Saturday 1 November 2008

Rhex schiet verder/ Cairo/ Larenian

Ronardo is thuis. Krijgt Morwenna niet getroefd, komt er even niet door. Hij is wel erg moe en heeft wat tijd nodig om op sterkte te komen. Hij neemt een weekje vakantie op de Veluwe en knapt daar goed van op. Na een weekje wordt hij getroefd door Benedict, hij haalt hem door. Het gedoe met Dalt is voorbij, niets vervelends opgelopen door dat gedoe met Bleys?
Ik wilde je bedanken, ik heb iets voor je, net iets voor jou. Hij bladert wat in zijn troevendeck. Het is kwijt. Ooit had hij een troef gevonden zonder afbeelding, speciaal voor jou bewaard… Hij zal nagaan waar het gebleven is. Hoeft niet hoor, zegt Ronardo grijnzend. Hij troefde moeder, die aankwam met die troefkaart. Benedict trekt een wenkbrauw op….
Hoe doet ze dat! Ze is dan met heel foute dingen bezig. Benedict heeft de kaart nooit werkend gekregen. Hij gaat weer, laat het me weten als ik iets kan doen.

Hoe heeft Fiona dit gedaan. Het is een soort van Troefkaart. De achterkant is meer grijzig. Het voelt koel aan. Hij concentreert zich, probeert er doorheen te kijken. Er gebeurt niets. Het voelt bijna als geen troef, hij weet niet of het af is, lijkt toch van wel. Hij ziet alleen zichzelf, spiegelachtig. Hij zwaait naar zichzelf. Met concentreren is dat iets beter. Met meer concentreren krijgt hij het gevoel dat er een troefcontact komt. Dan probeert hij Morwenna te zien, krijgt weer dat gekriebel in zijn hoofd, maar meent wel Morwenna te zien. Hij neemt het contact aan, gekriebel is weg. Morwenna is nog steeds te zien. Hij wordt er wel moe door. Na een poosje legt hij het weg, gaat wat drinken en merkt dat hij er uitziet als Morwenna… zijn gezicht dan. Hij gaat zich weer concentreren met de kaart en is dan weer zichzelf. Hij denkt niet dat Benedict er mee heeft geëxperimenteerd.

Ik was in gesprek met Julian. Ik zie er moe uit, zegt hij. Hij wil me ergens niet mee vermoeien en verbreekt de verbinding.
Ik wil Boudicca ophalen en troef naar Bleys. Deze draagt een witte jas en haalt me door.
Er gaat een bel in het lab, weer en weer. We gaan naar boven. Daar is zijn vriendin weer, die zegt dat er bezoek is. Man met een zwart pak en stropdas. Een soort ambtenaar. Wat ben ik blij u te zien, meneer de president, zo blij dat u nog leeft. Ze hebben geklaagd dat ze de president nooit zien en hij vast dood is en is al een half jaar weg. Hij heeft verkiezingen gewonnen. Dat leek me leuk, zegt hij tegen de man. Verkiezingen winnen. Regeringsbeleid, buitenland, papieren tekenen. Hij moet ook op de televisie, prime time, interview, etc. Het staat gepland voor vanavond. Bleys heeft voor mij een gate. In een grot staat een enorme boog. Hij gaat weer. Het zijn vreemde tekens, ze doen me denken aan Sanskriet. Men zegt dat ze van oorsprong niet van mensen zijn, kunnen het ook niet spreken. Magie met een beetje patroon. Ik weet niet of het hier wel thuis hoort. Als ik wat langer concentreer op een symbool, gloeit deze op. Op mijn intuïtie krijgt ik er een paar aan. Er ontstaat een zwart vlak. De valk vindt dit niet fijn. Opnieuw dan maar. Omschrijving van omstandigheden. Ik klik aarde, slecht weer, groen, begroeiing, seizoen, symbool voor herten, combinatie tijdperk vroeg technisch industrie. Het gaat aan, zwart vlak. Phillipien komt op min schouder zitten. Dit is Engeland, een landweggetje, een jeep. In de verte krabbelt een mannetje op die blijkbaar gevallen is. Ik rij door het bos, net voor ik shift, verlaat ik ‘midsommer valley. Na een paar dagen reizen ben ik thuis.


Ik stel het paard voor aan mijn moeder en neem een weekje vakantie.

Rhex en Marcella zijn nog steeds aan het schieten tegen een fanatieke vijand, die zijn met heel veel. Marcella denkt dat ze de grote baas te pakken moeten nemen. Ze gaan proberen er achter te komen waar de baas zit. Er zijn kleine, grotere, grote en hele grote bazen. Er zijn een paar grootste bazen, een heel melkwegstelsel vol. Om het goed aan te pakken, hebben ze een schip nodig. Het duurt even en continu moeten er aanvallen worden afgeslagen. Ze besluiten ieder in een Johnson t gaan en ze hebben een heel leger van vrijwillige (tank) Johnsons bij zich. Ze hebben een groot ruimteschip, eigenlijk groter dan ze dachten, maar ze hebben het uitgezocht toen ze nog tank waren. Gelukkig is de controlekamer gebouwd op formaat Johnson. Het is allemaal zo groot! En ze hebben wat problemen met hun ogen, misschien vanwege de straling. Ze heeft wel eens een robotech film op tv gezien, daar doet haar dit aan denken.

