Sunday 2 November 2008

Het Blad/ Coup op Amber/ Oerpatroon

Ik ben in gesprek met Dworkin en Ronardo. Wie kunnen er Logrusbommen maken, vraagt Ronardo. Merlijn, Brand, Bleys heeft ze, niet bekend of hij ze zelf maakt. Fiona heeft er misschien 1. Dara, Mandor, die hele familie…
Benedict kan wel een Logrus bom ontmantelen. Dworkin vraagt wanneer Ronardo nu gaat? Ronardo wil zijn blad terug. Hij vertelt hoe hij het blad is kwijt geraakt en troeft naar Brand, die er uit ziet als een keurig zakenmannetje in kantoortje. Hij is nog bezig met het onderzoek.

Ik ben gezellig aan het picknicken met Dworkin. Ik ben ook bezig geweest met Patroon, ziet hij, ik gedraag me zoals andere Amberieten doen. Echt een kind van Amber, hij is heel tevreden.
Of ik erg verliefd ben op Mandor. Ik kan koningin van Chaos worden als ik Dara vermoord. Ik zeg niets te hebben met Mandor, hij begint te grinniken. Ook als ik zeg geen aspiraties te hebben om koningin van Chaos te zijn.
Hier heb je van alles dus. Een tuin met zuiltjes, een enorm energiek patroon, een monster dat het bewaakt, ik ben onderaan de trappen van de ruines van een paleis. Het doet me een beetje denken aan sommige gebouwen van Rebma en oudere stukjes van Amber. Voorbij het paleis ligt een woud met hele grote bomen. Aan de andere kant een weggetje met een soort van weidelandschap. Een heel eind verderop naar beneden toe is de zee. Dit is een eerste schaduw. Het is het Oerwoud, het zijn geen gewone bomen. Bomen vindt hij stom, deze zijn minder stom dan andere. Wie is de bewaker van het patroon, hij heeft het bedacht en gemaakt. Het zit in je hoofd, wat ik daar zie zit ook in zijn hoofd. Als het goed gaat met dat, gaat het goed met hem.
Hij geeft me geen toestemming, maar een testje. Iets lulligs. Er zit een soort van hol naast, we komen uit in een kamer waar een soort kooi staat. Ik moet daar in gaan staan, hij doet de deur dicht. Ik ben gezakt voor punt 1.

Ronardo zit bij Brand in zijn kantoortje. Sarah komt koffie brengen, bloedmooie vrouw met een kort rokje. Een gezellig gesprek over kinderen in Spanje die Ronardo misschien heeft. Hij had toch last daar met de geheime dienst? Die van Random of die van Caine?
We waren dus op zoek naar het Blad. Heb je wel eens van een Chaosiet gehoord die Xia heet? Nee. Dara wel ja, niet ontmoet. Je weet dat de meeste dingen die gebeuren met Chaos bekend zijn bij Dara? En dat je het beste dergelijke vragen aan Dara kunt stellen? Ben je goed in onderhandelen? We kunnen bij iemand langs gaan die heel veel weet, maar die we zeker iets voor wil hebben, of met Dara onderhandelen.
Brand verzoekt Sarah om zijn afspraken voor een week te verzetten. Hij noemt zich Brandon. Met de lift gaan ze naar een garage vol auto’s.
Met de duurste auto gaan ze via een soort gang naar een andere weg, later op paarden door een woud, het gaat behoorlijk hard wat hij doet. Ze komen bij zwevende rotsen, komt terecht op een vliegende draak en in de verte is een paleis in de lucht. Ronardo voelt zich niet lekker, beneden zich ziet hij de Abyss.
De draak zet hen bij het paleis af, ze worden ontvangen door vriendelijke mensen. Ronardo voelt zich beroerd, Brand voelt zich prima. Hij geeft Ronardo een ring, waardoor deze zich beter voelt.
Dara ontvang hen netjes, ze deelt een paar kussen uit, het voelt aan of hij door een slang wordt gekust. Ze zegt dat de ring in de weg zit. Ze kent die nieuwelingen van Amber wel, eentje is verloofd met haar stiefzoon, de ander is de toekomstige koning. Ze geeft hem een kaartje, als je plannen hebt, bel me. Als koningin van Chaos is ze niet zonder invloed. Je hebt alleen wel waardeloze wapens, wat een troep!
Hij vertelt waarom hij hier is. Dat klinkt als iets voor Merlijn. En wat heeft hij om het te betalen? Die persoon heeft ook geprobeerd Brand op te blazen. Er wordt wat gesteggeld over de prijs.
Ze pakt een troevendek, Merlijn er uit, kijkt ernaar, doet een paar pogingen en dan doet ze een soort magie op de kaart en haalt Merlijn eruit.

