Saturday 8 November 2008

De Rechtszaak , 2e en 3e dag

Ik ben in een sfeervol oud aandoende studeerkamer met halfopen gordijnen. De koning is een strenge man, zijn kleding is wat minder formeel dan die van Mandor.

Ik heb niet zo de tijd genomen om praten met Brand. Of ik bang ben voor Brand. Heeft me nooit iets aangedaan, moet ik toegeven.
“Ik zal nagaan waar je het over had, of er binnen de hoven een soort van indringers zitten Er zitten er wel meer, zo is er een familie geïnfiltreerd door vampieren. Vroeger waren het geen vampieren, nu wel. Per ongeluk. 1 van die familie is een vampier tegen gekomen, is gebeten, maar niet dood gegaan, hij heeft het in zijn familie gebracht. Een demoon met dat soort eigenschappen, dat is niet best. Ik zal het een en ander tegen gaan komen als ik ga graven.”
Ik vertel wat er is uitgezocht door Bleys. Hij zegt dat de meeste gebroken patronen bewaakt zijn.
Van Logrus zijn er ook een soort afspiegelingen, plaatsen waar altijd iets mee loos is, gevaarlijk ook, plekken verdwijnen, het spookt er en het is er altijd slecht weer. In veel werelden waar je dat aantreft is er ook leven.
“Het is zelden dat ik dat tegenkwam in levenloze wereld, er heeft altijd wel iemand gewoond. Er is altijd weer iets mee. Je treft het nooit zomaar aan.”
De kinderen van Osric hebben ze dachten ze uitgemoord.
“Ik vertel dit omdat je dit moet weten. Osric was een heel vervelende persoonlijkheid, die een hekel had aan alle Chaosieten. Als de heropvoeding van William niet lukt, laat het weten, dan maken we hem dood. Osric is door Oberon altijd gebruikt om ruzies met ons te beslechten. Finndo was altijd bezig met andere volkeren, Benedict heeft beide broers moeten vervangen. Osric had krachten die tegen Chaosieten waren. Je vader heeft ze niet zo sterk als hij die had. Anders was je er niet geweest, dan had Julian die kans niet gekregen, zeg maar (hij zou zijn vermoord). We hebben Oberon heel lang gevangen gehad hier. Hij was bezig met iets, dat werd vervelend. We weten waar iedereen uithangt, hij was in de buurt, dan kun je hem te grazen nemen. Hij dacht dat hij invloed had in Chaos. Die mensen zijn ook te vinden en te vangen, shapechangers genoeg. Oberon is te pakken genomen en gevangen gezet. We zijn heel redelijk geweest, we hebben zelfs zijn kinderen hier laten studeren. 3 roodharigen van Oberon, zij leren ons iets, wij aan hen.
Ieder voor zich lieten ze niet zoveel los, maar waren ze alledrie samen, dan was dat een heleboel.
Het huis Barimen is moeilijk te volgen, waarom Dworkin zegt jullie grootvader te zijn? Geen idee. Er zit toch geen dwerg in de familie. Er wordt jullie niets verteld, jullie worden alleen tegen elkaar uitgespeeld.
Huis Barimen is een soort van dwergachtige demonen. De leden zijn verbonden met andere huizen. Suhuy is ook van Barimen. Het zijn allemaal makers en leraren.”
“Misschien heeft Dworkin Huis Amber geadopteerd.”
Suhuy was eerst van Amblerash, nu is hij aan Sawall verbonden. Je hebt er nog een paar rondlopen.
Er loopt toch nog zo’n nar rond, die is ook van dat huis, wij hebben wel eens last van ene Knirpson. Ze zijn allemaal verbonden met andere dingen. Ze houden zich buiten van alles, ze hebben hun eigen plannen.
“Je kunt eens met ze praten, er zijn er die dat wel eens lukt. Nu stel ik voor dat we dit gesprek beëindigen, ik moet nog een rechtszaak voorzitten. Je moet niet alleen rondlopen.”
“Dara wil me laten begeleiden door Despil.”
“Interessant. Die kan tenminste toveren. Maar is een enorme rokkenjager.”
“Dat zal toch meevallen?”
“Hoezo, doet hij het ook inmiddels met mannen dan?”
Als ik de kamer verlaat, zit er weer een oude man op de stoel.

Despil begeleid me naar de rechtszaal en probeert me het bed in te praten. Ik ga niet in op zijn vleierijen. Na de morgen eet ik samen met Dara, Gramble en Despil. Een vreselijke vertoning, die oude knoeiende man.

