Tuesday 21 October 2008

Overval op Huis Jesby/ Brand in de Woestijn. Ronardo en William als leraar

We zijn op weg naar Jeruzalem. Rhex vertelt waarom hij mee wil naar de vulkaan, om een drakenei uit te laten broeden. Hij vertelt niet hoe hij er aan komt.
Het land is vrij vlak, aan de rivier vrij groen. Verderop is het kaler en droger. Het is heet, droge lucht, mensen leven in lemen hutten. Soms komen we een tempelruïne tegen, soms een tempel.
Rhexenor schudt zijn hoorn leeg en er komen een paar rekken ribs te voorschijn naast de frikadellen, bier en cola. Ik vraag om een komkommersandwich en scones. Deze ruïne lijkt een verwoest paleis te zijn, het is uitgebrand.

Na een paar dagen zuidoost reizen, komen we door de woestijn. Dan is het nacht en wordt het koud.

In de lucht zien we een felblauw licht dat steeds groter wordt. Het komt steeds dichterbij, het licht prikt een beetje op onze huid. Ik bescherm mijn ogen en voel een raar prikkelend gevoel op mijn huid. Het is rond, heel groot en het staat op poten. Is van metaal en staat in het zand. Rhex loopt er naar toe, paarden staan stokstijf, Fillipien is in orde. Ik wacht even.
Rhex ziet dat het een enorme schotel is, ziet een soort luik opengaan en daar komt een trap uit. Een gestalte staat boven aan de trap. Hij loopt er naar toe met getrokken zwaard. Dan wordt het zwart voor zijn ogen en ziet nog net hoe hij naar binnen valt en gaat bewusteloos. Dan hoor ik pfoei en de schotel is weg. Ik ben een kwartier te laat vertrokken, denk ik. De paarden zijn weer een beetje bij. We gaan zoeken naar een overhangende rots om vannacht te slapen.

Ronardo is bezig met priesters les geven die wel magie kunnen en hij niet. De hogepriesteres vindt hem wel leuk. Maar iedere keer als ze samen zijn, komt er net iemand binnen. En iedere keer zit hij weer met de lelijke en ongetalenteerde priesters in de klas, is zijn kamer bij de rivier en verstorven van de muggen. De klamboe helpt alleen maar de eerste nacht. Hij ruilt van kamer met William, maar op deze kamer is het geluid van kikkers goed te horen. De oordopjes die hij te voorschijn haalt zijn al gebruikt.
Die kikkers zijn door iemand opgeroepen, een spreuk die de kikkerplaag heet. Ronardo vraagt Arthios om de kikkers te doden. Hij vind ze echter heel lief en leuk.
Hij vraagt William te helpen met zijn magie. Deze doet een death cloud en even later is het stil. Ze komen een snikkende Arthios tegen. Ronardo pakt een beeldje van een kikker, volgens Arthios echter een pad en die hoeft hij niet.
Dan heeft hij last van een priester die hem probeert te vermoorden. Hij pakt het ventje bij de kraag, brengt hem bij de hogepriester en deze straft hem met stokslagen in het openbaar.

