Saturday 19 June 2010

106. Herbert Sawall/ Vuursalamanders/ Piramide

Morwenna
Gramble is gekleed in gympies en een spijkerbroek. ‘I hate homos’, staat er te lezen op zijn shirt. Hij heeft een grijns op zijn smoel en maakt een opmerking over het creepy kasteel waarin Morwenna hem ontvangt. Zij regelt koffie, speculaas en sandwiches.
Ze vraagt hoe het er mee is. Hij heeft geen zin meer in het koningschap, maar zo leuk en vooral handig dat hij nu veel kleinkinderen heeft. Hij zou echter ook kunnen regelen dat Mandor’s troonsafstand teniet wordt verklaard. Morwenna vraagt snel naar zijn dochter. Dat was niet best, haar leven hing aan een zijden draadje. Het is nu even afwachten, ze knapt weer op. Ariane verblijft nu op een redelijk snelle schaduw, ze wist niets meer. Nu is ze bezig met de basis, zoals leren waar die voeten voor zijn en gebruik maken van de wc.
Oberon zat er achter, denkt hij. Er zijn nog wat raadsels op te lossen. Morwenna laat een gevulde erwtensoep serveren en vertelt over de zwarte parel waar een curse op zit. Gramble bekijkt de parel.
Inderdaad voorzien van een curse, deze doet nu niets. De parel lijkt een energiebron die iets activeert en dan gaat de curse ook af. Morwenna zou de parel door iemand anders kunnen laten gebruiken.
Er is ook iets met de dolk, dat is een sleutel. Ergens in doen en omdraaien. Die curse zou wel eens van Herbert kunnen zijn, het is een interessante curse. Degene die dat heeft gedaan zou niet willen dat deze parel werd gebruikt. Gramble denkt dat Herbert nog leeft en zich schuil houdt.
Hij kan hem wel vinden voor Morwenna. Dus hop, naar de kelder, naar een leeg stuk vloer.
Gramble haalt een krijtje uit zijn zak en tekent een pentagram, een cirkel er omheen, er gaan kandelaars op de punten, zwarte kaarsen erin en die steekt hij aan. Hij loopt zes leer linksom, zes keer rechtsom en zes keer linksom. Dan gaat hij tussen twee punten staan en zegt iets. Er verschijnt zwarte rook, deze trekt op en een glimmend zwart wezen rode ogen en hoorns verschijnt, best groot zo in die kelder. Zelfs het wezen moet een beetje bukken.
“Breng me Herbert Sawall,” zegt Gramble gebiedend.
Er hangt een vieze zwavellucht en buiten beginnen de beesten te huilen. Het wezen verdwijnt en na enkele minuten is het weer terug, compleet met rook en werpt een tegenspartelende persoon op de grond, buiten de cirkel.
“Ga terug naar waar je vandaan komt,” zegt Gramble gebiedend. Het wezen vertrekt woedend.
Op de vloer ligt een ietwat toegetakelde, bewusteloze man.