Rhex en consorten gaan de zaal weer uit, er wordt nog wat nagepraat. Misschien beter als je zorgt dat we ook veilig zijn. Moeten we ook nog zien te regelen. Er wordt dan gegeten. Hij zit nog maar net en dan komt er iemand met een briefje binnen, geschreven in een sierlijk handschrift. Er staat in dat hij verwacht wordt in de één of andere kamer. Nee, hij gaat niet vermoord worden. Als je bang bent ga ik wel mee. De bediende zeg dat de persoon in kwestie gevaarlijk is.
Rhex wordt begeleid naar een kamer. Een vrouwenstem roept binnen. Iolanthe doet dan allemaal spreuken om af te schermen.
“Ik wil je even spreken, wat is er aan de hand?”
Rhex vertelt.
“Ik hoorde dat er gedoe was, het is niet zo veilig hier voor me, zo dichtbij waar het Serpent woont.”
Hij vertelt hoe hij en Despil, (Ja, inderdaad vreemd, een Hendrake en een Sawall samen) de Spikard hebben ‘gevonden’ en aan het Masker gegeven. Nee, hij weet niet wie het masker is. Deze schijnt veel informatie te hebben.
Hij vertelt meer over de spikard, dat de kluis magisch beveiligd was.
Tandora en Dracon zijn twee huizen, ze bestaan nog, wel wat minder mensen nu en ze zijn een beetje ondergedoken. Een van die huizen zijn vermengd met Vampiers, daardoor zijn ze nog moeilijker kapot te krijgen. Dat zijn de Dracons. Fenikspower werkt er niet zo goed op. Knoflook helpt niet. Ze drinken wel andermans bloed, daarvoor gaan ze naar schaduwen. Het is lastig ze te vinden. Het duurt lang steeds.
“Je bent een half jaar weg geweest, waarom zocht je me niet op toen je terug kwam? En wat moest je in Dark End?”
Hij wil dat liever een andere keer vertellen, hij heeft nu niet veel tijd. Hij vertelt van zijn strafmaat. Doen ze dat nog steeds met die doomwhip? Ouderwets. Vierendeling kun je overleven. Maar die onthoofding waarschijnlijk niet. Met die doomwhip ga je heel langzaam aan reepjes, 1 keer er mee geslagen worden is al pijnlijk.
“Is dat zoiets als we bij Mandor hebben genezen?”
“Dat was meer van een soort stok.”
Ze wil wel ingrijpen als het mis mocht aan. Iedereen belooft legers, zegt hij. Dan komt er oorlog van, denkt ze, en dat is niet handig.
“Ik ga mijn best doen om er gewoon onderuit te komen.”
“Ik zal eens kijken wat ik kan doen.” Ze concentreert zich en dan verdwijnt ze. Ja hé,
Er wordt geklopt, de bediende komt hem halen, waar is de ander gebleven?
Corwin en Sean staan te wachten. Rhex heeft honger, het eten is op, al heeft Sean een broodje voor hem bewaard.
Dan gaan ze weer de zaal binnen.

Ik heb lunch gehad, met Dara en die oude man erbij. Het is een vreselijke vertoning met de knoeiende oude man.

Ultima heet iedereen welkom. De beklaagde is inderdaad Huis Jesby binnen gekomen.
Sean protesteert, wil ook dat de metgezellen van Rhex veilig zijn. Dat doen we ook hè, roept Dara. Dan gaan ze allemaal akkoord, er komt iemand binnen rennen met een flesje tegengif, waar ze snel uit moeten drinken. De rij van huizen wordt langs gekeken.
“Het is hier wel een rechtszaak,” maakt Dara duidelijk. “Dat soort dingen is niet acceptabel.”
Het proces gaat verder, Ultima wil aantonen dat het initiatief zat bij deze Rhexenor. Degenen die erbij kwamen deden dat alleen omdat hij dat wilde

Herdotus Helgram wordt opgeroepen. Een slome jongeman met lang haar.
“Zit je op je gemak?”
“Ja.”
“Jij hebt deelgenomen aan de overval.”
“Je moet antwoorden,” zegt Dara. De oude man lacht en knikt instemmend.
“Hoe is de overval het zijn werk gegaan?”
“Ik weet het niet meer precies.”
“Lag het lang op de plank?”
“Iemand zei dat gaan we doen en we gingen mee.”
“Was dat Rhexenor?” Dat was hij daar, die iemand.
“Ik geloof van wel.”
“Was het zijn plan of niet zijn plan?”
“Moet ik kiezen? Ja was zijn plan maar niet dat we allemaal mee zouden gaan.”
“Zou je anders niet huis Jesby hebben overvallen? Is dit ooit eerder gebeurd?”
“Zo vaak, dit gebeurt vaker ja.”

