wieltjes. Alle auto’s zijn hoofdzakelijk grijs. In zo’n auto een stoere jongen met vet haar en een meisje dat het haar omhoog draagt.
Ik begin de wereld te veranderen en Ronardo helpt mee. Eerst komen we in het bos en weide en dan in vulkanisch.
Met zijn tweeën veranderen is niet helemaal ideaal dus. De zwavellucht beneemt ons de adem en we kunnen hier niet zomaar weg

Rhexenor verandert in een demoon en hij voelt zich heel naar worden. Er verschijnt ijs om hem heen. Rhex wordt door Ronardo beschermd met patroon. William heeft iets gedaan. Hij weet niet precies wat, maar hij zegt dat het geen ijs is. Met water spoelt het weg.
Rhexenor, als demon, gaat bij een soort van grot staan en maakt daar een doorgang. We maken dat we met de paarden door de poort gaan. Helaas heeft het paard van William niet overleefd. Als we allemaal door de poort zijn, stort de demoon bewusteloos neer. We zijn uitgekomen op een tropisch eiland met een blauwe zee. Een eiland van 2 bij 2 km.

Sean zit bij zijn moeder die nieuws heeft uit Amber. Alleen vrouwen zijn het slachtoffer van de spookvampieren, misschien dat zijn vader moet oppassen en Sean ook met eventuele vriendinnetjes. Morwenna schijnt inmiddels expert te zijn wat die spookvampieren betreft. Julian en Bleys zijn gezamenlijk op zoek naar Corwin, zij denkt dat Julian met Bleys samenwerkt omdat hij zich schuldig voelt. Dat zou wel moeten tenminste.
Het nieuwe familielid zou er één van Osric zijn. Schijnt interessante magie te hebben. Wat voor soort magie weet ze niet. Hij zal eens kijken of hij die William te pakken kan krijgen. Moet je vader niet beschermen, vraagt hij aan Llewella. Hij stuurt een waarschuwing naar vader. Daar staat in dat er een groepering bezig is partners van Amberieten te vermoorden.
Hij heeft geen troeven van ons en gaat naar de hoftovenaar. Die is aan het zoeken naar iets. Oude man met lange groene baard. Hallo Jan. Heb jij het gezien? Ons geheime wapen? Ik ben het kwijt. Hij vindt wel een gouden piramidetje met draaiende vlakjes. Het Kanon van Rebma is weg. Iemand heeft het gestolen. Ik heb hier de geheime kluis. Die is vol interessante spullen, ziet Sean. Maar geen kanon. Er kan niemand in de kluis. Er zijn hier onlangs Amberieten geweest, die stelen als de raven. Oh ja, we kunnen beginnen met de les. Al eens iets schoon gemaakt?
Heb je een troef van Morwenna? Of eventueel van Ronardo of Rhexenor. Waarom sta ik hier met de kluis open, is de wedervraag van Merlijn. “En laat die mantel hangen!”
Vuurbal dan? In een boek begint hij te bladeren, bestudeer de aantekeningen maar.
Vervolgens beschuldigt hij Sean van diefstal van het kanon.
Sean troeft Random. Wat apart dat jij naar me troeft, zegt de koning. Praat eens met Merlijn, zegt Sean. Random snapt het even niet: jij bedoelt dat inmiddels de zoon van Corwin jullie hoftovenaar is geworden? Oh je hebt het over die Merlijn.
Sean vertelt dat hij de tip kreeg dat hij Morwenna moet opzoeken. Heeft geen troef van haar.
Random haalt hem door en Sean staat in de kelder met drumstel en ijskast.
Naar boven dan maar. In de werkkamer trekt Random koninklijke mantel aan. Heeft je moeder je niet voorgesteld aan freule Josine. Deze heeft veel verstand van mannen.
Random heeft wel wat banden in Rebma. Mijn eigen zoon is daar geboren…. Heeft je moeder nooit gezegd dat Josine je aanstaande was. Voor je het weet ben je uitgehuwelijkt.
Troeven, hij heeft een nieuw setje… ergens. Oude troeven moet Sean inleveren.
Ze zijn beter beveiligd tegen afluisteren sinds Jasra. Sean krijgt deze alleen omdat hij het is. Van die nieuwe zijn er niet zoveel af, want Fiona werkt niet zo hard. Bleys wil niet en vroeger hadden we Eric. Alle nieuwe familieleden zitten er tussen, ook Sean. Ook zijn er nu troeven van Dalt en Coral.
Het nieuwe familielid is niet helemaal lekker, een doorgeflipte gast. Kleinzoon van Osric. Is niet lekker en Morwenna doet er wat aan. Het is een duister mannetje.
Kwamen zo uit de Hoven zetten, dat was de duistere tijd van Osric, Finndo en Benedict. Eén of andere klojo heeft Patroon gemaakt en toen waren we sterksten van allemaal.
Als je koning bent van Amber heb je speciale krachten, daar kom je alleen achter als je koning bent. Als we samen werken hebben we nog meer macht. Kunnen we Chaos een poepie laten ruiken. Al zijn er te veel familieleden die al samen werken met Chaos.
