Sunday 2 November 2008

De Oprichting van een Magiersschool/ Boren onder de Sfinx/ de Nautilus

In de toren van 12 werelden zijn er een aantal beveiligingen aangebracht. Onder andere een machtswoord bij de ingang. Bij de tafel is een extra beveiliging en het stuk waarop eerder Heather en Boromir zijn vermoord, dat is nog steeds niet helemaal goed. Ik blijk hier een eigen kamer te hebben, netjes, met kasten en een bureau. Een deur leidt naar een eenvoudige badkamer met een wc. Op het bureau tref ik een briefje aan van Julia. Ze is tijdelijk moeilijk te bereiken, als ik iets nodig heb, kan ik altijd Jurt roepen.
Ik praat wat met de tovenaarsleerlingen hier. Harry is bezig met spell weaving. Het meisje Hermeline vertelt dat spreuken op haar wereld worden geleerd uit een boek en dat ze je dan moet casten. Maar van Julia moet het allemaal anders, een spreuk moet uit het hoofd worden geleerd en opgeslagen in hun toverstokje.

Ronardo volgt de man met de koffer tot aan het vliegveld. 300 gulden later krijgt hij een personeelspas. In de hangar staat een privé jet. Hij glipt de jet binnen, vindt daar drugs en sluipt weer weg. Dan gaat hij naar het bouwbedrijf.
Hij stelt zich er voor als Kees Bambergen en doet daar het voorstel om onder de sfinx te gaan graven. Natuurlijk zal hij voor de nodige papieren van de bank, regering etc zorgen.

Marcella is goed in schieten, niet in zwaardvechten. Ze vindt de familie erg raar, zegt ze. Haar vader zeurt maar dat ze kennis moet maken met de familie, maar ze heeft geen zin in ‘prinsesgedoe’. Een mannetje als Dworkin kent ze wel. Deze hing ooit eens een wazig verhaal op over dat ze de enige was die Amber kon redden.
Cedric, 1 van de 3 redheads, komt Rhex het ei van de draak brengen in een koffertje. Er wordt wat gesproken over bijnamen in de familie: Crazy Brand, Briljante Fiona, Coole Bleijs, Perverse Oberon, Perfecte Benedict, Gestoorde Dworkin en Deirdre de Bitch.

Ik haal Sand door en vraag haar of ze een betrouwbare tovenaar weet die hier tijdelijk toezicht kan komen houden en de kinderen wat kan leren. Ze kent tovenaars, maar of deze betrouwbaar zijn? Vroeger was dit een plaats van 12 vertegenwoordigers van de 12 werelden. Ik zou de kinderen gebroken patroon kunnen laten lopen, maar de kans is klein dat ze het allemaal overleven. Waarschijnlijk blijven er dan twee van de twaalf in leven.
Random troeft me, hij zegt dat ik een keer Vialle op moet komen zoeken. En eens moet praten met Gérard en andere familieleden, ik zonder me teveel af. En of ik iets van mij vader heb gehoord, het gaat niet goed met hem.
Kort daarna krijg ik een troefcontact met Gérard die me enthousiast vraagt wanneer we gaan zeilen. Binnenkort, beloof ik hem.
Ik ga wat rondkijken op de 12 werelden die nu bij de toren horen en ik probeer contact te leggen met Julian. Dat is moeilijk, veel interference, maar uiteindelijk lukt het. Hij ziet er inderdaad slecht uit en wil niet zeggen waar ze mee bezig zijn. Ik zeg dat ik hem doorhaal of hij mij, ik wil weten wat er aan de hand is. Uiteindelijk mag ik hem doorhalen. Ze zijn op jacht naar Puk en aan de problemen te merken zijn ze in de buurt.