Rhexenor
Ziektes genezen: er zijn hier niet veel gevallen, soms schimmels of een bacterie. Dat zijn levende wezens, zegt Feniks. Ze kan helpen de natuurlijke afweer van iemand te versterken, support aan een bepaalde kant. Het hoeft niet te helpen als de persoon in kwestie niet sterk is. Rhexenor kan klooien met omstandigheden door middel van kruiden. Julian leert hem dat ook edelstenen dat doen. Niet alleen edelstenen maar ook omstandigheden. Pootje baden in zee helpt goed tegen bepaalde huidziektes en schimmels. Ook bepaalde insecten houden niet van zeewater of van bepaalde pillen. Julian weet er echt veel van. Zo leert Rhexenor ook dat griep ’s zomers minder vaak voorkomt. Julian weet heel veel weetjes.
Hij krijgt een boek, door Julian zelf geschreven. Hij mag het overschrijven, het boek wil Julian graag weer terug. Hij heeft de weetjes opgeschreven. Er zijn bepaalde rupsen die je levend op kunt eten, dan heb je geen hooikoorts meer. Klinkt als een House treatment. En ga vooral wel naar een ziekenhuis bij twijfel.
Over bloedzuigers die op een bepaalde manier hun nut hebben. niet voor van alles en nog wat. Over slangen, als Rhex wordt gebeten in bepaalde zenuwen met zenuwgif, kan hij niet meer shapeshiften. Zenuwgas is ook lastig voor hem. Er zijn ook slangen die kunnen verstenen, dat zie je meestal aan de omgeving. Sommige basilisken zijn slangachtig, boalisk. Er zijn er ook die eruit zien als een kip. Een kippenei dat is uitgebroed door een rare slang. Verstenen kun je je het beste tegen verzetten door Patroon naar voren te halen…
Rhexenor wil ook graag leren vechten. Mooi, Julian heeft wat klusjes. Hij stuurt hem mee met een aantal mannen en de opdracht die lui in leven te houden. Deze keer gaan ze wat verder en ze komen bij een rotsachtig terrein waar ooit bomen stonden. Deze zijn nu afgefikt. Er zitten daar een paar grote salamanders. Rhexenor weet dat ze dood moeten, die beesten blijven daar niet zitten. Het zijn trouwens vuursalamanders. Alles brandt, mensen schreeuwen en rennen hard weg… dan gaan ze gedisciplineerd met speren en bogen aan de gang. Het helpt niets, de salamanders hebben een steenachtige huid.
Rhexenor zegt dat ze op een afstand moeten blijven, hij shift zijn huid naar iets rotsachtigs. Hij pakt zijn zwaard, aan de voorkant is het heel sterk. Het is erg lastig, het zwaard ketst af. De wezens zijn oerdom, er valt niet mee te praten. Dan wacht Rhex tot de mond opengaat, zwaard erin en laten shiften. Het rotbeest wordt alleen maar boos, Rhex wordt heen en weer gesmeten. Hij trekt zijn zwaard eruit, het beest is woest, hij krijgt een knal met zijn zwaard.
Rhex ziet dat zijn ogen wat minder gepantserd zijn. Met veel moeite is het zwaard door de ogen te steken, dat is dodelijk. De manschappen vinden het minder. De volgende krijgt te maken met een zwaar wapen, met een paar meppen kraakt hij een schedel. Nog twaalf te gaan en Rhexenor is bekaf. Ze hebben een betere tactiek nodig. Ze doen trouwens niets als de mannen stil staan.
Ze zijn zwart, warm en gepantserd. We moeten ze afkoelen, bedenkt Rhex. Maar hoe?
Hij trekt zich even terug, Julian staat daar en vraagt hoe het ermee is. Rhexenor vertelt. Is er niets wat zijn manschappen kunnen doen? Ze bezig houden? Van binnen afkoelen misschien? Julian zal eens kijken of hij ergens koolzuurblussers kan vinden. Nee Rhexenor, die zijn niet in Arden. En je hebt geen Logrus hè? Toch jammer.

