Thursday 6 November 2008

Sandra/ Corwin

“Heb je nog vragen?” vraagt Deirdre aan haar zoon. “Je weet wanneer je bij het leger moet zijn, waar te vinden, wie je aanvoerder is?”
“Nee. Maar ik moet ook nog naar Dark End. Ik kan Rinaldo vragen om zijn zaken te regelen.”
“De vrede in de Gouden Cirkel was jouw plan, je gebruikte het woord ‘afdwingen’,” zegt Deirdre. “Letterlijk: het moest gedaan zijn met oorlogen, desnoods door vrede af te dwingen en de band met Chaos moest ook verbeterd worden. Kom je ook terug op het idee om koning te worden? Waar doe ik dit nog voor?”
“Eh, nee, ik wil nog wel koning worden….”
“Je hebt een week je bij je troepen te melden. Deze zijn te vinden in het land Asherah, daar is een groot trainingskamp van het Amberleger. De aanvoerde heet Jonathan Marcus. En zorg dat je het Amber uniform draagt.” Ze geeft een troef aan, waarop een landschap met legertenten is te zien. Ze verbreekt de verbinding. Rhexenor vond haar een beetje kregelig. Misschien vanwege het papierwerk.
“Wat raar dat ik nooit weet wie er belt,” zegt Dyenne. Rhexenor legt uit hoe een telefoon over gaat en waarom Random ‘bellen’ zegt.
Hij vertelt dat hij naar het leger moet en waarom. Dat ze Eregnor moeten gaan bezetten. Hij troeft naar Rinaldo. Deze zit in een tuin bij een groot zwembad.
“Het gaat over Begma en Kashfa, binnen een week gaat Amber Eregnor bezetten als er geen oplossing is en ik moet mee met dat leger,” legt Rhexenor hem uit.
“Dus jij gaat mijn Eregnor bezetten? We kunnen proberen een deal te sluiten. Probeer het wat te rekken! Ik moet nu dringend iemand troeven.”

Ronardo wordt getroefd in een Rebmaans restaurant door Rinaldo. Deze is zeer enthousiast, wil de dame zien waarmee Ronardo is… “Oh, dat eh… Wat moet je daarmee?”
Hij gaat meteen over tot zaken: “Ik heb via via gehoord dat er gezeur komt over Eregnor.”
“Als ik Begma zover krijg dat de koning van Begma zelf nu eens persoonlijk met je praat?” stelt Ronardo voor.
“Je hebt 4 dagen om dat te regelen. Want als het leger van Amber komt, moet ik Dalt inschakelen,” zegt Rinaldo en verbreekt het contact.
“Ik moet iets doen,” zegt hij tegen Moyra. “Nu meteen.”
“Oh, de fun is voorbij?”
“Voor nu even. Ik moet het probleem van Kashfa gaan regelen.”
“Ik ga natuurlijk wel mee hoor, dat lijkt me leuk.”
Hij vraagt zich af wat de snelste weg naar Begma is, ze gaan via Kashfa, Moyra neemt van alles mee, wapens en rusting. Ja, ze heeft officiële kleding, een soort schubbenharnas. Het lijkt behoorlijk machtig magisch te zijn. En ze heeft een dolk bij zich en ondergoed.
Hij troeft Rinaldo, zegt dat ze klaar zijn. Hij vraagt of hij mee-eet en haalt ze door, kijkt minder blij als hij Moyra ziet.
“Je had wel even mogen zeggen dat je gezelschap had,” zegt hij tegen Ronardo. Moyra complimenteert hem met zijn zonnebril. Hij vertelt hoe duur zijn ‘Deven’ is, die zoomen vanzelf naar het zonlicht. “Blijf toch eten, dat zal Coral leuk vinden. En in Kashfa zwemmen we niet zonder zwembroek. Kamers zijn er ook geregeld, dan lenen jullie morgen een troefje om naar Rebma te jumpen.”
“Is Dalt hier ook? Of weer bezig met Amber te veroveren?”
Ach, altijd wel. Hij gaat wat anders aantrekken, een jongedame komt vragen wat ze willen drinken.