Ronardo troeft me. Ziet er relaxed uit. Wil verder gaan met onderzoek. Koningin Nefertari in Egypte heeft een zalf. Hij wil dat ik me meteen door laat halen. Ik zeg dat ik hem troef als ik hier klaar ben.
Ronardo pakt zijn spullen en vliegt met zijn eigen jet naar Cairo. Grote betonnen banen aan vliegveld, gewoon prut.
Ronardo checked out, taxi chauffeurs dringen zich op. In een gore taxi neemt hij plaats. Hij wil naar het museum van Cairo. Via de stoep kan hij verder rijden, met 120 rijdt hij door smalle straatjes. Ahmed met een snelle service. Na 3 kwartier van bijna ongelukken komen ze bij een groot gebouw, Romeinse stijl.
Het is heet, goor, druk, vreselijk vieze stad. Het museum is schoon en duur. Bedoeld voor de ‘gewone’ Egyptenaar, niet te betalen echter voor de gewone man. Hij betaald de hondertwintig gulden entree en koopt ook nog een duur boek.
Er is onder andere een tentoonstelling over Tutankhamun, over de Vloek en dergelijke. Erg leerzaam. Er staan echter ook niet Egyptische dingen. Beelden van lui met krokodillenhoofden, lichtzwaarden aan de zijde en dergelijke.


Ook ligt er iets dat het Gouden zwaard van Tutankhamun wordt genoemd, Ronardo lijkt het meer een Amberieten/ Chaosieten zwaard. Ook is er een poort die hem heel erg doet denken aan die van Kashva. Het masker is echt van goud, zeer waardevol. Ze denken dat Tutankhamun vermoord is, er zit een gat in zijn hoofd.
Er zijn ook dingen verdwenen. Allerlei verhalen rondom de opgravingen zijn er te vinden.

Mijn broer is bezig met zijn machines, hij heeft een soort robotpak gebouwd. Met stoom. hij denkt aan een andere locatie. Tractoren lopen heel goed, hij heeft er een bedacht met rupsbanden. Er was een man van het ministerie van defensie. Hij wil naar Liverpool.
Ik ga voor hem rondkijken in Liverpool. Hij geeft me zon 10000 pond.
Na twee dagen ben ik daar. Veel stoomboten.
Bij een ingenieurs bureau ik spreek mr Jenkins. Hij doet nogal denigrerend. Ook kan de techniek die bij broer heeft, gebruikt worden om in onherbergzame gebieden te komen.
Ik vind een terrein met verwaarloosde textielindustrie. Ik reis terug met de hele zud. Mijn wereld is aan het verstomen.

Rhex is op weg door de ruimte met een aandrijving. Ze gaan met een aantal jumps. Hij prutst wat met een instrument waas een rode straal uitkomt.


Ook experimenteert hij wat met wapens. Hij oefent flink, kan 50 schoten in een keer afschieten. Uiteindelijk naderen ze een groot ruimtestation, waar waarschijnlijk de grote baas zal zitten. Het ziet er uit als een grote rotsblok met motoren en gebouwen er op gezet. Een grote, uitgeholde astroïde. De vloot staat onder invloed van iets, merkt hij. Hij krijgt gedachtes dat in de modder kruipen verder. Ineens staan ze in een restaurant, blauw geschilderde muren. Een jongedame met zwart haar en donkere ogen komt naar hem toe. Hij is samen met een jongedame. Marcella. Ze gaan eten aan tafel 1. Op het podium begint iemand te spelen op een Bazuki. Rhex valt aan op zijn eten.
De ober zegt Dimitri te heten, maar zijn ogen zijn wat vreemd. Er zijn veel toeristen die hier naar dit eiland komen, vooral vrouwen. Lesbos. Rhex vertelt dat hij van Brussel komt. Willen ze nog een nagerecht van het huis, Baklava, koffie?
Rhex concentreert zich weer en komt uit in wit. Alles is wit. Geen bodem, geen plafond, geen muren. Droomwereld. Dan in een leeg ruimteschip, er is niemand. Als hij wakker wil worden staat hij in een tuin en ontmoet weer de man in het paars.
Ben je daar alweer? Wie ben jij? Waar ben je van. Amber? Kunnen die dat ook? Nee, zegt Rhex. Hoe doe je dat? Net voor ik ga slapen. Dat bedoelt hij niet wat voor macht gebruik je hiervoor. Feniks, zegt Rhex. Kent hij niet. Oh, het is een wezen waar je de Macht uithaalt? Gebruik je andermans nachtmerries, hoeveel wezens gebruik je hier te komen? de man denkt dat hij hier is om te spioneren. Dit is geen wereld. Wat dan? Ja, hoe leg ik dat uit aan een rund van Amber. Een mogelijke realiteit is dit. Ik woon hier niet en ik ben ook niet paars! Interessant dat jij denkt dat ik paarse ogen heb. Ik ken jou wel. Ik heb al genoeg gezegd. Ja, je bent hier wel echt, denk je nu echt dat je in een droom ziet? Onder bepaalde omstandigheden kom je me tegen.
Rhex probeert weer wakker te worden, de man geeft hem een duw en Rhex wordt wakker. Was je in slaap gevallen, vraagt Marcella in het restaurant.

No comments:

Post a Comment

Iets toe te voegen of op te merken? Graag!