Vervelend dat Rhex van Deirdre is, die is niet helemaal lekker. Nu is het erger dan eerst, er is een steekje los. Ze is vast bezeten door een smerige demoon in de Abyss… vermoedens hè….
“Ik heb de rommel achter haar opgeruimd. Het kan ook de geest van Brand zijn die er in zit. Dat zou vervelend zijn…. misschien heeft hij haar niet losgelaten. Dit kan allemaal een voorbestemd plan zijn geweest van Brand.”
Er ligt nog een pakje met troeven. Sean pakt zijn eigen pakje terug als Random de kamer uit is.
Sean pakt de troef van Morwenna. Ze draagt een jurk en Victoriaans landhuis is zichtbaar op de achtergrond.
Sean troeft me, hij wil meer weten van William. Ik haal hem door. William stelt zichzelf voor, volgens zijn rijbewijs heet hij William Osbourne.
Rhex schudt een kokosnoot uit de hoorn. Hij heeft honger en gaat vissen in de zee. Hij schiet het kanon van Rebma leeg. Sean is bijzonder geïnteresseerd. Het kanon mag niet buiten Rebma. Tja, dat weet Rhexenor…. Er zijn twee kokosnoten uit de boom. Wordt niet warmer of kouder, het zonnetje schijnt lekker.
Random zat op de troon met koningsmantel. Sean laat zijn nieuwe kaarten zien. Rhexenor stoer en met een tempel op de achtergrond. Ronardo met een landhuis en Porsche en zonnebril en ring aan de vinger. Morwenna heeft een valk.
William vraagt van wie Sean er één is. Zijn moeder heet Llewella.
Sean zegt tegen William dat hij interessante magie heeft, van ‘familie’ gehoord. Heb je boeken bij je? Hij haalt een boek uit een tas, het boek van Jasra. Als je in een kring 12 maagden offert, kun je een magic item maken. Bloedrituelen worden door heel veel wezens over alle werelden gedaan. Goede dingen gaan in 12, kwade dingen in 6. Als je tekens zoekt van foute dingen 6voud in 6 voud in nog een 6 voud. Dat is fout.
Ronardo vindt het boek van William interessant. Hij wil van Sean weten welke spreuken hij heeft. Sean noemt er een aantal. Er ontstaat een discussie over wat erger is: iemand meteen doden of eerst verwonden en dan doden.
Als je iemand pijn doet, wordt hij boos, redeneert William. Eerst een vuurbal is marteling. Er is een verschil tussen Aanvalsspreuken en Sadistische spreuken.
Hij houdt niet van dat soort boeken, zoals dat van Jasra. Die zijn meer van de vijand, zegt William, maar hij bestudeert ze. Zo weet hij wie de vijand is.
Heb je een reden om normale mensen te kunnen beschermen? Alleen je eigen hachje?
Iemand die orders volgt van iemand die evil is, is ook evil.
William vermoordt geen mensen, nee, alleen de vijand. Demonen dus. Amberieten hebben ook wel eens demonen, zegt Ronardo.
William denkt dat we langzame watjes zijn die doodgaan als we een echte vijand tegen komen. Demonen zijn slim en kunnen ons aan.
Beschouw iemand als vijand tot je zeker weet dat iemand een vriend is. Aan Rhexenor is echter iets veranderd. Wij van de familie Amber hebben een Plicht om te strijden tegen Het Kwade.
Ronardo pakt de kaart van zijn kamer en verdwijnt. Sean gaat in de schaduw zitten. En vindt een tas met warm geworden blikken bier Pitfiend en een factor 6 zonnecreme. Hij vraagt wie er een biertje lust en ze zwammen iets over koelkasten.
Ronardo is op zijn kamer. Hij gaat naar de paardenstal. Hij vraagt daar om paarden. Erg laat om uit te gaan, zegt de staljongen. Hij kan niet zomaar de paarden weg geven. Nee, maar ze zijn voor zijn vrienden. Heeft Rhexenor alweer zijn paard dood?
In de box van “R” staat een paard.
De staljongen haalt er iemand bij, een vrouw. Voor Sean heeft deze geen dolfijn en William kent zij niet.
De dame stinkt behoorlijk, vindt prins Ronardo. En hij moet nog met haar in een hokje ook. In het boek moet hij schrijven dat hij 3 paarden mee krijgt en tekenen, want zij moet dat verantwoorden aan de koning. En een magische verzegeling maakt het af.
Er zijn staljongens die wakker worden gemaakt en lopen te schelden.

Na een paar uur troeft Ronardo en ik haal hem door met paarden en al. In zijn zadeltassen heeft hij blikken van het nieuwste merk Abyss, dat smaakt wel goed. Zonnebrandmiddel is ook wel goed voor William.
Aan het strand vindt Ronardo een vishengel met koffertje. Met het zegel van Amber…
Hij gooit een hengel met haak in de zee en vist een meermin op. Ze is boos.
Het is een soort opblaasvis die hier drijft en waar we op zitten. En wie maakte zo’n enorm lawaai? Rhexenor krijgt een petsje.
Je had ons wel dood kunnen maken met zijn allen? Hij biedt haar excuses aan. Ben je niet boos dat ik je geslagen heb? Nee, ik verdiende het.