Rhexenor krijgt de spullen van Dalt, er is niemand voor vermoord, heeft Rinaldo gezegd.
Na een paar dagen reizen komen ze aan bij een veld met zeppelins. Rhex wil gaan scouten. Dalt gaat een eindje met hem mee. Hij krijgt een dringend troefcontact met Deirdre, die van zijn vader moet doorgeven dat het dringend is, alles goed zal komen en dat hij is ontsnapt en zo snel mogelijk contact moet opnemen. Binnenkort gaat er iets spannends gebeuren, dat merk je nog wel.
Intussen troeft Rhex naar Nicolas, die zit op een boot… Ze zijn een beetje aan het varen op de zee. Ben je bezig met plannen in de buurt van Rebma? Neuh… als je de komende tijd uit de buurt van Rebma blijft…. En vooral niets tegen je moeder zeggen!

Rhex gaat op boot nummer 1. Ze maken weinig geluid, het gaan niet hard. Boven het paleis, ze hebben niets in de gaten daar…

Mijn zwaard kan niet door de tralies snijden. Intussen probeert de griffioen het hol binnen te wurmen. Machtswoorden werken niet. Griffioen werk ik uiteindelijk de kooi in. Dworkin loopt weer naar binnen. Dan gaat hij aan een tafeltje zitten punniken. Naar Amber zou liever niet moeten gaan, daar is het even druk. Pas als het lawaai is opgehouden kan ik gaan.

Ik loop naar het patroon, het is een smal paadje, beetje evenwichtgevoel, de gaten er naast zijn gevaarlijker en ik zie er dingen in. Er lijken wezens te zitten die jaloers zijn op mij… of ze er gevangen zitten. Bij de eerste bocht ga ik verder. Een simpel patroon. Bij het middelpunt staat een jongeman met wel wat bekende trekken, jaar of 18. Donker haar, helderblauwe ogen, een wilskrachtige kin, lijkt me aardig en hij is blij me te zien. Als hij me wil omarmen, weer ik hem voorzichtig wat af.
Sorry, wie ben je, vraag ik. Hij is verbaasd, je herkent me toch wel, je herkent je eigen zoon toch wel… Ik vertel hem nu nog geen zoon te hebben. Oh, vandaar. Je ziet er heel anders uit dan gewoon, zo jong, je draagt andere kleren. Wie mijn vader is? Mandor, mijn vader ken je toch wel? Ik ken Mandor nog niet zo goed, zeg ik voorzichtig. Dat zal pa niet leuk vinden… het was toch liefde op het eerste gezicht? Je hebt tegenwoordig niet zo veel contact met hem, je doet niet of je verliefd bent op hem.
Ik zie dat hij problemen heeft en wil hem helpen. Laat maar, zegt hij, beter van niet. Hoe hij heet? Zoals ik hem ga noemen natuurlijk. Als je een zoontje krijgt dat er van door gaat met je artefact, wil je dan niet al te streng zijn? En dat van die troeven was niet expres. Dan is hij weg en staat er een kleine vrouw met lang blond haar en ook heel blauwe ogen. En U bent… Ja, zegt ze. Wie bent U is ook ja. Ze kan het voor me regelen, maar de laatste die dat deed was niet zo blij met mij. Ze leeft en dat is niet zomaar. Er zijn dingen die gebeuren moeten. Coral was de laatste die ze regelde. Ze is niet de eenhoorn, een beetje, zoiets. Ze weet het niet precies. Die is in haar, maar ze is het niet.

Ze vertelt verder niets. Je kunt naar de keep gaan. Ze kan zelfs wel interpreteren welke… Dat zijn keuzes. Als ik dat wil, dan kies ik dat. Ik kan naar een keep of the 4 worlds. Er is maar 1 mogelijkheid die Dark End heet, maar dat weet ik zelf. Je weet ook hoe ik daar kan zijn. De keuze is al gemaakt er is 1 weg naar Dark End. De vrouw verandert in mij, om me heen is een dor landschap, ik val om, mijn haar valt uit en dan ben ik dood. Er komen er meer die over overschaduw praten. Ik leer. Er zijn geen antwoorden op die vraag. Ooit komt er een tijd dat ik alle antwoorden weet.

Ik maak de keuze dat ik ergens uitkom waar ik moet zijn. Ik was het niet, zegt ze, het is je eigen keus!
Het wordt donker, er brandt 1 kaars en ik sta in een half doorzichtige nachtpon in de kamer van Mandor. Deze lacht, en zegt blij verrast ‘Morwenna!’. Ik krijg een gevoerde kamerjas aan. Dit is zijn kamer in de toren. Ik was verrast, excuseert hij zich, ik ben natuurlijk ook niet van steen. Hij vindt dat mijn haar leuk zit en of ik dat voor hem heb gedaan. Met dat kaarslicht is hij toch ook wel leuk.

Ik kan het rapport nu zien, misschien dat ik behoefte heb aan een gesprek. Ik bekijk het rapport wel eens. Ik val in zijn armen. Het perfecte moment laat ik voorbij gaan. Uiteindelijk loop ik naar mijn eigen kamer.