Ronardo gaat met mensen praten ten behoeve van het Sfinx project. Hij spreekt met de minister, zij staat graven toe in ruil voor Tut Anch Amon spullen uit het museum in Amsterdam. Dat de verzameling af en toe rond reist is okay, maar de spullen horen in Caïro. Ander hoog geplaatste personen zijn gemakkelijker ompraten (met geld).
Dan belt hij Peter, deze wil de drugsbaron om gaan brengen. En ze zijn toe aan de eerste tests die volgens Fiona gedaan moesten worden.
Ronardo regelt verder alles voor de opgraving, hij zorgt ervoor dat het in de pers komt. Hij krijgt troefcontact met Random, deze wil weten of hij iets van Fiona heeft gehoord? Hij zoekt iemand die troefjes maakt. Ronardo probeert hem te interesseren voor de Kashfa zaak. Hij wil dat Random tegen die lui van Begma zegt dat deze van Eregnor af moeten blijven. Random zegt hem te zorgen dat Begma blij is.

Rhex en Marcella nemen afscheid. Hij troeft naar Gérard. Deze is nu op een onderzeer, de Nautilus. Hij haalt Rhex door en klaagt over de fragielheid van het schip. Moet je maar eens kijken hoe breekbaar alles is. Inmiddels mag hij van zijn bemanning nergens meer aankomen….
Ze rammen in de komende dagen een schip, varen patrouille en de periscoop blijkt heel handig te zijn. Alleen best breekbaar dus… ze schaken met zwaar metalen schaakstukken. Rhex wint ook een keer.
Gérard waarschuwt hem om te passen voor Dara. Haar plannen zijn niet goed voor Amber. De vader van Rhex vindt hij mee vallen, deze mengt immers geen gif. Oh ja, prinsen van Amber behoren geen dingen stiekem te doen…
Caine wordt nooit boos. Ooit zat Random hem dwars, maar Caine werd niet boos. Alleen was later iedereen op de hoogte dat Random het gedaan had met de dochter van de koningin, terwijl dat een groot geheim was…
Rhex vertelt van zijn wolven. Oh, was dat een streek van Random? Moet je eens aan Caine vertellen. Over de paarse man die Rhex in zijn dromen ziet, zegt Gérard dat dat een zoon van Finndo kan wezen. En nee, deze is niet paars. Als Rhex hem ziet, is er iets niet in orde met hem. Vroeger deed die zoon iets met dromen. Osric is dat zeker niet, die is dood. Van Finndo is Gérard echter niet zeker. De zoon van Finndo heeft trouwens een hekel aan Amber.
Boromir is naar de held van de verhalen genoemd, Faramir was de saaie persoon daar. En ja, Gérard heeft een rijke vrouw, al zes jaar lang.

Ik heb een paar dagen met mijn vader doorgebracht, voor hij weer terug ging naar zijn mannen. Ook heb ik wat rond getroefd. Neef William zit ergens in een besneeuwde omgeving en voelt zich wat in de steek gelaten.
Uiteindelijk alle moed verzameld en ook naar Mandor getroefd. Gelukkig reageert hij positief en wil hij me zeker komen helpen. Een uurtje later haal ik hem door, hij is, als altijd, weer pijnlijk netjes gekleed in pak met stropdas. Ook voelt hij de beveiligingen tegen Chaos, voelt zich heel erg naar en vraagt benauwd of ik Sand even kan troeven?
Deze laat zich doorhalen, is zeer verbaasd dat ik een Chaosiet binnen de toren heb en nog verbaasder dat Mandor nog staat, hij had plat moeten liggen. Maar als hij belooft deze toren niet te gebruiken voor zijn eigen doeleinden, is ze bereid om wat beveiliging weg te halen. Dan gaat ze weer.
Ik vertel hem over de toren. Hij is het met mee eens dat het niet verantwoord is om een aantal jonge mensen hier te laten wonen zonder enige toezicht en begeleiding. Hij wil helpen en dat moet ik vooral niet zien als verplichting, ik ben hem daarvoor niets schuldig. Hij vertelt dat Jasra 1 van de slimste tovenaars is. Ze is geen Chaosiet of Amberiet. Ze heeft macht opgedaan bij de keep, misschien ook bij gebroken patronen. Niemand weet waar ze vandaan komt, ze heeft mannen en vrouwen gedwongen om gebroken patroon te lopen en toen pas zelf gelopen. Er wordt zelfs gezegd dat ze het nooit heeft gelopen en vandaar is ze continu op zoek naar een andere macht. Bij de keep of four worlds heeft ze les genomen bij de tovenaar aldaar, deze heeft ze vermoord en de plek zelf ingepikt. Toen heeft ze deze toren gevonden en gemerkt dat deze gebonden was aan Amberieten.
Het heeft hen veel moeite gekost om Jasra te verslaan en de keep te vernietigen. Zelfs met onze wederopbouw kan ze er nog macht vandaan halen. Behalve Julia heeft ze meer leerlingen. Een aantal leeft in de Hoven en er zwerven er rond. Ze is heel behoudend wat betreft Rinaldo, die ze altijd met van alles en nog wat heeft beschermd.