Je bent heel anders dan die ander die hier altijd zit te vissen, zegt ze tegen Ronardo. Ene Ron schijnt dat te zijn. Kwam hier vissen en in ruil om vrij gelaten te worden, moesten we hem parels geven. Een kusje en parels, giechelt ze. Best een knappe jongen hoor. Een handelaar…. Rinaldo, denken we even. Maar het blijkt toch Random te zijn, nadat ze diens troef heeft gezien. De haken schijnen magisch te zijn. Hij is al een hele poos niet meer geweest. Ronardo vertelt dat hij werk heeft nu. Zij heet Myksia. Ze vraagt Ronardo of hij nu ook parels en kusjes wil hebben. Nou, parels wel…. En een zoen heeft hij nog nooit gehad van een meermin.
Ze duikt het water weer in en komt terug met een grote parel en krijgt een dikke zoen van een paar minuten. Je moet het nog leren.
Rhexenor pakt de hengel, hangt die in het water en ziet een haai. En ja hoor, hij vangt een vieze oude rotte laars. Hij graaft een gat en ziet daar een zelfde laars al in. Hij komt er achter dat er een hoop rommel is opgevist.

Sean vertelt dat hij misschien verloofd is. Rhexenor vraagt of Droppa hem dat heeft verteld en ja hoor, daar is hij al. De ontmoeting is met dikke scheten en de hofnar heeft ook nog een mop over gele dingen achter vliegtuigen. Een kanarie die het vliegtuig heeft gemist. De laatste roddels: Corwin schijnt terug te zijn, maar niet als zichzelf. Sean gaat met een heks die dik is. Morwenna is ook bijna verloofd, er is een leuke kandidaat uitgezocht, Rhex’ verloving is bijna uit, want zijn moeder heeft een ander op het oog. Ronardo is bijna verloofd. Ja, je hebt wel iets bekends, zegt hij tegen William. Dat is wederzijds. Ben jij dat niet dat mannetje van de zoon van Gérard? Nee, helemaal niet.
Hoe kom ik hier weg. Troeven mag hij niet aankomen van de koning. Hoe is Random koning geworden? Dat moet hij zelf maar vertellen. Jullie hebben ook een hofnar hè, Merlijn, zegt hij tegen Sean. Is een artefact kwijt… Maakt vervolgens een aantal Rebmanen grappen en weg is hij. Hoe groener des te zwemt ie.
Rhexenor vraagt aan Bliksem hoe het met hem is. Wel goed, maar hij mist het gras.

Ronardo vindt een verzwakking in het midden van het eiland. Daar is een palmboom, een holle palmboom. Ronardo klimt in de boom, geen gaten te zien.
Hij ziet voetstappen van Droppa waarschijnlijk. Liep hier in de buurt. Hij weet niet precies waar ze ophielden. De andere bomen klinken massief. Hij bekijkt de boom goed, er is iets mee, denkt hij. Iets magisch.

Rhexenor spoort een dolfijn op in de zee en vraagt hem een parel te halen. Dat doet deze en komt terug met een grote schelp in zijn bek. De schelp zit behoorlijk vast. Hij pakt de zwarte parel en gooit de oester weer terug.

Ronardo probeert een gaatje te prikken in de boom. Het schijnt heel hard plastic te zijn. Rhexenor ramt een beetje. Duwt tegen de boom. Buigt een beetje.

Het blijkt dat er een onzichtbare tekst op de boom staat. Rhexenor, met zijn helm op, ziet gekke tekens op de boom, maar ziet niet wat er staan. Sean wil dat wel proberen, maar de helm brandt en het jeukt. Zijn spreuken zijn weg! Hij is woedend op Rhexenor.

Rhex schrijft de tekens op die er staan. Geef een willekeurig getal onder de 10. Bij het getal ‘nine’ is Rhexenor weg. Daarna gaan wij ook, we worden door een door soort deurtje gezogen met paard en al.
We komen uit in de grote hal. Het personeel redelijk paniekerig, er staan weer eens prinsen met paarden in de hal. De paarden moeten naar de stal, toch vinden ze dit beter dan de koning met zijn vissen.
Het portret van Osric komt William bekend voor en dat van Oberon ook.
De koffie met de koeken staat klaar.
Dan komt Random binnen zetten en maakt kennis met William. We zijn van één of ander eiland gekomen. Hij schrikt een beetje.

Deirdre gaat Amber aanvallen, zegt Rhexenor. De aanstaande van Sean schijnt heel dik te zijn volgens Random. Sean kan zich dat niet herinneren.

We gaan William kennis laten maken met koningin Vialle. Iedereen wil zich dan eerst opfrissen. Een uur later doen we een nieuwe poging.
“Leuk je te zien, ook al ben ik blind,” zegt ze tegen William.
Ze vraagt hoe het was in Rebma. Er gebeurt daar heel veel achter gesloten deuren. Het kanon van Rebma is Rhexenor aangeboden.