Mijn ouders willen het huis laten herbouwen, tot die tijd zouden ze hier kunnen blijven mits Corwin dat goed vindt. Ik probeer contact te krijgen met Corwin. Hij haalt me door. Ik kom uit op een winderige plek, het balkon van een enorm kasteel, om me heen een prachtig landschap, op een hoge berg. Er is zwarte steen gebruikt voor de bouw.
We kunnen beter naar binnen gaan om te praten. Ik kom in een alchemistenkamer, we gaan een trap af en komen in een salon. Een oudere man zal iets te drinken halen. Ik vraag om een rode wijn.
“Doe maar een fles,” zegt Corwin. De man zucht en sloft weg.
Ik vraag Corwin of mijn ouders tijdelijk in zijn huis mogen verblijven, waaruit hij concludeert dat mijn moeder hem dus mist? Dan vraagt hij of mijn moeder nog steeds zoveel last van hoofdpijn heeft? Ze heeft toch migraine aanvallen? Mijn stiefvader zou last hebben van nachtmerries. Corwin probeert zoveel mogelijk te weten van de mensen met wie hij omgaat. Hij weet meer over mij dan andere mensen weten.
“Wij Amberieten hebben er zo’n gevoel bij, je ontmoet kind en je weet min of meer dat het kind van jou is. Maar soms zitten ze ernaast.”
Ik beschrijf het kistje. Hij schetst intussen met de juiste kleuren en dergelijke.
Als Brand zegt dat het een Logrusbom is, moet het zo zijn. Ze zijn minder effectief waar Patroon sterker is. In mijn Schaduw had in dat geval alleen de Peak weg geweest. Het effect is net alsof de wereld op houdt, de plek is er nooit geweest voor de mensen die er wonen. We zien alleen een storm of wervel op die plek. De schaduw herstelt zich en wordt groter en groter. Er zijn een aantal van die gebieden in schaduw. Interessant is dat je met genoeg concentratie daar een hele nieuwe wereld van zou kunnen maken.

Ronardo komt aan bij de maaltijd, compleet met Dalt. Er worden handen gegeven en dikke zoenen aan de vrouwen uitgedeeld. Er komt een meisje binnen dat Sandra heet, Rood haar, knap, klein en sproeten. Ze komt erg bekend voor en Ronardo begroet haar als zusje.
“Je weet dus dat ik besta en je hebt me nooit opgezocht!”
Moyra wil nu alles weten. Ja, dat is mijn zus en nee, we kennen elkaar niet.
Sandra heeft groene ogen. Mam is druk, steeds. En hoe het is met tante Flora… geen idee, hij denkt wel goed. Dalt heeft Sandra gered van een engerd, een kerel met paarse ogen en spullen die zijn zus achterna zat. Dalt was daar op zoek naar wapens. Ze weet niet precies wat hij wilde, ze was ontsnapt uit zijn gevangenschap en hij zat haar achterna. Hij probeerde haar te overtuigen dat zijn vader de vijand is van Amber en probeerde Amber te vernietigen. Dalt heeft wat geschoten en is weggetroefd De paarse man had beelden als helpers. Iets klopt hier niet. Dat vuurrode haar geeft jullie weg. Het verbaast me dat je geen rood haar hebt, zegt Sandra tegen Ronardo. Zijn vader is een gewoon mens, dat kan ze zich niet voorstellen, dat Fiona zich met een ‘gewoon iemand’ inlaat. Wie is haar vader dan? Dat vertelt ze hem niet. Misschien ooit. Misschien privé, denkt Ronardo. Ze lijkt heel veel op Fiona. Ze is nog nooit in Amber geweest, maar heeft wel Patroon gelopen. Ze vindt het een beetje laat om nieuwsgierig te zijn, je zit een beetje in Amber enzo, als ik het kan helpen kom ik er nooit. Iedereen weet hoe Amber is. Sinds ik er van hoorde wil ik er niets mee te maken hebben. Flora heeft me ooit opgezocht, dat is een raar wijf. Amberieten denken dat ze goden zijn enzo.
Ze heeft veel gereisd door Schaduw en ze heeft zelf een Schaduw waar ze veel is, daar is ze gevangen genomen en ontvoerd. Als Amberiet verpest je toch je eigen Schaduw? Als je ergens langer blijft, komen er Amberieten, gaan ze met de tijd spelen, stichten ze een kerk van de eenhoorn, gaan ze slaven drijven… ze is ooit in Avalon geweest, daar was sprake van een Amberiet die erger was dan Hitler. Dalt heeft ook die ervaringen, zijn moeder die gedood werd door Bleys. Van Oberon weten ze allemaal dat het een smeerlap is.
Gaan we nog verder de sfeer verpesten, daar krijg ik de rillingen van, zegt Coral. Sandra en Dalt praten verder over de inquisitie van de kerk van de eenhoorn op sommige werelden.