Ronardo maakt een schets van het huis in Nederland en troeft daar naar toe. Hij wisselt een walkie talkie troef uit met Peter. Ze doen een test: de troonzaal in Amber. Ronardo beschrijft de troon, dat gaan ze veranderen. Dan troeft Ronardo naar Amber, het contact met Peter werkt nog. Er verandert dan inderdaad iets, de troon verandert van rood en goud naar zilver en groen. Maar niemand reageert, dat hoort ook zo. Random is net klaar met een audiëntie en blij dat hij Ronardo ziet. Wat zal Vialle blij zijn met zijn bezoek.
Ze gaan naar de ziekenboeg en daar biedt Ronardo een lekker geurend roosje aan. Is ze blij mee. Ze zegt dat de ontploffing gewoon een ongelukje was. Als Ronardo nog eens naar Rebma wil, ze heeft wel tips om Rebmanen te pesten. Rebma is erg oud. Ronardo wil er heen door middel van een troef, die Rebmanen eens verrassen. Vialle zegt teleurgesteld dat Llewella totaal geen steun is voor Amber, terwijl dat wel zou moeten. Het is vreemd, maar alleen Fiona, Benedict, Gérard en Julian zijn de echte steun voor Amber.
Fiona is trouwens met foute dingen bezig, dat waar ze nu mee bezig is zou Oberon terug kunnen brengen. Wat als dit alles een plan is van Oberon… Flora en Corwin zijn het meest familiemensen. Sand en Delwin zijn met zaken bezig die niets met Amber te maken hebben.
Vialle maakt beelden uit klei en ze kan een beetje magie. Ze vraagt Ronardo wat hij doet als hij de kist vindt met alle geheimen van Atlantis? Dat is voor de ‘leuk’, zegt Ronardo. Over Merlijn weet ze dan nog te vertellen dat deze een beetje de verkeerde kant op gaat.

Het alarm gaat, er is een groot schip met piraten. Er worden missiles af geschoten, het schip door midden gebroken en het zinkt. Er worden dan dieptebommen op de onderzeer afgevuurd, het is een enorme puinhoop. Ze worden beschoten door een vliegtuig. Uiteindelijk lukt het hen om het vliegtuig uit de lucht te schieten en kunnen ze starten met de reparaties.
Als alles weer wat in orde is, troeft Rhex naar huis, naar Dyenne. Ze is blij hem te zien, hij is lang weg geweest. Maar hij leeft tenminste nog. Ze laat hem de moestuin zien en zegt dat de mensen in de buurt heel aardig zijn. Een dikke man heeft hier een poosje wat zaken geregeld en een aardige man met een paarse mantel en een baardje, heeft naar hem gevraagd. Hij had een raar accent.
Rhex bekijkt zijn troeven, de troef van Finndo voelt net aan als die van Eric en Oberon. Hij realiseert zich dat hij in zijn droom steeds de man in zijn eigen tuin ontmoette.
’s Avonds drinken en eten ze wat en dan komt een bediende waarschuwen dat er een gast is. In de ontvangstruimte ontmoet Rhex een lange man in een paarse mantel en een baard. Heeft inderdaad iets bekends. Hij biedt hem wat te drinken aan, de man wil hem onder vier ogen spreken.
De man laat zich Darius noemen. Hij heeft zwart haar, is 1 meter 90 lang, geen snor, wel een baard en is een zoon van Finndo.
Hij heeft zich nog nooit eerder met Amber bemoeid. Heeft ooit gesproken met Gérard, dacht altijd dat Amberieten geschift waren en gevaarlijk. Dat is hem met de paplepel ingegoten. Nu staat Amber op het punt vernietigd te worden en ook al die werelden.
Duizenden jaren is Finndo bezig geweest met hem haat en wraak ten opzichte van Amber aan te praten. Zijn vader heeft een aantal zaken in gang gezet die voor vernietiging zullen zorgen. Zijn moeder hielp trouwens mee aan die haat tegen Amber.
‘We zullen elkaar nog ontmoeten,’ zegt Darius en neemt afscheid. Een serieuze man op een depressieve manier.