Ronardo
Brand zegt dat hij er niet achter kan komen wat voor wereld het was die kapot ging, dat zijn er dus meer geworden. Dat is een beetje raar. Meer Schaduwen kwamen toch pas toen Patroon er was? Nee. Garnosh zei dat het Patroon was bedacht om de Abyss tegen te houden. Brand gelooft dat niet, dat is ook een soort wereld. Hij weet eigenlijk niet of deze verder groeit.
We zitten met een tijdsprobleem, iemand heeft het kristal gesloopt, een soort pilaar. Hij weet niet waar dat vandaan komt of gemaakt is. Waar zijn de volgelingen gebleven van de Old Ones? Die wezens die dingen deden voor de Old Ones. Brand stelt zich voor dat de Old Ones een soort Amberieten waren die een miljoen jaar oud zijn en ook daardoor gek. Het is bijna niet voor te stellen. Wat zijn het voor wezens? En wat is het voor macht voordat het Patroon er was? Brand zou eigenlijk moeten kunnen tijdreizen en terug gaan naar heel vroeger om te kijken wat er gebeurd is. Hij wil er gewoon heen.
Hij herinnert zich dat het ooit mogelijk was en dat gedaan heeft en nu gaat het niet meer. Hij wist dat het kon toen hij nog in de Abyss lag. Misschien nu op een andere manier, zegt Ronardo. Is zijn vader daar niet goed in? Wil hij geen tijdmachine bouwen voor Brand? Henry is nog aan het opknappen, zegt Ronardo. Hij is geen Amberiet, mogelijk verre familie. Brand heeft geen tijd om al die dingen uit te zoeken.
Hoe komen ze de piramide binnen? Wapen gebruiken, richten op de piramide, allemaal tegelijk uitschakelen, dan gebouw binnen en de rest uitschakelen.
Ronardo wil iets tinkeren met het cloacking shield en een soort oog. Brand analyseert de robot. De ogen zijn beter dan die van mensen, maar zien niet alles. Meer kans met een bepaalde cloack.
Brand maakt een ontwerp voor een bepaald wapen, hij is daar echt goed mee. Beter dan Bleys. Hij schroeft zo een buis in elkaar. Ronardo stelt een robot voor om in te gaan, als een soort pak. Ook gemaakt, wat aanpassen en dan replicaten.
Dan heeft Ronardo een pak met cloack, shields en wapens. Ronardo laat de Troef in de Troef zien, zo is er ook energie. Dat is onmogelijk, zegt Brand. Ronardo legt uit, maak er nog maar één dan. Dat doe je niet met Troef. Dat is krankzinnig en mij noemen ze gek! Dat zou een bom kunnen zijn, als je heel Troef opblaast ben je niet blij.
Er zijn wezens die over Troef gaan, het Serpent en de Eenhoorn. Ronardo dacht meer aan de creators. Er was een losliggende power die gebruikt is door waarschijnlijk Dworkin. Ook iets voor het tijdreislijstje van Brand.
Dan gaan ze naar beneden in hun pak,
alle metalen lui zijn nu tijdelijk uitgeschakeld. Er is een ingang waar ze heen gaan. De deuren gaan open, de fakkels branden, Er zijn Egyptische motieven in koperen deuren.
Ze lijken op een metalen Jaffa. Brand weet niet zeker of er kristallen zijn hier, het is niet te meten of op te sporen. Het is meer iets anders, het werkt niet als energie in een bepaalde Schaduw. Interessant maar gevaarlijk.
Er is een gang en trappen die naar beneden lopen. Ze wandelen door de gangen, er zijn mooie muurschilderingen. Er is een donkere man, zwart geschilderd die vereerd wordt door andere mensen. Ook in de boot, steeds weer dezelfde man, overal vereerd. In strijdwagen, als jager etc. Brand noemt het eigenaardig, gewoon Oberon die aan zelfverheerlijking deed.
Ronardo heeft dat wel eens gezien. Brand vraagt zich wel eens af of Oberon zijn vader is, misschien iets geregeld bij zijn moeder. Dat is helemaal krankzinnig. Oberon was immers charmant, zegt Ronardo. Brand zegt dat het niet fijn was om bij hem in de buurt te zijn. Fascinerend wel, Oberon heeft hem op het pad gezet van ‘hoe doe je dat’: mensen manipuleren.

