Sunday 2 November 2008

Familievergadering

Het is een oud kistje. Ze staan op een heuvel, in de verte is de grot te zien. Merlijn vertelt dat er morgen een familievergadering is, het heeft te maken met wat troonswisselingen. Random is gevlucht, vast interessant om al die familieleden bij elkaar te zien. Officieel is het niet toegestaan om dan familieleden te vermoorden, al is de laatste keer Brand overhoop gestoken.
Dara is behoorlijk irritant, weet altijd alles. Ze wil dat Merlijn koning wordt van Chaos, heeft Ronardo er geen zin in? Misschien lukt het me om er Rhex mee op te schepen.
Hij neemt afscheid en verdwijnt. Ronardo troeft naar Brand. Die begint ook over de vergadering. Eric is dood, maar dat wil niet zeggen dat hij hem nooit meer tegen komt. Ronardo vertelt dat hij niet dol is op Jasra, omdat hij hem wilde offeren. Tja, daar zal ze haar reden voor gehad hebben. En wat klaag je, je bent toch niet geofferd?

Afscheid van Brand. Dan troeft hij naar Rinaldo. Die nodigt hem uit om mee te doen met een oorlogsspel. Hij is daar heel goed in, maakt een beetje misbruik van de regels, Begma (het land van Ronardo) wordt in de pan gehakt. Daarna gaat Ronardo met Kashfa, alle poppetjes worden weer neer gezet. Ronardo verliest weer.

Ronardo begint dan over Merlijn. Deze verdient straf, zegt Luke, want hij steekt overal zijn neus in. Ronardo is het wel met hem eens.
Hij vertelt dat Random heeft gezegd dat als Begma het er mee eens is, dat Eregnor van Kashfa kan zijn. Luke denkt erover om Begma een stukje te laten leasen van Eregnor. Hij geeft Ronardo een envelop, daarin zitten de brieven waar het voorstel op staat. Dat moet hij aan de ambassadeur in Amber overhandigen.
Heeft hij al gehoord dat Rebma in handen van Chaos is gevallen?
Hij wordt uitgenodigd voor het eten. Als hij daar is, komen Coral en William net binnen.

Als ik bijna op mijn eigen kamer ben, besluit ik dat ik voor het kind zal gaan en ga terug naar de kamer van Mandor. Dat wordt een heel lastig gesprek. Hij concentreert zich en dan is er een mandje met wijn en stokbrood en kaas. Ik begin me te verontschuldigen, hij wil weten waarom ik in zijn kamer uitkom. Ik leg hem wat uit over het Oerpatroon, maar zeg niets over onze zoon. Hij is verschrikkelijk kalm. Uiteindelijk worden we het eens, we zullen het bed delen, maar verder heeft niemand daar iets mee te maken. Hij doet dan wat magie en overal verschijnen lijntjes. Daarna voel ik iets wat mij vreselijk dwars zit, dat is de Chaos magie. Dat gevoel verdwijnt weer. Mandor is een heftige minnaar en ook ik laat me gaan.
.
Dyenne is een beetje boos, ze neemt Rhex mee naar de slaapkamer en wil weten wat het verhaal is. Hij vertelt dat hij door Dalt getroefd was. En hoe het allemaal is gegaan. En of alles goed is met haar vader. Was het rot voor je? Nee, zegt hij. Je bent wel heel lief hè, je wilt iedereen helpen. Ze baalt alleen dat het weer in hun tijd samen gebeurt. Hij geeft haar een zoen en dat wordt uitgebreid.

Wat later gaat hij naar Gérard. Die is wat bedenkelijk, hij heeft besloten dat Rhex waarschijnlijk is meegenomen in Dalts plannen. En is Nicolas Hendrake niet zijn vader, wat moet hij nu met Rebma? Rhex denkt dat het een soort machtsspel is.
Gérard vind het vreemd, er zijn niet veel manieren op Rebma binnen te komen. Ze hebben geen boten gezien, onderzeeërs werken daar niet. En Rebma dat valt onder Chaos, terwijl er een Patroon is? Hoe loyaal is Rhex eigenlijk waar het zijn ouders betreft? Gérard heeft informatie nodig. Hoe Deirdre in Amber is gekomen? Dat is meer Benedict zijn zaak. Hij heeft gehoord dat Deirdre dat gedoe met Dalt heeft gebruikt om binnen te komen.
Het is wel typisch dat Dalt wist van zijn luchtschepen, dat moet hij ergens hebben gehoord. Random?? Misschien zijn ze met 1 of meerdere schepen langs ons gekomen en daarna er uit gezwommen. Het zijn tenslotte shape changers…
Hoe dan ook, ze moeten echt weg uit Rebma. Misschien kan Rhex hem zeggen dat zijn positie niet houdbaar is! Als het inderdaad een spelletje is, zal hij er weer weg willen gaan.