Liamah Helgram is de volgende die wordt ondervraagd. Dit is een militaire dame, ze salueert naar hoofden der Huizen en maakt een buiging naar de koning.
Ze is vechter, ze vecht, dat is haar beroep.
Het gaat hier over Hendrakes toch?
Ultima: “Deze rechtszaak gaat over de beklaagde daar, hij heeft jullie aangevoerd.”
“Nee, hij is mijn aanvoerder niet.”
“Dit gaat over een poos terug, die grote overval met de Helgrams en Hendrakes samen, wie heeft jullie aangevoerd?”
Ze noemt Deodolan Helgram als aanvoerder. Als het over orders gaat, moet Ultima bij hem zijn.
“Wiens idee was het?”
“Daar was ik niet bij. Ik kreeg orders en ging mee. Trek je mijn beweringen in twijfel? Zullen we dit buiten even gaan oplossen?”
“Nee nee, dat bedoel ik niet,” zegt Ultima haastig. “Het is hier dus heel gewoon dat Huizen worden overvallen?”
“Ja.”
“En was dat de eerste keer bij Jesby?”
“Nee. Meestal dagen we ze persoonlijk uit. Het zijn lafaards, daarom overvallen we hen.”

Inmiddels lukt het Despil om zijn aandacht van Ultima af te halen en me wat uitleg te geven.
Van huis Amblerash is Bances het hoofd. Amblerash is boos op Sawall en gaan daarom tegen Rhex stemmen. Als de familie Sawall worden ze gesteund dor Hendrake en Helgram, vanwege het huwelijk met Dara. Dus al die huizen hebben niets te zeggen.
Die van Amblerash zijn sukkels.
De Hendrakes steunt de familie Sawall. Ze hebben geen magie en geen interesse om een koning te leveren. Meestal levert huis Amblerash de koning, meestal levert Sawall de tovenaars. Ook Jesby doet dat.
Lyntra is de baas van Huis Helgram. Dit Huis heeft een andere erecode dan Hendrake. Heel strict. Nicolas is daar een beetje een buitenbeentje, hij speelt vals. Huis Helgram heeft het meest vechters
Rolovians Jesby is een sukkel, je bent al een sukkel als je Jesby heet. Behalve Ultima. Ik raadt hem aan om eens met haar te gaan praten. Dat zou hij graag doen, maar moet nu voor oppas spelen.
Tubble is een Huis van tovenaars en vechters. Onbestemd. Daar rommelt het een beetje. Ze wonen op een van de mooiste plekken van de Hoven, hebben mooie dames ook, dat gaat zeker samen.
Huis Rodien is nu één van de machtigen, hij heeft geen idee wat ze doen, waar ze mee bezig zijn. Ze zijn machtig gevonden de laatste tijd. Hij vertelt over het Masker en denkt dat hij daarvan is.
Huis Archens heeft tovenaars. Wetenschappers eigenlijk. Ze zijn niet praktisch, ze leveren informatie en diensten. Ze verzorgen scholen en laboratoria.
Huis Clouddancer is altijd een heel groot huis geweest, dat is het nu nog steeds. Het zijn een soort van nomaden, die in de wereld rond trekken. Ze zijn maar zelden in de Hoven, meestal leven ze in Schaduw. Ze zijn het gemakkelijkst oproepbaar van alle Chaosieten volgens Mandor. Deze noemt ze demoontjes, het vermoeden is dat ze verwant zijn aan een groep weerdemonen.
Bij de toeschouwers zijn ook de lagere huizen. Tandora heeft recent nogal wat ruzie gehad met Iolante, de ruzie is beslecht. Daar is Huis Katana, die vinden het blijkbaar interessant. De lagere huizen zijn wat meer op de achtergrond. Sommigen zijn ambitieus, werken voor andere huizen.
Er is ook een huis Xenoban, af en toe sturen ze berichten naar de koning en betalen belasting. Ze komen nergens.
Huis Dracon was vroeger zwak, nu vrij sterk.
Mason is een religieus Huis. Ze hebben allerlei godsdiensten afgelopen en daaruit DE godsdienst gedestilleerd. Ik heb wel eens iets gehoord van Freemasons.
Dan is er nog een Huis, Anotis. Minder bekend, officieel een van de lagere huizen. Weet hij ook niets van.
“Mijn moeder zegt dat al die Huizen iets te verbergen hebben.”