Morwenna
Ze wordt getroefd door Julian. Hij heeft iets nodig, maar kan Mandor niet bereiken. Het gaat om 20 tot 30 brandblussers, liever meer. En zit ze in de kelder? Morwenna zegt toe om Mandor te troeven en de verbinding wordt verbroken.
Op de vloer ligt een man met baard en snor, lang Sawall-wit haar, en lichte wenkbrauwen. Hij is bewusteloos, maar niet echt gewond. Hij draagt een gewone broek, boots, een ruw blauw shirt en een leren suède jasje. Een hele knappe kerel, echt een serieuze vorm van Gramble. Hij lijkt ook ouder. Er hangt een bepaalde lucht bij hem, Morwenna herkent de plattelandslucht van haar zus.
Ze troeft Mandor en vraagt hem of hij Julian kan helpen. Hij vraagt zich af waarom Julian dat niet aan Owen vraagt. Omdat deze geen Logrus heeft, denkt Morwenna. Hij heeft ze namelijk snel nodig. Mandor zal wat gaan regelen en zegt dat hij zich maar niet af zal vragen waar ze mee bezig is.
Dan gaat de aandacht weer naar Herbert. Eigenlijk vreemd dat hij er ouder uit ziet dan Gramble (deze lijkt ergens tussen de 25 en de 30 te zijn), hij zou juist jonger moeten zijn toch?
Gramble en Morwenna dragen Herbert naar boven, hij gaat op een bed in de logeerkamer. Gramble vraagt of er vlugzout voorhanden is. Morwenna vraagt dat aan een personeelslid. Natuurlijk is dat er, hier vallen er regelmatig mensen flauw.
Herbert komt bij. Hij heeft helder grijze ogen. Deze vernauwen zich een tikje als hij Morwenna ziet en nog erger als hij Gramble ziet. Hij had gezegd dat hij hem nooit meer wilde zien. Gramble zegt dat Herbert zicht niet altijd kan verstoppen. Herbert gromt wat en gaat overeind zitten, Morwenna stelt zich voor. Hij is Herbert en ze kennen elkaar helemaal niet. Morwenna zegt dat ze de kleindochter is van zijn dochter en biedt hem wat te eten aan. Hij vraagt om roerei, ham, kaas, tosties en veel koffie. Morwenna laat dat brengen en Herbert gaat in een stoel zitten. Hij kijkt van het eten naar Gramble en zegt dat hij niet wil praten met hem erbij. Gramble is de koning van Chaos, Herbert moet gewoon doen wat hij zegt. Herbert doet cynisch, wie heeft hij daarvoor gewurgd, gedood en vergiftigd? Niets van dat al, Gramble heeft een coup gepleegd met zijn nieuwe bruid samen. Prima, zegt Herbert, je kunt me alles over vertellen over 1000 jaar. Gramble vraagt waarom hij zo vervelend doet, Morwenna vraagt Gramble of hij hen alleen wil laten. Hij twijfelt, laat dan Herbert beloven dat deze zal praten met Morwenna en wandelt dan weg. Herbert roept hem na zijn spion mee te nemen en er verdwijnt een aanwezigheid uit de kamer.
Dan pas gaat Herbert eten op een nauwkeurig precieze manier die Morwenna herkent. Gramble, Mandor, haar kinderen en misschien zijzelf ook wel een beetje.
Ze is geen Chaosiet, zegt Herbert dan. Nee, haar vader is een Amberiet. Ze is getrouwd met een Chaosiet, Mandor Sawall. Geweldig, een soort incest zegt hij schamper. Je bent dus een kleindochter van mijn dochter? Die hele familietak is toch dood? Er zijn er veel dood, zegt ze. Alleen haar moeder leeft nog en Morwenna heeft nog een halfbroer.
Ze vertelt Lorrayne te willen gaan zoeken en over de spiegel. Waarom is dat landhuis aan haar nagelaten? Hij lijkt iets te weten. Morwenna zegt het niet te weten. Moeder zei dat ze het favoriete nichtje van tante zou zijn (ze was ook het enige nichtje) en vanwege de brand is alle papierwerk weg. Hij verbaast zich nergens over, ze heeft de spiegel uit dat huis gekregen. Een Amberiet nog wel, dat zou niet mogelijk moeten zijn. Was er sprake van een vijandige aanwezigheid dat de omgeving schoon hield? Nee. Iets in het huis dan? Dat zou moeten. Morwenna heeft helemaal niets gemerkt. Ze had haar dochter bij zich. Hij vraagt en krijgt een beschrijving van Essilt. Dat klinkt als een Sawall. Shit, daar had hij niet op gerekend. Totaal niet aangevallen? Hij is helemaal niet blij. In sommige magische regels zit een gat en dan is het toch voor iemand toegankelijk.
Het huis is heel oud. Dat dit gebeurd is, wijst erop dat de spiegel waarschijnlijk van haar dochter is. Verder heeft hij liever dat het gesprek over is, dat is beter. Hij zal de beveiliging tegen demonen wat gaan aanscherpen in geval er weer een demoon op hem afgestuurd wordt.
Ze vraagt naar de parel. Die is cursed, heel gevaarlijk als ze die gaat gebruiken. Ze wil haar dochter mee nemen om Lorrayne te zoeken. Hij schraapt zijn keel, beter van niet.