Ik blijft een paar weken in de toren. Met patroon probeer ik zodanig de beveiliging in te stellen dat deze getriggerd wordt dat ik het weet als er iemand binnen komt die nog niet in de toren, zoals deze nu is, is geweest. Die 12 werelden heb ik inmiddels allemaal bekeken, het zijn allemaal laat middeleeuwse tot vroeg 19e eeuwse werelden. Geen van die werelden heeft meer iets te maken met Amberieten, iemand, ik denk Caine, heeft alles grondig veranderd.
Mandor en ik stellen een soort beleidsplan en lesprogramma op, er worden meer leerlingen aangenomen en ook een aantal leerkrachten aangesteld. De samenwerking gaat bijzonder goed. Ik geef een aantal lessen over dierkunde en hiërogliefen, Mandor heeft besloten de leerlingen ook les te willen geven en leert ze op elementen gerichte demonen op te roepen. Ik merk dat hij diepgang heeft, anders dan de meeste Amberieten. Zijn methoden zijn wat ruw, desondanks rennen de leerlingen voor hem. Hij is erg goed in demonologie, maar loopt er niet mee te koop. Hij heeft gezegd dat zijn stiefbroer Despil beter is, maar wil deze niet in dit project betrekken. Hij geeft me een troef van deze toren.

Ronardo gaat weer naar Egypte. Alles is daar rond, het heeft een paar miljoen gekost. Pers en toeristen worden geweerd.
Het boren begint en uiteindelijk komen ze ergens uit. Met de sonische boor hebben ze een stevige gladde en ronde tunnel geboord.
Ronardo en de dame gaan erdoor met wat lui van het project. Ze komen in een grote ondergrondse kamer en zien dat er een ingestorte trap is. In het midden van de kamer komt een grote zwarte hand uit de vloer waar een kist op staat. Ronardo weet dat er hier iets mis is, de onderzoekers denken dat de vingers van de hand kunnen bewegen. Als het een val is en deze afgaat, zal de kist worden verbrijzeld.
In de muur zijn tekens, Ronardo leest een beetje. Dit is ontzettend oud Egyptisch. Ze zien dat er ook een val in het plafond is en stoppen de gaten dicht. Ronardo heeft het gevoel dat hij iets mist. Hij bekijkt de tekeningen op de muur weer eens en het valt hem p dat een van de afgebeelde figuren wat kleiner is dan de anderen en een groter hoofd heeft. Dit mannetje wordt weg gedragen van een scheefstaand rond gebouw. De dame vertelt hem van een heel oude Obelisk met ook dit soort tekeningen. Er gaat een verhaal over een wapen dat ze afschieten en dat alle legers dan weg zijn.
In een piramide is ooit een raar metaal gevonden.
Ze denkt dat dit de kist is met de geheimen van Atlantis.
De vloer heeft naden, er wordt gemeld dat er straling is, de typische straling van een oud Russische kernkop. Op de muur lijkt een soort puzzel te zijn waar iets geschoven moet worden. Met een foto en wat computerprogramma’s vindt Ronardo uit hoe te schuiven.
Op manier 1 ontstaat er een soort krijger;
Op manier 2 een mannetje met een groot hoofd.
In de laatste positie ontstaat er een gang. Die gaan ze door en komen in een ruimte waar een vaas staat met metalen bloemen, dit is een kleine kernreactor. Ze hebben een expert nodig in Oud Egyptisch. Ronardo troeft naar Random. Deze adviseert hem om Caine of Corwin om advies te vragen.

No comments:

Post a Comment

Iets toe te voegen of op te merken? Graag!