Rhexenor wordt wakker op een tafel en zit vast met onzichtbare boeien. Er staat iemand bij hem met een masker op en een mantel aan naar hem te kijken. Hij laat Rhex ook niet vrij na diens dringend verzoek. De gestalte draait zich om, draait aan knopje en Rhex wordt even plat gedrukt. De boeien passen zich aan, als hij zich probeert te veranderen. Hij komt niet los. Dan gaat hij uit alle macht proberen toch los te komen. Alles wordt rood, man met masker wordt boos en zapt met een stafje naar Rhex die bewusteloos gaat.
Hij komt weer bij. Zijn spuug blijft hangen in de lucht. Het masker komt Rhex overigens bekend voor. Is dat Het Masker?
Het gaat prima. Hij is hier voor testen, gaat hem niet aan voor wat. Echte naam gaat hem niets aan en het masker zegt dat hij Rhexenor, zoon van Deirdre is. Of van Nicolas.
Hij heeft iemand nodig die iets voor hem doet. Hij moet een sterk iemand hebben die sterk is, kan shape changen, beetje dom… sinds wanneer zijn demonen aardig? Hij heeft een ring nodig, in de lucht verschijnt een heel grote ring met kleine edelsteentjes er op. Heel bijzonder, een gouden ring. Die moet hij hebben, hij kan er wel wat mee. Een Spikard, weet Rhex. Hij wordt nu gebracht waar de ring is, hij zat in een wereld waar troef niet werkte, magie gelukkig wel.
Morwenna redt zich wel, als hij de opdracht volbrengt, heeft hij geen schuld meer. Een deal is een deal, nieuwe deal is de ring en hij heeft hem snel nodig. Als hij die ring geeft, krijgt hij de gevraagde info. Het is geen ‘In de ban van de Ring ring’.
Hij zweert bij zijn moeder en zijn zwaard dat hij de opdracht zal volbrengen, ze zijn er al bijna. Dan komt hij bij een vrij bekende omgeving, stukjes van de Hoven. Hij zal ook wat demonen uit de weg moeten ruimen.
Hij zal niet alleen gaan, er gaat ook een slampamper met hem mee. Is dat zijn beste vriend? Het is zijn neef, van de verkeerde kant. Despil ja, die heeft ook schuld.
Rolovians, hertog van Jesby heeft een ring in zijn kluisje. Hoe hij aan de ring komt, interesseert het masker niet. Jesby is een huis dat meer tovert dan vecht. Dan landt de schotel en mag Rhex uitstappen. Het was meer een luchtschip. Despil is er ook. Hij begint spreuken op Rhex te doen, bescherming tegen van alles en nog wat, het is groen en geel van de kleuren die om hem heen hangen en zelf verdwijnt hij.

Ik heb nog een halve scone in mijn zak, in de zadeltassen is nog wat graan. De valk vindt een oase. Er is zelfs een taveerne, vol met vieze lui met kamelen. Ze kijken een beetje raar naar me. Ik laat in ieder geval mijn waterzakken vullen. Naast de taveerne is een huisje waar ze graankoeken aan het bakken zijn. Ik koop wat koeken en op het dak zie ik een man in het zwart met witte tulband. Hij heeft een ander zwaard dan hier gebruikelijk. De man staart naar me.
Ik rijd richting zuidoost. Ik word gevolgd. Iemand met een kameel, de man die ik eerder op het dak zag, is me aan het achtervolgen. Ik stop op de bovenkant van een stuk toren.
De persoon staat dan bij me en hij heeft felrood haar. Een jonge man, sympathiek gezicht. Wat ik hier doe. Ik reis naar Jeruzalem. We maken kennis, hij heeft allerlei ringen aan zijn vingers, waaronder twee spikards. Ome Brand. Jij bent de dochter van Random? Oh, die mogelijkheid had ik nog niet gehoord.
“In ieder geval niet van mij,” zegt hij. Ik zeg dat ik een dochter ben van een Amberiet. “Ook niet van Bleys,” zegt hij. Maar volgens hem is het mogelijk om er achter te komen wie mijn echte vader is. Zelf zou hij geen dochter van Random willen zijn. Hij verandert even in vrouw die een zus van Fiona zou kunnen zijn. Er verschijnt een mooie tent. Met dienaren.
Binnen is een leren bankstel. Ik krijg een frisdrank met vruchten.
Hij probeert er achter te komen wat er veranderd is. Dat maakt uit voor de matrix. Daarbinnen kun je je verplaatsen met Patroon. Voor overschaduw moet er nog een as aan toegevoegd worden. Er zijn dingen veranderd, vooral degenen met Macht spelen een hoofdrol. Dit is een schaduw die aan de rand zit. Er werkt hier niets, het was moeilijk hier te komen. Ik was er bij toen Deirdre uit de Abyss is gevist. Het brilletje hoeft hij niet te hebben, het werkt niet overal en op alles. Dat ik het heb gevonden zegt iets over mij, ik kom misschien nog eens in Overschaduw.
Hoe leg ik het uit voor de leek. Zie het als een grote lange oneindige doolhof, waarbij iedere draai die je maakt iets verandert. Op sommige mensen een aantrekkingskracht omdat ze macht kunnen krijgen.