De gaten in het geheugen van William was opgemerkt door Ronardo en later door Caine. Er zijn Amberieten die denken dat ze Goden zijn. Random heeft haar wel eens een radio laten horen met surround sound. In London zijn ze erg onbeleefd en lomp, vindt ze.
Jij bent dus op zoek naar de drie Nornen, Morwenna? Drie vrouwen die veel weten van het verleden, het heden en de toekomst? Misschien heeft William er ook wat aan. Die bestaan natuurlijk wel ergens. Die spinnen iemands levensdraad, het zijn drie heksen.

Er zijn meerdere plaatsen waar je zo’n boek kunt vinden. Ronardo laat zijn boek zien. Het boek van Yss, denkt Vialle. Wat ik er van merk is dat het een soort voorspellingen zijn die uit de Abyss komen. Kan gevaarlijk zijn of heel interessant. Yss is een naam, denkt ze, iemand heeft die naam wel eens genoemd. Misschien Eric. Diens kamer is hier nog in het paleis, alleen een zoon of dochter van Eric mag daar binnen. Het gebeurt dat er wel eens iemand onverwacht een kamer binnen komt, dan hebben ze toestemming. Die toestemming moet van het kasteel zijn. Een zoon van Eric woont er in Rebma. Sean herinnert het zich, daar is iets mee.
Llewella is een dochter Oberon en Moins. Ze is de moeder van Sean; Magnus is zijn vader.
Moire is een zus van Llewella. Moins en Kenneth hadden ook Morganthe, de moeder van Martin. Moire heeft een oom Ellerith en die heeft een dochter Vialle. Het is een oudere oom van Moire. Officieel is Vialle troonopvolgster van Rebma.
Ellerith is oudste zoon van Koningin Morgath. Moire’s man heet ook Kenneth. Hun kinderen zijn Moyra en Gwyndhrod. Er is inderdaad iemand in Rebma die geen groen haar heeft. Maar er is twijfel over diens afkomst. Opvolging Rebma gaat via vrouwen vanwege bemoeienis Oberon.

Ga je Morwenna helpen, vraagt Vialle aan Sean, dan ben je op zoek naar de ‘Deep Ones’. En Rhexenor, je kunt haar mee nemen naar jouw Griekenland. Die heksen wonen in het land van de titanen. En ga jij op zoek naar die Yss? vraagt ze aan Ronardo Hij gaat eerst kijken of hij de kamer van Eric binnen kan komen. Ze denkt dat Rinaldo eens op de kamer van Brand is geweest. Random dacht dat Dara er achter zat. Weet je dat die Despil me nu heel aardig lijkt. Ja, dat is mijn beste vriend, zegt Rhexenor. Mandor schijnt heel beleefd. Dalt vindt ze ook heel aardig. Tegenwoordig komt er bijna niemand meer op bezoek.

We nemen afscheid. William vindt Vialle aardig, vast een good guy. Ronardo vraagt een bediende naar de kamer van Osric, Eric, Oberon, Finndo.

De kamer van Eric wordt als eerste geopend. Ronardo doet de deur open en komt een keurige kamer binnen, met opgemaakt bed, kledingkasten. Ronardo kijkt in de lege papieren van het keurige bureau. Beetje sombere boeken, niet intellectueel. Kledingkast heeft veel rode kleding. Er hangt een klein vleugje magie.
Er staat nu een leeg kistje open op bureau waar iets ronds in heeft gelegen. Heel oud kistje. Bediende herkent het, dat hoort in de koning zijn kamer.
Rhexenor is wat dichterbij in familie en gaat de kamer binnen. Hij bekijkt alles. Boeken met moeilijke woorden en interessante tekens. Er is een zitkamer, een werkkamer, badkamer. Wat antieke meubelen… redelijk saai. En een grote kristallen spiegel in een kamer. Sean zegt dat het vol hangt met subtiele magie waar hij geen vat op krijgt. De hoofddraad komt uit de spiegel, merkt Rhexenor op met zijn helm. Rhexenor probeert zich te concentreren en voelt zich dan benauwd worden. Je kunt er niet doorheen. Sean ziet geen spiegelbeeld. Tierlantijnen aan de zijkanten, oud. De spiegel spiegelt niet.
Als ik de deur van de kamer open, kom ik in een saai ingerichte kamer, met een kistje op het bureau. Een klein kistje. Of er haastig iemand iets zocht. Er ligt zwarte kleding op het bed. Op het bureau liggen reisverslagen. Ik lees ze door en zie Dark End in de tekst voorkomen. Het is een mooi kistje. Er ligt een zilveren armband in. Plat, beetje contrast, soort poppetjes ofzo. Ronde armband. Ik zie er echter geen spiegel hangen.
Sean: saaie kamer, zoals Ronardo hem aantrof. 10.000 mijlen onder zee in de kast.
William: saai, zegt hij. De spiegel is interessant. De spiegel voelt koel, een beetje als een troefkaart. Ronardo denkt zichzelf te zien. Heel even.
Hij troeft dan naar mij zoals ik er uit zie als een troef. En ja hoor, ik verschijn daar.
Rhex concentreert zich op de spiegel en gaat onderuit. Hij concentreerde zich op Eric. Hij troeft dan naar Corwin. Deze zit op een paard. Hij denkt dat hij in Chaos zit opgesloten, wat een guitje hè, die Dara, maar ze kletst nogal in bed.