Deodolan Helgram wordt als getuige opgeroepen.
Stram figuur, snorretje, grijs haar.
Ja, hij is aanvoerder.
“Vertel in uw eigen woorden wat er die dag gebeurd is bij Jesby.”
“Het was zo dat we te horen kregen dat er een expeditie georganiseerd zou worden tegen Jesby. In samenwerking met Hendrake. We hebben ons vrijwillig gemeld en ondervonden weinig tegenstand bij Jesby zoals te verwachten was. Er was sprake van een voorwerp dat terug gehaald moest worden. Wat en waarom interesseert me niet, gaat om de overwinning.”
“U dringt het Huis onrechtmatig binnen?”
“Hoezo, doen die Jesby dat nooit?”
“Waar komt initiatief vandaan?”
“Ik denk dat qua tijdstip U misschien gelijk heeft.”
“Wiens idee was het!”
“Het kwam bij Hendrake vandaan, waarom vraagt U het hen niet?”
Dan is het de getuige van Corwin en Sean.
Sean: “Dit was heel duidelijk, hartelijk bedankt meneer.”
“Het is kolonel voor jou.”
“Dank U kolonel voor uw toelichting en succes met uw carrière.”
“Stomme Rebmanen,” mompelt de man en loopt weg.
De zitting wordt alweer geschorst voor vandaag.

Dan het afsluiten: eerst naar Corwin.
“We hebben gezien wat voor farce het weer was, we eisen onmiddellijke vrijlating, dit is volkomen waste of time.”
Utima: “Het is weer duidelijk hoe Amber en de vriendjes van Amber proberen de Huizen tegen elkaar op te zetten, ze doen het voorkomen dat het tijdsverspilling is. Maar ook die mensen die zichzelf hoger achten dan een ander moeten zich scharen naar onze wet.”

Er mag niemand weg. Dara kondigt aan dat de koning zegt dat morgen de laatste dag moet zijn.
”We willen hier geen verdere tijd aan besteden, er zijn andere zaken te doen.”

Het avondeten.
Lyntra Helgram komt praten met Rhexenor, over wat voor flauwekul deze rechtszaak is. Die tak van de familie is niet de meest snuggere. Het is een grote poppenkast.
Net als Rebma, zegt hij
“Daar zijn we geweest, het was knap saai. Ik was er niet persoonlijk, maar een paar andere Helgrams.
Het lijkt me spannend om tegen Amber te vechten. Overwinning is wel belangrijk, nu met die wapenstilstand is het maar saai. Ik weet het, bij zo’n belegering ontsnappen er altijd een paar Amberieten, maar die kunnen niets beginnen als je het Patroon in handen hebt.”
Rhexenor zou nooit tegen Amber of Chaos vechten.
“Dan wordt je nooit uitgedaagd,” zegt ze.
Hij zou naar Schaduw gaan en daar gaan vechten.
“Jesby is een Huis van tovenaars, wie weet wat ze uitvreten, af en toe moeten we ze even afstraffen. Vroeger deden we dat mat Sawall, laten weten wie de baas is, tegenwoordig doen we dat bij Amblerash. Eigenlijk is Hendrake de concurrent, daar hebben we ook tegen gevochten ooit. Maar eens komt er weer ruzie. Tegen wie vecht jij?”
“Tegen monsters en eindbazen. Iemand is de keizer, die sla je in elkaar.”
Benedict is wel boos te krijgen, zegt Rhex. Dat lijkt haar niet. Caine is een goede vechter, ze kent hem niet zo.
Denk je dat we de rechtszaak gaan winnen? Die Sean en die Corwin zeggen goede dingen.

Saai hè, zegt Despil.
“Ik vind het interessant, leer zo de hoven kennen. Wat wordt er gedaan in de laatste dag?”
“Ze zal nog meer getuigen op gaan roepen. Jesby wil dat hij dood gaat. Ze durven mij niet op te roepen, Ultima is bang dat ze voor mijn charmes valt. Amberieten zijn altijd schuldig, en ook nog lelijk.” Hij kan wel regelen dat ik ergens kan slapen. We wandelen samen door een gang en komen Dara tegen.
“Wat een takkewijf, ik heb dat mens van Jesby nooit eerder gezien. Ze schijnt al die tijd in schaduw rechten gestudeerd te hebben en veile trucs. En je moet een slaapplaats hebben.”
“Despil zou wat regelen,” zeg ik. Ze fronst.
“Welke kamer mocht dat dan zijn, Despil? Jouw kamer! Ben je nu helemaal! Ga dat mens versieren, misschien kun je haar nog een beetje uithoren.”
“Ze letten teveel op die dame, ik kom daar niet dichtbij, ik dacht aan overmorgen.”
Uiteindelijk laat hij zich door ons overtuigen en vertrekt.