Ronardo maakt een troef van die kamer. Het werkt, maar is geen troef. Er werkt hier iets niet. Dan nog een portretje van de priesteres. Hij gaat naar de bieb waar allemaal interessante rollen zijn met schrijfsels. Die werkt hij door. Hij heeft hier dingen over magie, wetenschap (lasers bijvoorbeeld). De geheime techniek over het tillen van Grote Stenen (de geheimen van Atlantis). Hoe een gate te maken en hoe contact te maken met de Old Ones. Hij mist wel een beetje hoe dat contact maken dan uitpakt.
Je bouwt een soort van poort en hoe je hem uitzet en baalzebulb weer weg zet. Dat staat echter niet bij de poortbeschrijving Old Ones.
Hij leest over het oproepen van demonen. Het ideaalst is als hij iets heeft. Bijvoorbeeld zijn teennagel of zijn naam. Hoe sterker de demon, hoe meer problemen hij kan verwachten. Sommige geschriften eindigen wat abrupt. Hij moet de baas zijn en ze belonen.
Feitelijk kan iedereen demonen oproepen, elke dokus kan dat. Je kunt ook demonen permanent bij je hebben. Zwakke kunnen niets, de sterken komen dicht bij een Amberiet.
In sommige boeken worden namen genoemd: Glaid; oproepen om op ongedierte te jagen, houdt van muizen en dergelijke. Ziet er meestal uit als een soort slang. Grotendeels ongevaarlijk.
Boodschapper Gryll:
Terrifer is de Engel des Doods.
Hij spreekt iemand die een ring heeft met een vrouwelijke djinn, altijd lekker eten, is al flink geboden op ring. Moet hem echter weg doen. De sultan heeft 10 miljoen geboden al. Ronardo vindt het duur.

Rhex staat bij het kasteel/ paleis met allemaal versteende bomen. De poort is een schedel met openstaande bek en slagtanden. Er staan wachters met bijpassende zwarte armour. De koningin heeft hier niets te zeggen. Ik zoek een Spikard…. Haha! Hij moet heel veel bewakers gaan neerslaan, ze staan op terwijl ze worden neergestoken. Het zijn er veel en ze zijn goed. Er vliegt een vuurbal door de rij, vliegen in de brand, staan weer op….
Op de binnenplaats is een vrouw die een staf op hem richt, ketst af.
Hij moet blijven vechten, pakt intussen de kaart van Nicolas. Wordt boos, dan gaan er een heleboel plat. Mbv de phoenix krijgt hij er aan aantal aan zijn kant en heeft hij de tijd om zijn vader te troeven. Ook Gilva wordt doorgehaald. Dan komen ze mensen tegen met een machinegeweer. Gilva heeft handgranaten en ze gooien een aantal. Ze richten een enorme ravage aan. En daar komen nog meer Hendrakes met lasers en machinegeweren.
In een officiële grote zaal is een grote lelijke demon, dat moet de hertog zijn. Heeft ook een magisch schild. Intussen is iemand onzichtbaar bezig de kluis te openen met draden en klei. Intussen wordt de hele boel kort en klein geslagen.
De hertog wordt verslagen door aan hem te hangen tot hij omvalt. De kluis is nu opgeblazen, alle kostbare spullen zijn ook weg. Alleen de ring overleeft het.
Dan is het ‘wegwezen’ en iedereen wordt weggetroefd. Hij komt thuis aan en er zijn allemaal gewonde Hendrakes, er missen wat ledematen. Ze krijgen een kaartje gestuurd met ‘van harte gefeliciteerd’ van diverse huizen en ook de koningin. En hij heeft nog acht zwarte vechters rond lopen.
Wat nu te doen? Iemand tovert ze terug, als ze wakker worden, gaan ze weer vechten.
Despil wordt weer zichtbaar.

Ik vraag Brand waarom hij het patroon geprobeerd heeft te vernietigen? Hij had een goede reden, het antwoord is te ingewikkeld. Het plan is voor een groot deel gelukt ook. Oh je denkt… misschien denken ze dat allemaal wel.
Stel dat alles onderdeel is van een plan. Interessant om Corwin te vragen waarom hij nog een patroon heeft gemaakt. En waarom vader Oberon dood ging. Je komt er achter dat je iets niet kunt doordat patroon zo is ontworpen. Er zijn meer plannen en onderdelen. Of ik tegen hem ga vechten. Hij wil wel helpen. Er is een manier om je er tegen te beschermen, tegen de Ctulhu. En waar ik nu mee bezig ben is misschien ook voor hem interessant te weten. Ik besluit echter niet veel los te laten. Als ik hem toch meer wil vertellen, weet ik hem te bereiken.
Hij knipt met zijn vingers, alles is weg. Dan stapt hij op zijn kameel en verdwijnt. Ik denk dat hij iets weet dat die broers en zussen niet weten. Alsof hij daar was geweest.