Rhex veredelt een aanval van bandieten op een karavaan. De bandieten zullen boeten voor hun misdaden, en zijn niet erg onder de indruk van het verschijnsel Prins Rhexenor van Amber. Ze zijn hondsbrutaal.
Hij troeft nog naar Deirdre om haar te vertellen dat hij er klaar voor is om de Gouden Cirkel toer te gaan maken, zij vertelt hem dat het nog te vroeg is daarvoor. Hij belooft haar mee te gaan met het leger, nee ze hoeft Benedict niet te vragen. Wel zegt hij haar dat Rinaldo mogelijk Dalt zal inschakelen, iets dat ze geweldig interessant vindt juist.

Ik heb Corwin verteld wat er gebeurd is toen ik thuis kwam.

Het duurt een dagreis naar het stadje, alle troep en spullen gaan mee. De taal die de Romeinen spreken lijkt veel op taal hier, het berechten van de bandieten zal worden geregeld. Hij heeft nog een dag of drie over in Amber tijd. Hij moet zaken doen met Rinaldo, vraagt Dyenne of ze zin heeft haar ouders op te zoeken. Die heeft ze net pas gezien, niet zo’n zin in een bezoek. Daar gaan ze dan toch maar heen. Het kost een dag totaal om daar op bezoek te gaan, leuk ze te zien enzo. Ze doen aardig haar ouders, praten wat over de huwelijksreis, haar broer wil weten wanneer baby komt, je doet stom. Dus die komt niet.
Haar ouders praten over hoe zij waren vroeger, ook leuke baby’s en dergelijke. Dyenne was kaal en lief en onhandig, ze vindt het niet leuk dit te horen.
De hele avond gaat het over dat soort onderwerpen, ze overnachten in kasteel Amber.
Ook wordt Deirdre bezocht. Ze zit met een oudere man van een jaar of 35, over papieren gebogen en met hem te praten.
“Dit is Bill, de advocaat van de familie. Bill Roth.”
“Leuk om jullie te ontmoeten, ik ben hier wel eerder geweest.” Hij is een goede vriend van Corwin en dit ziet eruit als veel te veel papierwerk. Als je ooit dingen hebt waarbij je een advocaat nodig hebt, laat maar weten. Hij heeft allerlei deals met Rinaldo lopen, zegt Deirdre, misschien is dat eens uit te zoeken? Rhexenor weet niet of hij is opgelicht en Rinaldo sluit deals in zijn eigen voordeel. Hij geeft hem een kaartje met naam en emailadres. Daar heeft Rhex natuurlijk niet echt veel aan, maar eventueel is hij ook via Corwin te bereiken.
Deirdre moet weer aan het werk. “Dat zijn toch geen afspraken?” dit over papieren met het handschrift van Random. Een verzoek om uitstel is er geweest in Begma Kashfa zaak. Een dag uitstel kan, denkt Deirdre, Bill rekt het naar 3 dagen.
Hij legt uit dat het niet verstandig om als Amber legers laten komen in de Gouden Cirkel landen, dat schept precedenten, dan gaat het over vrijheid van landen. Ze moet oppassen, het kan door Kashfa en Begma gezien worden als invasie. Dit is Amerikaanse politiek, we bezetten een land en zeggen dat we ze komen bevrijden. Deirdre ziet niet in wat daar mis aan is. Bill legt geduldig uit dat beide landen geen hulp hebben ingeroepen. Amber kan wel bemiddelen. Ze vinden een aantekening over Ronardo die ook iets met Kashfa te maken heeft.