Ik wordt meegenomen naar een eetzaal en mag erbij komen zitten. Ik heb geen buikpijn meer, zegt Rhex. Sean zegt dat die dingen gebeuren, dat valt wel mee, zegt Corwin. Verder zijn er allemaal notabelen aanwezig. Rhex gaat netjes eten en merkt niet veel binnen te krijgen, dankzij Corwin. Er is genoeg, zegt Corwin met volle mond. Oh heb je bij je vader thuis geslapen. Dara moppert dat ze zoveel maatregelen had genomen, het moest wel veilig zijn. Die aanslagen hoeven niet alleen maar van de Jesby’s te zijn. Er zijn er heel die een hekel hebben aan Amberieten. Maar het was wel zonde van de beddenlakens.
Ik zeg tegen Rhex dat het personeelsprobleem bij hem thuis is opgelost. Heeft hij dan Paleis Amber personeel? Moet je ook niet doen. Corwin ergert zich dat ik mijn ouders uit hun Schaduw heb gehaald.
Rhex begint over Bill Roth die aardig is.
“Als je mensen netjes behandelt, doen ze dat ook terug,” zegt Corwin. “Er zijn echter uitzonderingen.” Hij begint over Julian en het glas wijn, de spijker in de schoen (was Julians idee). Als Random al iets doet, komt het door Julian die hem van alles influistert. Maar één ding heeft Julian toch goed gedaan, hier in Chaos zijn ze goed bang voor hem.
“Hoe is Sawall koning geworden?” vraagt ik aan Dara.
“Hij is niet altijd zo geweest hoor, hij heeft een beroerte gehad en toen ging het bergaf.”
“Nou,” zegt Corwin, “neem hem mee naar zo’n technoplaneet.”
Ze krijgt Gramble niet getroefd. Hij is slecht ter been en kan niet goed reizen. Met ruimteschepen is niets voor hem.
“Roep hem op. Je bent bang dat hij weer goed gaat zien en je niet goed genoeg meer zal zijn.”
Sean zegt: “Je woont hier wel leuk.”
“Ik moet hier wonen, maar heb ook ergens anders een huis.”
“Het heeft sfeer, allemaal aardige mensen hier…”
“Amber is ook best netjes,” zegt Corwin.
“Hier zijn ook dat soort stoffige kamers, je kunt hier wel eens verdwalen. Er verdwijnen hier wel eens mensen, die worden opgegeten door paleis. Het zit vol met monsters in het paleis,” zegt Dara.
Dan gaat het gesprek weer over Julian, over diens monsters van Julian, iedereen vindt ze onaardig. Ik ben de enige die ze aardig vind en ook aaibaar.
Rhex begint over de wolven.
“Zou Julian die hebben geleverd. Dus jij hebt ook al last van Julians beesten. We moeten een familievergadering bijeen roepen met Julian die dan zijn excuses aanbiedt.”
Ik zeg tegen Corwin dat dat belachelijk is, hij ergert zich groen en geel aan het feit dat ik Julian ‘mijn vader’ noem.
“Julian dacht dat hij de beste jager was toen ik in Schaduw zat. Ondanks alle drempels ben ik toch ontsnapt. Weet je wel dat het heel erg jeukt, ogen die terug groeien.”
“Hoe kwam je uit de cel?”
“Iemand kwam me opzoeken en die ben ik gevolgd. Ik had iets ontdekt dat in Amber wel werkte.”