De volgende kamer is die van Oberon. Je weet niet of hij echt dood is. Er is personeel verdwenen in deze kamer.
Ronardo ziet een aantal vertrekken, zien er luxe uit, kitscherig tot en met. Goud, ivoor etc. Overdaad!
In een kamer hangen allemaal monsterkoppen aan de muur. En een Eenhoornhoorn. Er is een groot rond bed met heel veel kussens en baldakijn. In de kledingkast officiële kleding en uniform (van zuster tot politie) Ronardo valt de plek waar een kast heeft gestaan wel op. Een boekenkast. Rhex ziet veel wapens. Hij pakt niet een blaster met powerpack. De kamer was heel anders dan de van Eric.
Bij Rhex is het een zelfde vertrek, met nu een lege kast. De blaster is weg.
William: zelfde vertrekken met blaster en zonder kast. En vindt een kartonnen doosje met een goedkoop zandlopertje. Neemt hij mee. Sean ziet ook waar de kast heeft gestaan. En een drietand.
Ik hoor een woesj geluid en voel een koude windvlaag, er is iets gebeurd. In de vertrekken is niets veranderd.
Een leeg kistje vind ik in mijn rugzak. Ik zie dat het kistje hier thuis hoort.

Dan de kamer van Brand. Ronardo vindt de tweede handschoen daar op het bed liggen. Identiek aan de zijne.
Als Rhex de deur open doet is er een zwaard van de muur weg, twee ringen weg en lijken er een aantal boeken weg gehaald. Er is kleding uit de kast gehaald en het kluisje is open met bankbiljetten. In de kast een aantal “boeken voor beginners”, zoals over beginselen Patroon, Spikards, Constructs, Vampieren, Elementen, Kruiden, Steencirkels. We nemen de boeken mee.
Rhex vindt een houten doosje op het bed. Daar ligt zo’n vishaak. Een Abyss haakje?
Op het bed van Brand vind ik een houten doosje met een zilveren brilletje met glazen. Beetje damesachtig. Ik zet het even op, dacht heel even iets te zien. Troebel. Ik neem het toch maar mee.

William ziet de kamer van Osric niet echt zitten. Maar we dringen aan. Hij doet de deur open, zegt niets te zien en loopt naar binnen. Het is een beetje stoffig. Er is een groot bed, een badkamer, balkon met tuin. Qua sfeer doet dit het meest denken aan Eric’s kamer, maar dan gevaarlijker. Er liggen een paar boeken en een briefje op het bureau met “William” erop. Hij maakt het open, leest het. Het is een magieboek vol met smerige spreuken. En hoe dat moet. En er ligt een fotoalbum. Met tekeningen en foto’s van bijvoorbeeld Finndo, Osric en kleine Benedict. Een foto van zijn ouders, Oberon, een jongetje aan het strand en een paleis. Hij wil liever even alleen zijn.

Sean gaat naar de bibliotheek. Hij vraagt lady Marianne, de bibliothecaresse naar een boek “the Deep Ones.” Ze heeft prins Sean herkend aan zijn groene haar.
“Bent U een fan van horror? Ze komen voor in de boeken van Lofcraft, over de Ctulhu.”
Ze laat een stapeltje detectives brengen. Het eerste boek gaat over een moord in het landhuis. Het water bij het lijk is zeewater, terwijl ze heel ver van de zee af zitten. In een geheime kelder daalt hij ver af in dat huis en komt uit bij een poort naar de city of the Deep Ones. Waarschijnlijk is dat gevonden door het slachtoffer en de Deep Ones waren daar boos over. Dus vermoordden ze het slachtoffer en ook de detective, want die weet het nu ook. De schrijver van het boek is een vriend die dit heeft opgeschreven ter waarschuwing, het boek eindigt nogal abrupt.
Het tweede boek gaat over een schipbreukeling op eiland waar de inwoners de Deep Ones vereren die eens per jaar uit de Abyss komen en die slachtoffers opeten. Handig dat de reizigers er zijn, nieuwe offers. Aan het einde van het boek wordt het hele dorp verzwolgen door de zee. Hij weet nu dat de Deep Ones een stad onder water hebben en boodschappers.

Rhexenor is in de eetzaal en drinkt wat koffie. Dyenne komt binnen en is erg blij om hem te zien. Ze had gehoord dat hij weg gestuurd was door de koning omdat hij boos op hem was.
Hij vertelt Corwin gevonden te hebben. Droppa had gezegd dat hij een andere vrouw heeft. Ze heeft ook gehoord dat mensen die met Amberieten omgaan risico’s lopen. Tja, ze moet echt oppassen… Doe de deuren achter je dicht, raadt hij haar aan. Iedereen weet dat je met mij gaat, dus komen ze me vermoorden. Alleen maar ex-vriendinnen, zegt Rhex bemoedigend. Dus alleen als je me dumpt?
Hij vertelt iets over de Hoven van Chaos en zij weet hem te vertellen dat alle demonen naar zwavel ruiken. Ze denkt dat het niet slim is met hem om te gaan, maar blijkbaar is het al te laat.
Ander onderwerp: wat is er voor nieuws te eten in het paleis? Apenogen, bloedwijn en bloedworst. Andere lekkernijen zijn patat en frikadellen. Maar hij zou haar mee uit eten kunnen nemen vanavond. Demonen komen niet vaak in Amber, zegt hij, dus je hoeft niet bang te wezen. Vanavond zal ze klaarstaan in de hal en dan kunnen ze gaan.
Ze vertelt het verhaal van Njam Njam de trol, die zo graag schapen at. Zij zal het boek hem eens cadeau doen.