Ronardo ziet in de winkel een bijzondere antieke lamp staan. Kost twee zilver. Ronardo geeft een goud, de man denkt meteen dat de lamp meer waard is en wil nu twee goud. Is goed, zegt Ronardo, maar dan wel met olie. Op zijn kamer in de tempel gaat hij de lamp verder bekijken.

William komt binnen en mist de priesteres. Heeft geen tijd om naar de lamp te kijken. Ronardo bekijkt het heel erg goed, heeft nog nooit olie in gezeten. Stopt het weg in de rugzak.
Loopt dan wat rond in de tempel. Bekijkt de seals waar de Deep One zit. Het zijn tegels met gouden symbolen er in. Het zijn er zes, het soort Patroon doet hem denken aan een soort patroon. Zoiets als dat kistje. Daar lijkt het wat op.
20 miljoen goud kan ik regelen voor je.
Ik weet alle geheimen van alle werelden.
Natuurlijk hoeft hij de wereld niet te vernietigen als hij wordt vrijgelaten. En hij wil best beloven dat hij de wereld niet vernietigd.
Ronardo wil ook alles te weten komen over Dark End.
Oh, je bent al gek aan het worden, want je praat met mij. En er is niets aan te doen. Geen deal, zegt Ronardo en loopt weer weg.
Wat was dat nu met die magische lamp? Vraagt William. Hij denkt dat de Deep One veel meer weet over Dark End dan we denken. William weet zeker dat je altijd gek wordt, maar is het een paar eeuwen of een paar dagen is de vraag. Weet er wel veel van.
William legt zijn stokpaardje weer uit. Wit tegen zwart, good tegen evil. Hij wil de ring in waar een djinnie in zit, een meisje. William kan daar wel een spreuk voor maken. Dan loopt hij naar de hogepriesteres. Ze leunt ver naar voren hem wat in te schenken. Hij wil weten of ze een vrije dag hebben. Samen met William om iets leuks te doen in de stad, met piraten. Ze wil wel mee, maar blijft uiteindelijk toch in de tempel.

Rhexenor is aan het feesten. Iolanthe is er ook, haar haar is anders, ze heeft een mooi pak aan. Ze heeft gehoord dat hij feest heeft gevierd in Jesby. Hij moet de Spikard aan het masker geven. Die blijkt buiten te zitten. En daar is het masker. Goed gedaan, zegt de man. De gestalte is fors en groot. Hij vraagt de ring, houdt zich wel aan de afspraken. Hij geeft de ring uiteindelijk, het blijkt de echte te zijn, het masker doet deze aan de vinger. Inderdaad zo machtig als ze zeiden.
Ik ben te weten gekomen dat Dara de persoon die jullie zoeken heeft opgesloten in een achterafschaduw van de Hoven. De schaduw heet Tartarus (Despil kijkt niet blij). Hij was oorspronkelijk in de Gevangenis de Ijzeren Toren, waaruit hij ontsnapt is. Maar hij kan niet uit Tartarus en zwerft daar rond. In Dara’s wereld dus. Dit is gevaarlijke informatie. Dara is een van de machtigste wezens in de Hoven, die schiet je niet zomaar overhoop. Er is een manier om Tartarus in te komen en die weet Despil wel. Je zult eerst door de negen Hellen heen moeten om daar uit te komen. Zitten allemaal vol met Demonen en hebben de schurft aan Amberieten.
Ze krijgen de sleutel uit de eerste Hel. En een troef van Rhex heeft het Masker al.