“De zaak is goed voorbereid, iedere getuige waarmee zij komen, halen we ondertuit. Wel iets bedacht voor op het laatst, dan halen we ze onderuit. Waar is je vader?”
“Nicolas zou gaan kijken of er te praten is met mensen.”
Nicolas wordt doorgehaald. Hij doet innemend tegen mij. En begint dan ook te eten (van andermans tafel). Diverse vrouwen werpen blikken naar Nicolas, ik merk dat er iets broeit tussen Corwin en Dara. Dat is niet gunstig.
“Morgen al de laatste dag, ik dacht dat ze dat het een week wilden gaan rekken. Waar is Despil heen? Ik wist niet dat ze zo’n soort dame daar in de familie hadden, wel een lekker wijf,” zegt Nicolas met volle mond tegen zijn zoon.
“Heeft Despil al Patroon gelopen?” informeert Corwin bij Dara.
“Dan gaat hij dood,” zegt Dara.
“Als hij dat toch wil. Er zijn testen voor, zoals de Brand test.”
“Daar wil ik het fijne van weten. Hebben alle familieleden dat effect?”
“Daar hebben we het nu niet over.”
Ik complimenteer Dara met het eten. Er is taart toe.
Rhexenor wordt getroefd, Deirdre maakt zich ongerust.
“Wat moet ik Dyenne vertellen?”
“Dat het morgen de laatste dag is. Het gaat redelijk. Corwin en Sean zijn goede advocaten, ze hebben iets achter de hand voor als het mis gaat.”
“Je pikt dat toch niet. Morgen hou je mijn troef maar bij de hand en mocht het mis gaan, troef dan naar me toe. Anders vecht je je maar een weg naar buiten. De Jesby’s zijn gemeen, ik weet ook niet of je Dara kunt vertrouwen, misschien heeft ze een goor plannetje. Ook die vader van je kun je niet vertrouwen. Goedenacht!”
Julian troeft me.
“Je zit daar nog? En Sean en Corwin ook heb ik begrepen? Hoe ik dat weet? Ik heb ogen en oren. Soms kom ik in de stallen van Amber en daar weten ze alles. Alles is goed met de paarden en wees asjeblieft voorzichtig!”
Rhex wordt getroefd door Random.
“Je zou nog terugkomen voor die ene zaak!”
“Dat klopt, maar ik ben bezig met de rechtszaak, morgen is de laatste dag.”
“Wat is er gebeurd?” Rhex vertelt wat de eisen zijn, Random vindt het meevallen. Misschien interessant om daar morgen even bij te zijn, dat wordt lachen…
“Hoe is het met Vialle?”
“Ik moet nu weg.”
Op weg naar je slaapkamer komt hij Jurt tegen.
“Ik zocht je net. Heb ik het eten gemist? Dat is niet erg. Ik moet je even hebben. Ik heb een vechter nodig die even wat legers afmept. Ik weet niet wat je hier doet…Rechtszaak? Dat was toch volgende week pas? Heb ik alles gemist! Ik wil ook meedoen! Ik kan toch getuige zijn, of iets anders! Wat moet ik doen om getuige te zijn? Ik ga even naar Despil!” Weg is hij.
Ik kom mijn slaapkamer binnen en tref er Julia aan die me vertelt dat er iets mis is met de keep. Wordt aangevallen door legers. We houden ze eigenlijk al een tijdje tegen.
Ze heeft Informatie over de rechtszaak. Ze gaan de bewaarder van Huis Jesby roepen. Oude Colas is een echte bewaarder. Is aan eden gebonden en die bewaakt de belangrijke regels en voorwerpen en dat soort dingen. Er zal een veroordeling op basis van niet eervolle diefstal. Dit hele gedoe is een poging van Jesby om het voorwerp terug te krijgen. Als dat niet lukt, willen ze hem veroordeeld hebben. Het is een afgang om Spikard kwijt te raken. Dan gaat ze weg.
Ik praat met Corwin over wat ik gehoord heb, zonder Julia’s naam te noemen.