Rhexenor
Ze gaan slapen en de volgende dag heeft Julian een hele stapel grote rode brandblussers.
Jullie redden je wel verder. Ieder krijgt er twee mee, Julian legt uit hoe die dingen te gebruiken zijn. Nu maar hopen dat het helpt. Anders gooien we een atoombom, zegt Rhexenor.
De club vertrekt weer die richting op, ze komen ergens anders uit. Het is niet afgebrand, dit lijkt een heel ander stuk. Dan terug en naar rechts, ze dwalen steeds verder af. Dan links en daar is een zo’n ding. Dit is bosterrein dat wat in de fik staat.
Het plan is blussen en afkoelen. Moeten we wachten? Ja. Rhex loopt erop af. Beest komt naar hem toe, Rhexenor stapt een beetje opzij, beest reageert meteen. Dan rond lopen, beest raakt een tikje van slag, Rhex staat stil en blust het beest. De huid splintert, het beest piept en knalt uit elkaar. Best wel dood, er resten nog wat bevroren brokken.
Een applausje. Nog elf te gaan. Die kant op? Arden schuift nogal, normaal vertelt Julian waar we heen moeten. Ze komen er nog een paar tegen, gebruiken dezelfde tactieken en nog vier meer dood. Ze blussen de ranger die in de fik vliegt. Blussen gaat maar één keer, dan raakt het ding verstopt. Ze hebben in totaal zo’n 40 tot 50 blussers, groot, onhandig en vooral ouderwets. Ze volgen het brandende pad en dan zijn ze allemaal kapot.
Terug naar huis, de manschappen zijn blij. Eentje is wat gewond aan zijn been, een te koud geworden been veroorzaakt ook brandblaren. De genezing door middel van Feniks gaat best goed.
Julian vindt het erg mee vallen. Ze hebben niet de lege brandblussers mee genomen. Schuldige gezichten alom. De lege worden opgehaald, de volle in een magazijntje gezet. Terwijl hij aan het zoeken is, vindt Rhexenor een nest met grote, warme eieren. Salamander eieren, zes stuks. Hij troeft naar Julian, kom eens even kijken. Vertel maar. Rhexenor stelt gebakken ei voor. Geef ze maar even aan door de Troef. Troef zo maar even terug. Drie eieren, worden aangenomen, dan de volgende drie. Komen jullie terug lopen?
De verbinding wordt verbroken, Julian zegt dat hij de eieren ergens gaat brengen waar ze wel thuis horen en dat is niet in Arden. Hij heeft een kleinzoon, Owen, die dit soort dingen leuk vindt en die gaat graag op zoek naar waar die dingen thuis horen. Arden zijn stukjes van andere werelden die zijn afgesneden.
Nee, geen omelet. Owen gaat de eieren terug brengen, die vindt het zielig. Je zou eens moeten praten met hem, hij praat met dieren, dat heeft hij ergens geleerd. Deze waren erg dom trouwens. Misschien omdat ze zo heet zijn. Dit zijn geen gewone beesten. Geen demonen, geen shapeshift. Deze blussers zijn groot en onhandig. Julian heeft gehoord van iemand die wapens heeft ontwikkeld die dat konden, maar dat blijft niet stabiel. Anders zouden ze handig zijn in Arden. De vader van Ronardo heeft die dingen gemaakt. Ronardo is hem nog iets schuldig, toch eens vragen.
Er is nog een opdracht, meer in zijn straatje mogelijk. Verder in Arden, aantal dagreizen. Julian neemt hem mee en wat manschappen. De beste alleen. De anderen moeten de boel in de gaten houden, er is geen patroon in de verschuivingen. Hij begint na heel veel jaren dat een beetje te voorspellen, hij denkt niet dat het 100% te controleren is.
Overnachten, ’s morgens eten. Julian loopt met wat honden en wat valken en 3 mansschappen. Hij heeft een ruïne gevonden die een soort bunker lijkt. Het probleem is dat hij niet weet wat voor soort bunker het is en wat er in zit. En jij gaat altijd voorop als er geschoten wordt, deze bunker heeft een afweermechanisme. Binnen een bepaalde afstand komen er dingen uit de grond en beginnen te schieten. Hij weet niet waarop ze reageren. Het maakt Julian niet uit hoe hij het oplost en wie hij erbij haalt. Een plaats die bewaakt wordt. Het ligt er al een jaar of 50, beweegt bijna niet.