Ronardo is aan het ontbijt, met duur brood en dergelijke. Hij wordt getroefd, het voelt zwak aan. Dat is inderdaad Rhex.
“Kun je even doorkomen? Er is gezooi over Kashfa en Eregnor.” Ronardo legt uit dat hij net bij Rinaldo zit en zo even niet weg kan. Maar Rhex kan naar hem toekomen en zijn moeder mee nemen.
Rhex vraagt zijn moeder, maar dat kan natuurlijk niet. Nu krijgt Ronardo een vrij sterk contact. Het zou Deirdre kunnen zijn.
“Ronardo, ik heb twee vragen. Je hebt een verzoek tot bemiddeling gedaan bij vorige koning aangaande de kwestie Eregnor? Wat heb je te maken met Eregenor? Kun je me er iets over vertellen? Beetje vreemd dat je niet met mij komt praten over die kwestie.”
Hij heeft een verzoek aan Random gemaakt, daar zou deze iets mee gaan doen en toen werd het kasteel opgeblazen. Hij heeft dus niets gedaan. Amber kan bemiddelen tussen Begma en Kashfa, mits een van hen een verzoek om bemiddeling doet.
“Als jullie met een voorstel komen, prima.” Ze vertelt over advocaat van de familie. Deze weet veel over legale afspraken.
“Is alles goed verder? Leuk je gesproken te hebben.”

Ronardo moet straks naar Begma, eventueel heeft Rinaldo een troefje. Hij zal het beste met de kanselier, een vervelende vent met de naam Domineo in de hoofdstad Tyen kunnen praten.
Coral komt uit Begma, misschien dat zij mee kan gaan.
Sandra komt naar hem toe, nodigt hem uit voor een wandeling.
Het gesprek komt op met een Chaosiet trouwen tijdens de oorlog. Chaosieten zijn vies, dat heeft ze wel eens gehoord.
Ze vraagt of hij een troef heeft van zichzelf, hij geeft haar er één, en hij moet maar een kaart maken van haar, dat kan ze niet.
“Je moet zoveel kunnen als Fiona’s kind. Ik ben de mislukte dochter en jij de gelukte zoon.” Zij kan magie, stopt spreuken in een armband en kan dingen toveren. Ook kan ze woorden en een beetje Patroon. Maar hij kan troeven, hij kan er een heleboel mee.
“Zie je Fiona veel?” Nee, hij vindt het normaal dat ze het druk heeft.
“Ben je ook naar kostscholen gestuurd? Ik heb op een magische kostschool gezeten.”
Hij niet. Hij heeft normale dingen geleerd. Bij Fiona thuis. Ze ging dood toen hij 16 was. Hij vertelt over de ontvoering door Jasra, ja, Rinaldo’s moeder. Die paarse vent heeft niet geofferd. Brand vindt hij wel aardig. Rinaldo had al een hele tijd zijn moeder niet gezien heeft hij Sandra verteld.
Hij vertelt van Dworkin, ja die is al oud. Hij zit nogal vaak bij het Oerpatroon.
“Heb je al standbeelden van jezelf, zodat mensen naar je kunnen bidden,” zegt ze. Hij klinkt wel of hij een beetje teveel in die familie zit, al die ouwe lui zijn niet lekker. Er loopt een doodsvijand van Dalt rond, die iemand kan vermoorden met zijn pink en kan niet eens lachen. Dan is er een getikte oom die de hele boel heeft opgeblazen en dan onze moeder die met rare dingen bezig is. Ook weet ze van de enthousiaste oom, die kijkt niet eens om naar zijn eigen kinderen. Ze heeft wel eens van Chaos gehoord, dat zit vol enge demonen. Dara, de koningin daar is een gemene heks, een kleindochter van Benedict. Flora kent ze als bemoeiziek. En ze steken elkaar letterlijk de ogen uit.
Dat met die ogen uitsteken is maar een keer gebeurd, zegt Ronardo, nu is Corwin wat aardiger, ze hebben hem gedrugd.
“Waarom neem je het voor Amber op, je weet dat ze in en inslecht zijn het zijn geen gewone mensen.”
“Jij bent niet gewoon,” zegt hij tegen haar. “Patroon kan niet iedereen.”
“Er zijn zoveel rare dingen. Ik heb ooit een boek gelezen met kabouters en een ring en dat was een raar verhaal.”
Ronardo vergelijkt dierentesten met mensen testen. “Zou je iemand vermoorden om zelf in leven te blijven?” vraagt hij. Ze aarzelt even. Misschien. Uit zelfverdediging.
Nee, hij woont niet graag in het paleis. Misschien moet ze eens praten met Fiona, zegt hij. Ze haalt de schouders op. Ze zoekt mij ook niet op. Een keer per jaar ofzo.
“Wat is dat meisje met dat groene haar eigenlijk.” Hij legt Rebma uit. Het lijkt haar wel leuk als daar veel magie is. Maar dat meisje doet raar, ze doet jaloers. Ik ga niet met Dalt.
Wil je met haar trouwen, ze doet soms een beetje kinderachtig…. Sommigen trouwen jonger zelfs.
Inmiddels zijn ze weer terug. Hij vertelt iets over Random.