Ronardo gaat zijn echte moeder Fiona troeven vanuit zijn kamer. Ze kijkt hem aan over haar brilletje, ze ziet er een beetje moe uit.
Hij vertelt dat hij leuke boeken heeft gevonden, over Yss. En dat hij de andere handschoen heeft gevonden bij Brand op de kamer. Ze heeft wel eens op diens kamer gekeken, maar kan zich er geen kast met boeken herinneren. Alleen als Brand er was.
Hij laat haar de beginners boeken zien. Onzin, zegt ze, er zijn geen boeken van. Hij laat zich doorhalen. Ze zegt dat de boeken die hij laat zien, niet bestaan. Hoezo is het raar dat er boeken uit de kast waren?
Kijk nu eens goed naar dit boek, dat kan toch niet bestaan? En het boek verdwijnt. Ze denkt dat de boeken bedacht zijn. Ze pakt een boek met aantekeningen over de Abyss, een levenslange studie. Er zitten wezens in wiens gedachten tastbare vorm kunnen aannemen en bedacht door Brand. Waarschijnlijk verdwijnen ze als je ze leest.
De handschoen is niet nep! Dat is niet zo gezond, zegt ze. Hij wil hem gaan onderzoeken en aandoen. Dan gaat hij niet meer af, zegt ze. Hij kan de handschoen door haar laten onderzoeken.
Hij vertelt van het fotoalbum op Osric’s kamer. Saai, vindt ze. Hij vertelt ook van het magieboek.
Hij laat ook de Yss zien. Ze weet waar het boek van is. Yss is ook de schrijver van Abyss… ze weet niet of Yss uit de Abyss komt. Misschien heeft hij 1000 jaar de Abyss bestudeert en daar voorspellingen over opgevist. Het zoek staat niet bekend om geweldig optimistische voorspellingen, het is geen gezellig boek. Aldus Yss is het een drukke plaats, zij denkt dat het een gat is waar Schaduw ontbreekt. Een theorie is dat de Abyss een oorsprong van Chaos is. Maar ook dat het een fout is. Het is raar dat er dingen die in de Abyss zijn er blijkbaar ook uitgevist kunnen worden. In Chaos zien ze de Abyss als een gevaarlijke Heilige plek. Sommigen denken dat ze er vandaan komen en/of in zullen eindigen. Er zijn er ook die denken dat het een andere wereld is. Er zijn er in gevallen of gejaagd en nooit meer terug gezien. Deirdre is de enige die er uit is, maar het kan zijn dat ze een soort kopie is, of er gewoon iets mis met haar is. Maar ze is nog nooit normaal geweest.
Ze denkt dat Yss nog bestaat en misschien kan Ronardo hem op gaan zoeken. Het kan zijn dat hij in de buurt van de Abyss woont. Laat je een keer uitnodigen door Dara in Chaos. Ze is wel aardig en je bent veilig als je officieel door haar wordt uitgenodigd. Ze zal voor hem regelen dat Mandor hem uitnodigt.
Ze denkt dat Brand in de Abyss geen Brand is die niets meer doet.
Hij vertelt van Eric’s troefspiegel. Oh, heeft Eric die… dat is gemeen! Dat is Oberon’s spiegel, dat is mijn spiegel!! Die heeft hij uit de spiegelzaal gepakt en op zijn kamer gezet! Random kan zelf wel degelijk troeven maken, maar is er te lui voor. Bleys kan het ook, maar weigert. Hij doet alleen iets voor Corwin. Dworkin heeft de oorspronkelijke troeven gemaakt, die zijn heel goed. Ze weet niet zeker of Dworkin een Chaosiet is. Maar het oorspronkelijke Patroon is niet gemaakt door Dworkin, dat Patroon is veel ouder. Je hebt ook Puk de Sater en een soort van dwergje ergens in een Toren. Hoe minder menselijk ze er uit zien, hoe machtiger ze zijn.
Rhexenor ontmoet blijkbaar erg veel oerwezens.
Het Patroon is nu anders, gerepareerd door Corwin. Waarom heeft Brand geprobeerd het Patroon te vernietigen? Waarom met Amberbloed? Omdat hij het Patroon beschadigd heeft, krijgt Chaos macht en kan aanvallen. Dan komt Oberon terug, kan het niet repareren, gaat er dood aan. En Corwin repareert het even en maakt een eigen patroon? Dat is raar. Hij kreeg het juweel van Oberon, zegt Corwin. Eric heeft het juweel gebruikt om de legers van Chaos te vernietigen. Dat was heel moeilijk.
Dworkin heeft het juweel in de oogkas van Coral gezet. Waarom? Niet bekend. Ze ziet er dingen door, maar wat?
Hij wil weten wat zij op die kamers heeft gevonden, maar dat wil ze tot een andere keer bewaren.
Nadat Oberon dood was, verdwenen er dingen uit die kamer. Dat viel haar op. Ze weet dat toen hij de eerste keer zogenaamd dood was er dingen verdwenen, maar daar kunnen ook Eric, Bleys, Brand en Dworkin achter hebben gezeten. Iedereen was heel voorzichtig. Maar nu, de tweede keer, zijn ze wat minder voorzichtig. Verder mag hij weg blijven, ze heeft liever Random als koning. Hij zal het waarschijnlijk zelf hebben geregeld, denkt ze. De vrouwelijke lijn heeft nooit veel kans gehad, wat Oberon betrof. Alleen als Deirdre dat doet. Gérard, Bleys en Corwin zullen haar zeker steunen. Van Julian weet ze het niet. Caine ook niet en bij Benedict zal Deirdre eerst gaan zeuren.
Alle vrouwen zullen tegen zijn. Coral is wel aardig, ze kan er niets aan doen. Zelfs Dalt zou Deirdre steunen. Eigenlijk is Dalt best aardig, heeft een gezonde hekel aan Oberon. Ze denkt dat Sand wel een goede koningin zou zijn. Misschien vinden ze Finndo ooit terug, die heeft de rechten. In Chaos vereren ze Fiona, ze heeft er zelfs een kapel. Er zijn demonen die Fiona aanbidden… Vraag maar eens aan Mandor.
Brand was gek. Totaal geschift. Is echt niet dood, dat hoeft ook niet. Maar hij zal niet echt te genezen zijn. De vraag is hoe hij zo gek geworden is. Zo geboren?