Ronardo
Hij loopt door gangen en komt bij gouden deuren die open staan. De zelfde vent die nu de zon pakt. Brand klooit met detectors. Er liggen twee wachters voor de deur, zijn uitgeschakeld.
Ze gaan door de deur en komen in een grote hal waar een enorm standbeeld staat. Een hoog dak, puntig, er zijn overal gouden panelen tegen de wand. Een standbeeld van een gouden man die een zwarte bol vast houdt waar rare zwarte vlammen uit komen. hij heeft dat eerder gezien, heeft iets met die macht te maken, dit voelt echter niet als iets. De scanners registreren niets. Brand pakt een buisje, de bol verdwijnt een beetje. Het is een projectie. Kijk naar het beeld, hij lijkt op Oberon, maar vooral op Corwin. Waarom? Brand heeft de schurft aan die vent. Ronardo niet, Corwin helpt ook. Uit eigenbelang, zegt Brand. Dat doe jij toch ook? ik neem je mee voor de lol. Corwin houdt ook van Egyptologie en Ronardo vertelt over de sfinx. Brand vindt het niets, dan wil Corwin iets van hem. Brand kan echter niemand vertrouwen, zelfs zijn eigen zoon niet die tegen hem is opgezet. Komt ook door Jasra. Leuke vrouw, niet tegen haar zeggen, maar ze heeft domme methodes. Je maakt jezelf niet populair met mensen executeren. Doet ze allemaal voor Rinaldo. Toen is ze afgezet en heeft Rinaldo het moeten terug veroveren. Dalt had troepen, Rinaldo niet want dat vindt hij te duur. Jasra is te fanatiek. Ze luistert niet naar Brand. De meeste mensen luisteren naar hem en doen wat hij zegt, Jasra heeft iets vervelends waardoor ze dat niet doet. Brand heeft Ronardo getest, de meeste mensen kunnen Ronardo niet betoveren. Mogelijk omdat zijn moeder hem heeft zitten betoveren. Interessant, want als je Oberon tegen komt… dat lijkt Ronardo leuk.
Fiona weet wat ze doet en is met rare experimenten bezig. Dat was vroeger al toen ze jong was. Ze is gevaarlijk, laat alles open staan, er is niets beveiligd.
Misschien zit er een doorgang onder het beeld en boven is er nog een ruimte.
Aan de achterkant zit een deurtje tussen zijn voeten. Een bronzen metalen poort. Met een hiëroglief van een oog. Dat geeft geen fijn gevoel. Ze zijn nog steeds cloacked. Er is geen energiebron, ook niet te vinden van die projectie. Het deurtje zit dicht.
Heeft hij iets gevonden eerder in het lab? Niets waarmee de deur te openen is. In het midden van het oog zit een kristalletje, niet dat waar Brand naar op zoek is.
Hij raakt het aan en de deur verdwijnt, er is een trap naar beneden. Ze volgen deze. Brand vindt het hier niet prettig. Het is een soort roltrap, je voelt het eigenlijk niet. Ze zijn cloacked, het zal vast op gewicht werken en Brand vindt dit niet leuk. Geen magie, geen energie.
Onderaan de trap twee robots met getrokken wapens, maar ze worden niet gezien. Het tweetal schiet en ze gaan om. Brand zit nu onder de reet van Corwin.
Er zijn vier gangen en boven allemaal een oog in de muur. Weer afbeeldingen van de donkere man die vereerd wordt.
Linkergang leidt naar een balkon, daarin kunnen ze een bay zien met een twaalftal gliders. En een paar robots. De gliders kunnen vanuit hier gelanceerd worden. Ronardo stelt een mark voor zodat ze later een glider op kunnen beamen.
Er staat apparatuur. Het kan zijn dat deze piramide een ruimteschip is, denkt Ronardo en hij zegt dat ook meteen. Dat is raar, zegt Brand. Niet zo, vindt Ronardo.
Rechtergang leidt ook naar een hangar met twaalf gliders. Dan is er nog een rechtdoor en achter. Een ruimte met machines, grote wapens, buizen en dergelijke. andere kant motoren en shield generators.

Morwenna
Herbert was toch vermoord door Caine? Er waren diverse mensen op uit hem te vermoorden. Waarom? Hij zou het niet weten. Hij wil ook niet vertellen wat met Lorrayne is gebeurd. Ze is verdwenen uit het geheugen en dat fascineert Morwenna. Ze snapt echter dat het moeilijk zal zijn voor hem om dingen te vertellen aan een wildvreemde.
Hij vraagt haar waarom de spiegelzaal gemaakt is. Dat weet ze niet zo, alleen dat bijna niemand deze zomaar vindt. Lorrayne heeft indertijd met hem onder de neus van haar familie die zaal ontwikkeld als een test, een experiment. Het is een soort tunnel. Het kan dingen recht zetten naar wat hij ervan begrepen heeft. De familie heeft niet begrepen waar ze mee bezig waren, dat was in een tijd dat Amberieten naar buiten gekeerd waren en Amber zelf niet interessant vonden. Oberon had een ziekelijke nieuwsgierigheid naar alles waar Lorrayne mee bezig was.
Heeft Morwenna enig idee hoe iemand onnavolgbaar kan verdwijnen? Hoewel hij nu terug is… het lijkt erop dat hij zich wat versproken heeft.
Hij zegt dat zij zou dat moeten weten over die verdwijning. Het kan iets met tijd te maken hebben, zegt ze. Dat is het niet. Met tijd was het niet zo moeilijk geweest, hadden ze niet moeilijk hoeven doen en niet in Rebma hoeven zijn. Dan hadden ze de tunnel zelf kunnen gebruiken. Waarom wil Morwenna Lorrayne vinden? Omdat ze het interessant vindt en vooral omdat ze Lorrayne heeft gezien die om hulp vroeg. Hij vraagt of zij als datgene dat ze nu wil doen gevaarlijk zou zijn voor Lorrayne, zou ze dat nog steeds doen? Nee. Maar ze vroeg om hulp.
Misschien was het misleiding, dit is gevaarlijk. Ze vraagt naar de vervloeking. Oh, dat is een hele mooie. Doch niet iets dat hij zijn achterkleindochter zou aanraden. Maar ze moet vooral doen wat ze niet laten kan. Ze is bezig als een dolle stier in een porseleinkast, ze pretendeert dat haar familie blij zal zijn om haar te zien, ze sleept zelfs haar kinderen mee.
Ze zegt dat ze niet zo goed ligt bij de familie. Zij en Mandor zitten qua positie nu als buffer tussen Chaos en Amber, dit kasteel vertegenwoordigd dat. Ook zegt ze dat ze nooit verwacht dat iemand blij is met haar, maar ze denkt dat het toch belangrijk is voor Lorrayne om haar te vinden.
Hij is even stil. Zegt dan dat hij Lorrayne ook nog wel eens wil zien. Dus Morwenna is een Amberiet die met Mandor Sawall trouwt. Bloed dat kruipt waar het niet gaan kan. Anderen hadden die spiegel niet gevonden, waarschijnlijk alleen zij samen met haar dochter. Hij zegt dat hij Lorrayne graag terug wil zien. Woont Morwenna’s gezin hier? Nee, dit is slechts een ambtswoning, het gezin woont ergens anders. Hij knikt goedkeurend