Nee, ik wil het zelf uitzoeken. Volgens Corwin twijfel ik wel eens aan hem en luister ik naar de verkeerde mensen. Het is interessant om te weten waaraan het meisje is gestorven. De vraag is of het meisje en de demon allebei zijn doodgegaan
Waar is Jasra, ze is verbannen. Hoe kan ze met je praten en hoe je verlammen? Dat is niet vreemd als die persoon zich vrij simpel kan verplaatsen. Brand? Heeft hij iets tegen me? Ach… het is een waarschuwing dat hij mijn stiefvader heeft opgesloten. Brand is nogal machtig. Beheerst Logrus en Patroon, kan heel simpel zo’n demoon vernietigen en dwingen. Misschien kon ze door zijn vorm heen zien, maar het kan toch iemand anders zijn geweest die het kistje af gaf. Brand heeft geprobeerd het kistje te stelen, werd betrapt, de boel werd in de hens gestoken om sporen te wissen. Random doet de laatste tijd vreemd. Dat hij geen koning is, vindt hij vast niet erg. Heel interessant dat de man die het kistje kwam afgeven op de oude Sawall lijkt. Suhuy is meest waarschijnlijk. Maar waarom? Het heeft te maken met koningschap en opvolging in het Huis van Sawall.
Dat verklaart wel de angst van het meisje. Het is de vraag of ik voor dit leven heb gekozen. Misschien ben ik wel gemanipuleerd, het spijt me voor je. Je lijkt me een heel aardig meisje.
In het kistje zat mogelijk een spikard.
Mijn Patroon is heel goed. Ik kan nu een wereld bouwen uit niets.
Maar ik zit behoorlijk in de nesten. Bepaalde voorwerpen zijn interessant, vooral die machtiger zijn dan het juweel. Voorwerpen die Bleys en Corwin interesseren. Hij heeft het gevoel dat ik daar mee iets heb. Je weet hoe de staf van Finndo eruit ziet? Nee.
Hij beschrijft een blauwe bol, vastgehouden door een drakenklauw. Een witgouden staf met een gat in midden alsof er iets gezeten heeft.
Hij pakt me bij de hand, neemt me mee naar een andere kamer. In een glazen vitrine staat de staf. Als Phillipien ver weg is, krijg ik een soort echo van terug. Dit echoot ook in mijn hoofd. Hij vindt dit soort voorwerpen door veel rond te reizen, uitzoeken en vals spelen. Ook zie ik een soort van zwaard in een stuk steen, met zilverig, patroonachtige dingetjes, een tapijt waar iets mee is. Er is een kasteel op te zien dat zweeft in de lucht. Dat is een magisch portaal, deze teleporteert door schaduwen heen. ook is er een Patroonkistje. Oberon gebruikt dat soort kistjes. TNO is vaker gebruikt om boodschappen over te brengen. Fiona, Brand en Bleys weten er iets van overschaduw.

No comments:

Post a Comment

Iets toe te voegen of op te merken? Graag!