Despil stelt voor om ver weg te gaan. Rhex stelt voor Corwin te halen. Misschien dat hele gezelschap er bij halen?
Dan verandert Despil zich, staat Merlijn daar. Deze gaat mee om ‘zijn vader’ te bevrijden. Eerst die lui er maar maar bij halen, zegt hij. Rhexenor troeft Corwin. Dan Julian. Geen resultaat. Dan gaat hij het hele rijtje door. Het antwoordapparaat van Heer Caine; nog een speciaal sleutelwoord? Corwin, zegt hij. Bleys, de troef lijkt wel dood.
Despil troeft even door naar Merlijn. En waar zijn die idioten… die zijn rondom Chaos aan het uitkammen. Hij kan ze ook niet echt bereiken.
Die dochter van Julian zal hem kunnen bereiken. Die zit op een wereld waar troef niet werkt. Ronardo’s troef werkt ook niet.
Fiona zou dat waarschijnlijk wel kunnen. Despil wil eigenlijk mee, Merlijn hoeft niet zo nodig, kan Despil mee gaan als Merlijn? Dat mag dan wel.
Dan krijgt hij contact met Fiona. Oh, je bent in de Hoven en Merlijn ook? Hij wil graag contact hebben met het viertal over Corwin. Ze haalt hen door, kijkt vreemd naar Merlijn en troeft hen met moeite naar Bleys.
De andere 3 kijken toch vreemd naar Merlijn. Corwin niet. Rhexenor vertelt hoe hij aan informatie van het Masker komt. Despil legt nog wat meer uit. Is die Despil niet dat eikeltje, die zoon van Dara… , meent Caine te moeten zeggen. Merlijn voelt zich geroepen om Despil te verdedigen. Caine kijkt tevreden.
Waarom zou Dara zoiets doen? Vraag Corwin zich af.
Dan gaan we daar wel heen, zegt Julian. Ik ga mee, zegt Rhexenor. Waar is je paard? Ik vlieg wel, zegt Rhexenor. We regelen gewoon een paard, zegt Corwin en troeft Random die voor twee paarden zorgt.

Ik ga proberen naar een andere Schaduw te reizen, gewoon eens kijken of dat lukt. Zoals ik dat heb geleerd, maar het gaat wel heel moeizaam. Ik voel ook dat ik er moeilijk vat op heb. Ik doe het dan door middel van een Hellerit. Ik probeer hier weg te komen naar een Schaduw, dan passeer ik een rivier die ik oversteek. Water is de sleutel. Het is hier een beetje kaal. Er is een riviertje, in de verte wat rotsen. Vanuit hier gaat het shiften beter. Uiteindelijk kom ik ergens waar de troeven werken.
Ik zoek Rhex er tussenuit. Hij is net in gezelschap van onder andere mijn vader, maar denkt dat deze boos is op hem. Ik raad aan om Julian gewoon te vragen of hij boos is.

Het patroon lopen in mijn hoofd is zeer vermoeiend. Na vrij veel moeite, kom ik aan in het centrum. Aan de voet van de berg van Amber kom ik uit. Ik ben er.
Ik rijdt naar het kasteel en laat de paarden stallen. Op mijn kamer knap ik mezelf op en wil Random wel spreken.
Hij heeft Brand gevraagd om een oogje op me te houden. Dat verhaal opgehangen dat k zijn dochter zou kunnen zijn heeft hij gedaan om me te beschermen. Tis natuurlijk niet waar, hij is nooit in de buurt van mijn moeder geweest. Hij heeft wel een dochter. Die ziet hij nooit, hij ziet zijn kleindochter wel eens. Hij heeft een dochter en een paar zoons. Ze hebben allemaal verkeerde vrienden. De vrouwen mogen zijn zoons wel.
Rhex ligt nogal goed bij Dara.
William vind hij een beetje een raar mannetje. Dark End is ook voor Amberieten niet gezellig. Ik vertel over Eric. Hij heeft wel eens gedacht dat hij nog leeft. Misschien leeft er nog ergens eentje. Ze hebben Eric dood zien gaan, is zijn geest in het juweel opgeslagen misschien? Hij is daar sterk in. In geest overnemen. Caine staat aan onze kant. Fiona heeft Brand overhoop gestoken. Dat was een rare maaltijd toen. Corwin was net weer terug. Onze familie is raar. Het hele Patroonplan was van de red heads, van alle drie. Als Rhex op de troon zou komen, heeft hij zeker steun van Deirdre en Corwin.