Rhexenor
Met een mand vol proviand komen ze bij een heidegebied. Gras, heide, een boom. Na een paar dagen reizen door Arden. Beestenplagen, regen, koude. Veel plezier, zegt Julian, moet ik nog blijven? Je bent helemaal niet thuis geweest, stel dat je dit nu niet overleeft? Ach, dat gevoel heb je iedere keer als je een gevecht in gaat. Je hebt een aardige vrouw, voordat je het weet is ze oud en gaat ze dood. Daar denkt Rhexenor zo weinig mogelijk over na. Je lijkt op je vader en moeder in dat opzicht. Nicolas Hendrake komt niet over als een groot denker. Iedereen gaat dood, zegt Rhexenor. Gewoon alweer iemand die in zijn eigen rochel stikt. Hank lijkt het niet leuk. Bart ook niet, Andrella lijkt het niets om van ouderdom te sterven, maar de levensduur van een Arden ranger is gewoon niet groot. Je kan ook in een rochel stikken omdat in Arden een kever naar binnen vliegt.
Meestal lopen we niet te kletsen in Arden, zegt Julian.
Ze picknicken gezellig, met dat doodgaan onderwerp zijn de rangers niet blij, ook al zegt Julian dat ze niet zomaar dood gaan. Bart wil wel een gezin. Had je beter niet naar Arden kunnen gaan, zegt Julian. Andrella wil het gezellig houden. Rhexenor is geen goed voorbeeld voor prinsen van Amber, die nemen het niet zo nauw met trouw toch? Ze nemen het wel nauw, haha! Julian kijkt boos. Hij is toch met die Amberiet getrouwd? Romantisch, met het keukenmeisje.
Heeft Rhexenor niet een leuke broer? Oh ja, Alexander die niets wil weten van Amber. Er worden opmerkingen gemaakt over Alexander de Grote. Julian zegt dat er meer kinderen van Amber niets van Amber willen weten. Julian heeft twee dochters. Morwenna kennen ze, hebben ze wel eens iets van gehoord en Bart en Hank stoten elkaar aan: ‘dat is een lekker wijf!’
Praten jullie zo over mijn dochter? Julian is geërgerd. Ze is wel mooi, maar klets niet over haar! En we gaan het niet over die Chaosiet van haar hebben! Oh ja, ze is getrouwd hè… .
Rhexenor is ook een Chaosiet. Onstabiel, hoorntjes en evil. Zijn vader is een Chaosiet. Julian legt uit dat zijn dochter getrouwd is met een Sawall en dat zijn de ergste. Huis Hendrake zijn de vechters en anderen zijn Helgram, Jesby, Amblerash en dergelijke.
Van Sawall hebben ze wel eens gehoord, daar moet je voor oppassen. Ze hebben nog nooit Chaosieten hier gezien.
Misschien moet Julian er eens meer over vertellen. Voor Andrella hoeft het niet zo. Bart vindt het knap dat Rhexenor zijn staart in zijn broek verbergt. Chaosieten zijn niet net mensen, het zijn wel demonen. Rhexenor zegt dat hij zich beter voelt als blob. Zijn babybout grapje vinden ze minder. Demonen lopen met zwaarden rond en eten biefstuk en veel. Dat doet de baas ook.
Vanuit zijn ooghoek ziet hij een hert. Oh oh, zegt Julian. Het doet aarzelend een paar stappen verder, dan zzzz en tjoeng, de vormen gloeien na en het hert is weg. Leuk picknickplekje Julian!
Dat is verdampt! Mooi effect, zegt Rhexenor en gooit een steen in die richting. Plof. Vogels worden niet afgeknald, zegt Julian. Er zijn geen zoogdieren te zien. Heeft er iemand vleugels? Dat zou wel kunnen, zegt Julian. Ze schieten goed raak en dat staat gelijk aan weg.
Julian heeft geen tijd om te helpen, hij wil wel rapport hebben als ze klaar zijn. Ze hebben alle vier enige belangstelling voor dit soort installaties. Rhex komt uit het oude Griekenland, kent Odyssues en Hercules. Helena, Paris etc. Sparta nam Athene over, dat is eigenlijk waar Rhexenor vandaan komt. Een Schaduw waarin Sparta dus de wereld overnam. Aarde, zegt Rhexenot. Amber is toch de enige waarheid. De zon is de wereld, Amber wordt erdoor beschenen en er ontstaan Schaduwen.