Ik ga naar de stallen. Er is natuurlijk ook een manege. Er zijn mensen bezig met paarden, ze moeten iedere dag lopen. Ik spreek met de opperstalmeester. Paarden worden per één gevangen, getraind en per stadium gaat het naar een ander kamp. Er zijn Amberieten die ze zelf vangen en trainen. Corwin is zeker, van Julian weet hij het niet zeker.
Valk is de man die met me mee gaat. Ongeveer 30 jaar oud. Ik mag mee naar team 8, de baas daar heet Mark. Er zijn meer vrouwen, we dragen allemaal hetzelfde soort kleding, namelijk padded. Ik leer lasso werpen en vallen en opstaan. Het paard dat getraind moet worden is een zwart paard met witte vlek op zijn kop.
Er zit natuurlijk een pestertje bij die zeurt over mijn prinses-zijn. Na een paar weken ben ik het beu en een keer bewusteloos meppen laat het getreiter ophouden.

Sean zit ’s avonds alleen bij het eten. Ene Fenella heeft lang rood haar en heeft interesse in Rebma. Hoe komt het dat jullie groen haar hebben? Net als elfen. Ze hebben geen kieuwen nee. Hij legt haar uit dat ze wordt aangepast aan Rebma als ze daarheen gaat met haar vader. Ze is teleurgesteld dat ze er wel kleding dragen.
Hij vertelt dat hij ervaring op moet doen.
Bij hen thuis hebben ze een regering van Draconiërs en Mensen. Ze hebben ook een dubbele soort regering. Ze is blij niet thuis te zijn, met al dat gekonkel. Hier gaat het tenminste gemoedelijk. Koning Random zeg altijd wat hem dwars zegt. Jammer dat hij getrouwd is met de blinde koningin Vialle.
Zij is gewend aan voorproevers, hij niet. Dat vindt ze vreemd, dat zeer giftige kwallengif komt toch uit Rebma? Maar het is een verademing dat er hier niemand blauw wordt en omvalt. Bij hen gebeurt dat wel. Hij zegt dat hij driekwart Rebmaan is en maar voor een kwart Amberiet. Ze zeggen over Llewella dat ze het goed achter de ellebogen heeft, weet ze. En als hij nu een tijdje bij hen komt wonen, leert hij vanzelf hoe te moorden. Op een bepaalde subtiele manier met een erecode. Iemand die uit de weg moet geruimd omdat hij teveel weet, krijgt een ongeluk. En zodanig dat iedereen weet dat ze zelf niet zo’n ongeluk willen krijgen.
De familie van Amber houdt elkaar wel erg de hand boven het hoofd, al zijn er massamoordenaars bij.