De volgende dag,
Ultima roept Colas, bewaarder Huis Jesby. Oudere man, ziet eruit als een oude tovenaar, baard en muts. Hij heeft een duidelijke stem.
Bewaarder bewaart alle eervolle zaken van het Huis Jesby. Hij let op regelhandhaving, de papieren van de familie en dat soort zaken.
“Wat is er in die tijd gebeurd met Huis Jesby?”
“Tussen de belangrijke spullen van het Huis zat een artefact. Ze hebben ons overvallen en het voorwerp gestolen. Nee, het is niet meegenomen uit interesse.”
“Die twee heren trekken alles in twijfel wat ik zeg, daar zijn het Amberieten voor,” zegt Ultima.
“Het is allemaal beveiligd, met magie, dat kan niet iedereen zonder voorbereiding daar weg krijgen. Het was een geplande overval. Ze hebben zelfs speciaal een magiër meegenomen met de bedoeling dat artefact te stelen.”
“Kunt U ook degene aanwijzen die aanwezig was?”
“Hij (Rhex) was erbij, liep vooraan en heeft het voorwerp ook meegenomen.”
“Dan weten we genoeg, U kunt gaan.”
“Nee,” zegt Sean, “nu is het onze getuige.”
“Wat was dat voor voorwerp?”
“Een heel belangrijk voorwerp. Een van de unieke voorwerpen zoals die bestaan.”
“Wat dan wel? Hoe weet U als U het terug ziet dat dat het betreffende voorwerp is?”
“Dat weet ik dan. En nee, het is niet geleend door familie, het is zeker dat zij het mee hebben genomen.”
“Rhex hier kan helemaal geen magie.”
“Dan hebben ze iemand anders meegenomen die dat heeft gedaan.”
“De Helgrams en Hendrakes hebben dat niet, de cliënt kan dat niet hebben gedaan.”
“Wel als hij iemand heeft ingehuurd. Wat kwam hij dan anders doen? Het voorwerp was goed beveiligd, het kan niet de eerste de beste zijn geweest om de beveiligingen op te lossen. Dit was voorbereid, dat is zeker. Als U dat nu vergelijkt met een andere overval, dan zou ik dit diefstal noemen.”.
“Bedankt,” zegt Ultima, “dat was een heel duidelijk verhaal.”
“Weet je wie Jurt op mijn dak had gestuurd?” vraagt Despil intussen aan mij. “Ik had het net voor elkaar met dat wijf, had ik bijna alles eruit, ze at uit mijn hand, komt Jurt binnen!” Despil is uit zijn humeur.
Rhexenor wordt dan geroepen als getuige.
Hij voelt zich niet schuldig.
“Dacht ik wel, je hebt ook geen berouw?”
“Waar moet ik spijt van hebben? Ik was op een overval. En ben daar naar binnen gedrongen. Van het artefact weet ik niets. Waar wordt ik nu van beschuldigd?”
Hij ontkent dat hij het artefact heeft gestolen.
“Je zult het hebben doorverkocht. Wat moet je met een voorwerp voor magiërs? Je dringt binnen, je hebt mensen verkracht en vermoord en kinderen schrik aangejaagd. Jij hebt het gestolen terwijl je er niets aan hebt.”
“Dat heb ik niet gedaan. Waarom zou ik dat stelen?”
“Waarom was die overval?”
“Dat had niets met het object te maken.”
“Dus de getuige van daarnet heeft gelogen? Wat verwacht je dan van een halve Amberiet… Liegen mag ook niet.”
Corwin heeft dan een vraagje.
“Heb je vaker met dat soort overvallen meegedaan?”
“Nee. Ik kom niet vaak in Chaos en weet niet hoe dergelijke zaken zijn geregeld. Dit was de eerste keer.”
“Ik weet genoeg.”
Ultima weet ook genoeg, Rhex mag gaan.
Corwin wil dan ook iemand oproepen.
Ultima schiet overeind.
“Waarom weet ik daar niets van? Ik protesteer!”
Corwin kijkt haar koeltjes aan.
“Je weet nog niet eens om wie het gaat. En de verdediging heeft net zoveel recht om getuigen op te roepen als de aanklager.”
“Ik wil een reces,” zegt Ultima zenuwachtig.
Dara staat op en kijkt met een vage glimlach naar de blonde aanklaagster.
“Dat zal niet gaan, de Koning staat dat niet toe.”
De oude Sawall giechelt hardop, het meisje kijkt even verontwaardigd zijn richting uit.
“Maar ik moet me kunnen voorbereiden.”
“Dat doe je maar tijdens de ondervraging door Corwin,” zegt Dara met een koude stem. “Ik neem aan dat je ergens toch wat hersens zult hebben? Of zitten die allemaal onder dat korte rokje?”
Ultima wordt helemaal rood en stamelt wat.
“Het gaat om Teresa Amblerash,” kondigt Corwin aan. Dara regelt intussen dat er koffie geschonken wordt.
“Dan heb je nog even tijd om je voor te bereiden,” zegt ze poeslief tegen Ultima.
Teresa lijkt een jaar of 30 te zijn en draagt een mooie blauwe jurk. Ze neemt plaats op de getuigenbank.
“Wat is uw functie?”
“Ik bewaak de regels binnen de Huizen.”
“Wat voor regels?”
“Er zijn regels over opvolging, over fatsoen, interne dingen zoals het uitvechten van een duel, een feestmaaltijd of een overval.”