Merlijn had liever opgeroepen geworden. Dus hij heeft iets in bezit dat Ronardo wil kopen? Brand begint over de bom. En Xia zit ergens waar ze geen kwaad kan. Het is om Amber te redden, dat kistje, zegt Dara. Nee, zegt Ronardo, dit is mijn eigen zaak. Dan begint het bieden. Spikards heeft Ronardo niet (Merlijn wel).
Merlijn zegt dat we iets te maken hebben met een ex-vriendin van hem die is vermoord. Merlijn stelt dat ze niet vermoord was als wij ons er niet mee hadden bemoeid. Hij vraagt zich af of wij er iets mee kunnen, of wij wel genoeg powers hebben en zo ja, welke.
Hij kwam er achter dat Xia een kistje had verborgen, had een artefact buitgemaakt. Altijd interessant dus. Ze is een spion, geen dief. Ze werkt voor Dara. Dit was nog niet onderzocht, hij had wat last van weerstand, zegt Merlijn tegen Brand. Zijn zoon weer, was lastig. Hij heeft weer een hele horde van lui die aanslagen op hem plegen. En waar is zijn vrouw? Ergens opgesloten??
Ronardo vertelt over TNO en het kistje. Merlijn zoekt nog naar een manier zo’n kistje te maken. Dan gaat hij het even halen voor hem. Hij verdwijnt. Even later krijgt hij een troefcontact met Merlijn. Dan staat hij bij een blauwe grot. Merlijn zegt dat hij nooit met iemand die hij niet vertrouwd een blauwe grot in te gaan. Blauwe steen houdt alles tegen, power, troefcontacten en dergelijke. Hij is ooit door Rinaldo in zo’n grot opgesloten. Jij hebt toch de geheime politie van Random achter je aan? Ik heb wel eens een foto van jou bij een politiestation zien hangen. We zouden veel voor elkaar kunnen betekenen, maar je doet wat stug.

Hij geeft het kistje aan Ronardo, een soort groen blad ligt er in. Buiten is het een gouden blad.
Ook moet je je zakken controleren. Als er een stukje blauwe steen in je zakken zit en je verliest het, kan iemand anders je daarmee altijd vinden…

Dalt en troepen zakken af in het paleis. In de eetzaal zijn wel ambassadeurs, geen Random. Die schijnt net weg geroepen te zijn. De ambassadeurs worden gearresteerd. Een soort samurai begint te vechten met de nazi’s, Rhex probeert onzichtbaar naar Random te zoeken. Benedict ziet hij niet. Voor een deur staan een aantal samurai. Uit de troonzaal hoort hij ook geluiden van vechten komen. Random is in de boeien geslagen, Deirdre is boos als ze hoort dat Nicolas Rebma gaat aanvallen. Rhex maakt Random los, die verdwijnt door een luik in de grond.

Omroep: Amber is bezet door koningin Deirdre, ze is er ook in geslaagd om eindelijk Dalt in te rekenen. Dappere Rhex bevrijdt Dalt die in de cel zit. Geen Benedict, geen Bleys… teleurstellend hoor! Beneden vinden ze neergemepte wachters, Dalt loopt Patroon en verdwijnt. De koning is onwettig verklaard, Deirdre is tijdelijk koningin tot de echte koning opstaat. Dan komt Benedict binnen met een aantal troepen, er valt niets meer te vechten. Er klopt iets niet, zegt hij.

Hij troeft naar Gérard, ben je in Amber. Wat er nu toch weer gebeurd is… mijn schepen zijn gestolen! Rhex hangt een verhaal op dat hij gevangen is genomen door Dalt en hoe het nu in Amber is geregeld. Gérard troeft naar Llewella als hij hoort dat Rebma onder vuur ligt. Dan troeft hij naar Random. Wordt niet aangenomen. Dan naar Caine. Rebma is al veroverd. Rhex is 3 dagen weg geweest.

Dyenne is erg boos. Hij verklaart wat er gebeurd is, maar ze is niet tevreden met zijn verklaring. Hij troeft naar Deirdre, die een heel ander verhaal dan Caine heeft. Het gaat allemaal goed in Amber, Random had er een zootje van gemaakt.
Deirdre heeft waarschijnlijk misbruik gemaakt van de situatie, denkt Rhexenor. Er is vanmiddag een familievergadering waar Gérard ook bij moet zijn. Random had het paleis maar slecht verdedigd als iedereen zo binnen kan lopen. Later krijgt Gérard zijn luchtschepen weer terug, niet allemaal heel meer.
Rhex krijgt contact met zijn vader, die Rebma nu in handen heeft. Hij is koning van Rebma. Die ene heks, Llewella, is ontsnapt. Het koningsschap is hij al een beetje zat en ze hebben hier allemaal groen haar.

No comments:

Post a Comment

Iets toe te voegen of op te merken? Graag!