Ronardo en William gaan op pad, gaan de stad uit. Wat verder van de rivier af. Ze komen in een gebied met veel zand en zien ruines boven het zand uitsteken. William maakt een wervelwind en ze gaan er in.
In de lange gang staan een aantal heel grote vazen. Meer dan menshoog. Er is wel iets mee, maar wat?
Ze zitten eraan en een uitgedroogd lijk springt er uit. Valt aan. Ze hakken hem plat, maar raken zelf ook beschadigd. Ronardo deelt wat lasers en blasters uit. Na 40 urnen komen ze bij een grote deur. 40 bandieten hebben ze gehad, een sleutel hebben ze niet. Met een laser en zwaard snijdt Ronardo wat kettingen door. Een granaat werkt ook niet. In een urn vinden ze een heel grote sleutel. Achter de deur de schatkamer en op een zuil een ring met een rode robijn. Ook ladingen goud. Erg veel edelstenen. Ronardo kijkt naar de ring, wrijft de robijn en een blauwe vent verschijnt. Een echte djinn. Ronardo vraagt om opheffing van de Vloek. Het goud verdwijnt. Djinn weer in de ring.
Nu moeten ze die ring nog hebben. Weer over de ring gewreven en gevraagd om de andere ring. En deze wordt gehaald. William heeft nu de ring met de blauwe vrouw. Hij vraagt om goud en krijgt een zakje. Ze gaan weer terug naar Babel.

Ronardo probeert iedere keer opnieuw met de priesteres samen te zijn. Maar steeds wordt het verpest.

Rhexenor is met ooms en neef op reis. Vertelt het hele verhaal. En doet Julian de groeten van Morwenna. Troefcontact ging toch niet? merkt deze op. En waar is jouw paard?
En wat is dat met het ei? Hoe kom je er aan? Gekregen. Oh, niet gestolen. Wat ga je er mee doen. Ik vind je geen type voor huisdieren. Je slaat draken toch liever af?
Het woud zorgt voor zichzelf, zegt hij. Er zit nu een ander wezen dat voor het woud zorgt en ik mag helpen. Nog bedankt voor het opvissen van de dryade…

Dan krijgt hij Bleys naast zich, die meteen opmerkt dat Rhex er zo vreselijk uitziet. Dat vinden vrouwen toch niets, maar was jezelf eens en scheer jezelf… je hoeft er niet altijd uit te zien als een vette Griek. Hij haalt een kam tevoorschijn, daar kan hij zijn haren mee fatsoeneren. En dat is een tandenborstel en dergelijke…
We moeten naar een stad, we kunnen zo niet met Rhexenor verder, roept hij naar de anderen. Hij legt aan Corwin uit dat Rhex’ vader een Chaosiet is. Deze is heel verbaasd…. Hoezo, je bent toch een zoon van Deirdre…. Wat, van Nicolas, de smeerlap!

Caine vraagt of hij nog iets gehoord heeft van die ene affaire, over dat gedoe, je weet wel. Nee, niet van gehoord, maar wel mee bezig. William heeft een soort van religieuze krachten en ziet Rhexenor als evil.
Julian zwijgzaam? Nee, daar heb ik hele gesprekken mee, een zeer open iemand, zegt Caine. Hij is meestal wel positief over jou. Behalve over je omgaan met dat paard dan… nou ja, die twee. Je moest eens weten hoeveel ik er versleten heb.

Merlijn vindt het gezellig, met zijn vader op stap…
Stad in zicht, rukje gevoeld. Een stad vol met kleermakersgilden. Complete make-over voor Rhexenor. Daarna weer fris en vrolijk verder.
Na een paar rukjes is de wereld heel erg oranje, er branden allemaal vuren en ze worden aangevallen. Die vier lui gaan duidelijk met overleg uit elkaar. Caine met kruisboog, Bleys in stijl met zwaard, Corwin met schietding, Merlijn met messen in de lucht. Julian stuurt paard en honden daar doorheen. Het lijkt wel een tank, niet normaal! Dag of twee drie zijn ze bezig. Ze zijn doodmoe. Corwin is nog net zo fris…
Bleys is erg teleurgesteld dat Rhexenor zo’n toestand van zijn nieuwe uiterlijk heeft gemaakt.

No comments:

Post a Comment

Iets toe te voegen of op te merken? Graag!