“Kunt U me meer vertellen over de regels ontrent deze zaak van Huis Jesby? Ik zal eerst vertellen waar het over gaat, uiteraard met toestemming van mijn kortgerokte collega hier. Enige tijd geleden is daar een overval geweest, met minimaal geweld is er een Spikard uit de kluis gehaald.”
Teresa wacht met antwoorden tot het rumoer in de zaal bedaard was.
“Het gaat om een artefact,” laat Ultima nijdig weten.
“Een Spikard,” zegt Corwin nog eens. “Ik vraag me ook af: hoe komt Huis Jesby daaraan?”
“Dat is inderdaad typisch,” zegt Teresa. “Een overval kan onverwacht zijn en er kan gestolen worden. Meestal wordt zo’n voorwerp dan weer terug verkocht aan het Huis. Dus als dat niet gebeurd is, dan kan er sprake zijn van oneervolle diefstal. Als er bij een overval geen doden of zwaargewonden vallen, is er niet veel aan de hand. Mensen van zo’n huis hebben het recht zich over te geven en worden dan geacht netjes behandeld te worden. Natuurlijk vallen er wel eens doden, maar dat wordt dan aan strenge regels getoetst. Kindermoord en verkrachting mag trouwens niet. Geen uitzondering op die regels.”
“Vandaar dat we hier een kind hebben gehad, een gewonde man en een bijna verkrachte vrouw.”
“Bijna verkracht zegt U? Dat kan niet. Het is wel of niet, niet iets er tussenin.”
“Hoe zit het dan met zo’n gestolen voorwerp?”
“Als dat wordt gestolen en dan tegen een losprijs weer wordt terug gegeven, dan is er op dat gebied niets gebeurd. Als het om een geregistreerd voorwerp gaat dat in de annalen van Huis Jesby staat beschreven, dan heet het oneervolle diefstal en dat is strafbaar.”
“In dit geval gaat het om een Spikard,” zegt Corwin nog maar eens, de protesten van Ultima worden genegeerd.
“Er zijn wel een aantal artefacten geregistreerd, de enige die een artefact als een Spikard heeft geregistreerd is de familie Sawall.”
“Interessant. Dus Huis Jesby heeft geen geregistreerde Spikard?”
“Nee. Stel dat het inderdaad om een Spikard gaat die zoek is, dan heeft dat in dit geval niets te maken met een niet-eervolle diefstal.”
“Maar het moet toch na te gaan zijn of Huis Jesby al dan niet een Spikard geregistreerd heeft? Gewoon om zeker te zijn?”
Dara bemoeit zich ermee.
“Dat moet snel uitgezocht worden. U bent toch een Logrusgebruiker? Haal die papieren onmiddellijk hierheen, dan hoeft er onderweg niets vervalst te worden.”
Teresa kijkt haar serieus aan.
“Wij Amblerashes hebben wel eer,” en had vrijwel meteen een map met papieren in haar handen, die ze begon te doorzoeken.
Teresa meldt dat er geen Spikard tussen de bezittingen van Huis Jesby staat.
“Zijn er meerdere artefacten?” informeert Dara.
“Ja, die zijn er, maar die mag ik hier niet openlijk opnoemen. Ik heb echter wel een idee, ik kan de lijst aan de Bewaarder van Huis Jesby ter inzage geven en hij kan dan aangeven of er op het moment iets van die lijst uit de kluis ontbreekt.”
Daarop wordt de Bewaarder opnieuw geroepen.
“Ik heb één vraag aan U. Kunt U aangeven of er van de voorwerpen op deze lijst iets ontbreekt in de kluis?” vraagt Corwin.
De man bestudeert de lijst zorgvuldig.
“Nee, er ontbreekt niets.”
“Ik heb geen vragen meer. Misschien wil mijn kortgerokte collega nog een soort van uitspraak doen?”
Haar betoog is heel kort.
“Over deze zaak zal dadelijk gestemd moeten worden. Ga bij uzelf goed na of U achter de trucs kunt staan van deze Amberieten! De vraag is simpel: is deze AMBERIET schuldig of niet?”
Meteen daarna loopt ze boos weg.
Sean gaat staan.
“Geachte afgevaardigden van de Huizen. Ik vind het een hele eer om hier te zijn en ben ook blij dat dit soort rechtszaken met een eerlijke vorm van proces gehouden kunnen worden, met hoor en wederhoor. Zeker na een oorlog is er altijd een haat tegen de vijand. Deze persoon vormt echter een brug tussen U beiden. En wij Rebmanen hebben een hekel aan jullie allemaal. Kijk goed naar de bewijzen, naar de mensen die eerlijk de waarheid hebben gesproken.
Spikards zijn normaliter niet in handen van de Huizen van Chaos. Dit is een poging om iemand zwart te maken ten koste van de eer van een bepaalde familie.”
“De beklaagde heeft altijd het laatste woord,” zegt Dara dan.
“Ik vond het erg leuk om hier te zijn. Er is geen enkel bewijs aangevoerd en er is geen enkele wet die ik heb overtreden. Ik ben blij dat dit een eerlijk proces is.”
Dara kondigt aan dat er nu gestemd zal gaan worden over deze zaak en dat iedereen die er niets mee te maken heeft, de zaal moet verlaten.

No comments:

Post a Comment

Iets toe te voegen of op te merken? Graag!