Ronardo
Misschien zijn er ringplatforms. Bij de trap zijn twee metalen cirkels in de vloer. Niet duidelijk voor waarheen. Ronardo en Brand gaan samen in een ring staan, er komt metaal uit de vloer en de kamer verandert, de trap is weg. Er is een grote ruimte met een ringplatform en een stargate met een dialer. Wat doet Corwin met Stargates? Er komen een paar robots binnen en zoeken wat rond. Worden neergezapt. Ze zijn de ruimte binnen gekomen door de muur, het lijkt een projectie.
Ze lopen door de muur, komen in een lange gang met wat zijgangen met slaapvertrekken, echt bedden. Er zijn ook woonkamers met ronde scherven en ook twee sarcofagen. Symbolen en technologie… allemaal Goa’Uld. Ze doen iets met je hersens, niet in gaan liggen, zeker niet als Oberon er iets mee te maken heeft. Ronardo wil er wel graag eentje hebben. brand wil ze kapot maken, net zoals in de film.
Hij heeft nog geen kristallen gevonden, er is niets te vinden.
Andere ring, daar gebeurt niets. Geen transporter beacon te vinden. Dan de computers in, ze laten rare symbolen zien, de beelden zien er het meeste uit als oud. Nutteloze informatie. Dingen die je wil weten als je vliegt. Dan moet hij toch met draadjes gaan klooien in de console. Hij moet het dan wel helemaal open breken. Het zend een soort signaal uit waarmee de ring aan zou moeten gaan. waarom niet? Het lijkt erop dat deze gewoon aan is. Ze gaan erop staan en Ronardo zegt ‘main deck’ er gebeurt niets, misschien dat het niet op geluid reageert.
Ze gaan terug de trap op. Er zijn robots in rep en roer vanwege de collega’s die plat liggen. In de muur zijn wat nissen waar iemand in past, de vorm van een mens. Er staan er een paar. Robots dus. Ronardo gaat nu heel goed zoeken, vindt niets.
Ze gaan dan kijken wat er met het beeld is. Ronardo valt het op dat de grond ook mozaïek heeft en gouden lijnen. Vooral de afbeelding van de man met de bol. Een cirkel rond het beeld en afbeeldingen van twaalf mannen met zo’n bol, zelfde afstand. Een klok, denkt Ronardo. niet genummerd, geen wijzers. De cirkel heeft trouwens een doorsnede van drie meter, ze gaan erin staan en ze worden getransporteerd. Belofte: ze komen in een ruimte waar ze nog niet geweest zijn.


Quotes:
“Als de parel geactiveerd wordt, gaat de vervloeking mogelijk ook af.” -- Gramble
“Is dat dan goed of fout?” -- Morwenna
“Het is een vervloeking!” -- Jarl

“De vuursalamanders zouden afgekoeld moeten worden.” -- GM
“Waar is Steel als je hem nodig hebt?” -- Jarl

“Wat wil je eten?” -- Morwenna.
“Ben ik jouw gevangene?” -- Herbert.
“Natuurlijk niet.” -- Morwenna.
“Ik hoef niets, ik ga nu.” -- Herbert.
“Je bent onze gevangene.” -- Gramble

No comments:

Post a Comment

Iets toe te voegen of op te merken? Graag!