Rhexenor gaat naar de werkkamer van Random, die een aantal ambassadeurs weg werkt en hem een koude Jester aanbiedt. Rhexenor laat het doosje met het haakje zien en nodigt hem uit om te gaan vissen. Wat zou er gebeuren als we daarmee in de Abyss gaan vissen? Brand eruit vissen? Hmm, dat is de vraag. Wat zou er nog meer in liggen?
Oh, een pitfiend? Een vijand van Chaos? Random vist een troef uit zijn zak met de Abyss. Ze nemen een hengel mee. Brand doet dat niet, die laat zich niet opvissen, beweert Random. En als dat gebeurt, hebben wij hem er uit gevist en is hij ons dankbaar.
Doe je helm op en deze armband. Hij klikt hem een armband om. Hij ziet ook dat Random een aantal ringen om heeft. Want stel dat Brand toch vervelend wordt…

Ze komen aan de rand van de Abyss. Random wijst op de Hoven van Chaos in de verte. Ze bereiden de hengel voor en gaan vissen. Al vrij snel heeft Rhexenor beet. Hij haalt een bewusteloze Brand op met een pijl door zich heen en de wond begint te bloeden. Random verleent eerste hulp met een medical kit, die hij blijkbaar mee heeft genomen. Hij begint de pijl uit Brand te snijden. Pijl er uit, wond netjes dicht en klaar. Wat vreemd dat hij niet bijkomt. Er is niemand thuis… Waar is zijn geest. Ga jij terug naar het paleis en doe of er niets aan de hand is. Dan breng ik Brand naar een plaats waar hij rustig kan bijkomen. De hengel wordt netjes opgeborgen. Random haalt een visnetje voor Rhexenor en gaat weg met de brancard en Brand.
Rhex gaat nog een keer vissen. Hij haalt er een persoon uit, een sater met bokkepoten en hoorns. Hij heeft een fluit vast geklemd. Hij heeft Puk opgehaald dus. Hoe kom ik in de Abyss? Bedankt dat je me er uit gevist hebt! Rhex vertelt dat hij een Amberiet en Chaosiet is. Amberieten kent hij niet. Dworkin wel, de soort van dwerg. Heeft deze een Patroon ingepikt? Nee, was niet helemaal van hem…
Dworkin kreeg een zoon Oberon die een heleboel kinderen kreeg. Puk kent alleen de koning van de elfen. Oh, die heeft dus een huis gesticht dat hij Amber noemde (wat een ironie) en ze hebben power van de Phoenix? Nee, alleen Rhex heeft die. Waarom heeft ze je die power gegeven. Puk zat langer in de Abyss dan de Phoenix. Brand kent hij niet. Noem eens een paar Amberieten? Finndo, Osric, Deirdre, Brand, Bleys, Fiona en ze heten van Amber. Je krijgt de achternaam van je vader en hij heet Rhex Hendrake. Die familie kent Puk, ze timmeren nogal aan de weg. En hebben jullie je vorm nu redelijk onder controle? Kwijlen niet meer over het eten en vreten niet meer zomaar mensen op. Hij lag niet voor het eerst in de Abyss en als ze samen spannen krijgen ze hem er wel in. Iedere keer. Kun je mijn vriendin er ook uit vissen? Myra, een dryade. Hij haalt er inderdaad een geheel groene, mooie blote dame uit. Ze schrikt heel erg als ze Puk ziet en roept “Nee!”. Hij “Ja!” en weg zijn ze.
Rhex vist verder. Dan haalt hij een Chaosachtige rusting eraf. Dat zit nu echt vast aan de haak, hij trekt de haak kapot. Hij zet zijn helm op. Het lijkt of de armor er niet is…
Hij past de rusting, past het aan en als hij zijn helm opzet, is hij onzichtbaar.
Dan pakt hij de kaart van de hal en troeft er heen. De rugzak en de kaart verschijnen in de hal. Maar hoe krijgt hij de rusting uit? Mensen in paniek, er is een spook!
Hij troeft naar Despil. Deze hoort hem zelfs niet….
Er wordt een magiër bij gehaald, deze pakt zijn staf, cast een spreuk en ziet niets. Ze gaan er iemand bij halen.
Hij probeert zich onder te stoffen, maar dat werkt niet. Er worden wachters bij gehaald, maar die ziet alleen een zwevende rugzak. Pakt hem beet, houdt een jas vast en doet deze aan. Het zei iets, roept de wachter, het is de geest van Rhexenor! Dan komt Random aanzetten. Hij pakt de hengel… ja, dat moet hem wel zijn… kom maar even mee.
Door wat zijgangen komt hij in een kamer en maakt met een spuitbus Rhex weer zichtbaar.
Probeer je weer uit te kleden. Rhex draait de helm en wordt dan weer zichtbaar! Wat een smerig demonenarmor! Goed dat je onzichtbaar was!
Oh, dus ik was geen spook. Random ziet meteen mogelijkheden. Rebma binnen gaan, bedenkt Rhexenor. Dat is leuk, zegt Random, er zijn daar een heleboel naakte leuke vrouwen.
Hij wil het niet over de patiënt hebben. Rhex vertelt over Puk en Myra. Random heeft alleen een kaartje van de Abyss om af en toe te picknicken. Puk is een bemoeial die je overal tegen gaat komen en dat gaat dan allemaal mis. En van Myra weet hij niet veel.
Random wil eigenlijk die rusting wel lenen en die armor werkt hier, in Amber, wel.
Ik had naar Corwin moeten luisteren en niet in de Abyss moeten gaan vissen, bedenkt Random. Maar dat was lang geleden dat hij dat zei. Ik weet ook wel dat de Corwin van nu een andere is.

No comments:

Post a Comment

Iets toe te voegen of op te merken? Graag!