Rhex troeft zijn vader die door een soort schatkamer loopt. Hij waarschuwt hem snel weg te gaan uit Rebma. Omdat het aangevallen gaat worden. Dat lijkt hem juist gaaf! Als ze 1 stap in Rebma zetten, verwoesten we het Patroon. Dat blazen we op met de Logrus. Het bloed van dat ene ventje (Sean) moet anders werken. Er zijn er een paar in Rebma die Amber bloed hebben trouwens.
Rhex geeft het nieuws door aan Gérard. Deze gaat een aantal mensen troeven: Benedict, Caine en Julian.

Ronardo heeft lekker gegeten, na het eten neemt William hem apart. Hoe het is gegaan met die spullen? Ronardo laat de buit zien. Hij vertelt hoe hij er aan is gekomen. William begrijpt dat al die lui van Chaos zwaar evil zijn, misschien Dara het ergst.
Er zijn een paar dingen die ik moet doen, zegt William. Mijn moeder wilde vroeger niet veel met Amber te maken hebben, maar opa Osric heeft me getraind nadat mijn ouders zijn overleden. Ik heb Patroon opleiding gehad. Hij heeft me veel geleerd over de vijand. De duistere kanten van Schaduw en anti-Schaduw. Mijn grootvader is verdwenen, ik weet niet zeker of dit aan Oberon te danken is. Hij heeft ergens iets voor me achter gelaten, een schild. Ik weet waar het te vinden is en ook hoe ik er bij moet komen. het is van een bepaald hout gemaakt en daar zit macht in.
Ik ben jaren bezeten geweest door zo’n demoon, tegen gekomen in anti-Schaduw. Ik ben er naar toe gelokt en in de val. Ik ben heel lang onder invloed geweest van die demon, maar dankzij mijn training en mijn Amberiet zijn er vanaf gekomen, al heeft het me alles gekost. Mijn geheugen, alles. Ik weet niet wie mij in het ziekenhuis heeft gelegd. Het wezen wist wel heel veel van de plannen die ze hebben tegen Amberieten en die weet ik nu dus ook weer. Een van de plannen was om hem te gebruiken om Amber binnen te sluipen. Dat is niet gelukt. Ik denk dat ze vrouwen die een intieme relatie hebben gehad met Amberieten hebben gebruikt. Ik denk echter dat ze een Amberiet van zichzelf wilden maken, een anti-Amberiet. Als ze dat is gelukt, is het een soort demoon. Die heeft dan eigen macht, lijkt op een Amberiet, maar is niet hetzelfde. Amberieten hebben ook een fysieke macht, dat wezen veel minder. Meer op het geestelijke vlak.
Waar ze heel goed in zijn is dingen verdraaien.
Ik denk dat ik weet hoe ze denken, maar zijn niet erg voorspelbaar.
Ze hebben een hekel aan Dark End, dus het is een goed plan om er heen te gaan. Het zou fijn zijn om dat schild te hebben dan. We moeten dan met zijn allen gaan, denk ik. Het is alleen dat Rhex steeds met iets bezig lijkt.

Naderhand krijg ik nieuwe kleren en glip zijn kamer uit. Nog wat verloren slaap inhalen. Als ik net slaap, word ik getroefd door Julian. Er is morgen een familievergadering, ik ben inderdaad niet uitgenodigd… zoals Julian al dacht. Rebma en Amber zijn overvallen, Deirdre is de nieuwe koningin.
’s Morgens ontbijt ik met iedereen mee. De leraren en leerlingen zitten aan aparte tafels. Ik krijg eten uit verschillende werelden. Er zijn leerlingen bij die klooien. Er zitten een aantal aan de straftafel. Ze zijn gigantisch bang voor Mandor. Er is een nerveus mannetje, meester Han. Geeft illusies, probeert hij. Een oudere vrouw, hooghartig. Mevrouw Khanteclaer, basisbegrippen. Blijft maar praten. Ze doen heel beleefd tegen mij en zijn bang voor Mandor.

De volgende ochtend gaat Rhex na het uitgebreide ontbijt naar Amber, hij wordt getroefd. Het is Deirdre. Zie je er netjes uit? Ik haal je even door en dat doet ze. Het troeven naar Gérard lukt niet. Deirdre heeft krulspelden, zalf op haar gezicht enzovoort.
Hij komt dan bij giechelende dames en een rare man. Hij krijgt een prachtig fluwelen uniform aan. Met wit en goud, adelaars er in verwerkt. Hij lijkt wel een nazi. De adelaar houdt een omega vast.
Deirdre heeft een rood geschubt harnas aan, heeft nu krullen, beetje opgemaakt. Ze ziet er wel koninklijk uit.

Ronardo wil zich netjes kleden, Rinaldo stuurt hem een paar kleermakers en dan wordt er snel wat geschikte kleding voor hem gemaakt. Blauwe mantel, korte broek, geen muts, William draagt een soort van zwart uniform met witte handschoenen. Coral heeft een baljurk aan. Rinaldo troeft zich weg en dan haalt hij de anderen door.

Ik word doorgehaald door Julian. Hij hoopt dat ze nu wel controleren op messen. Dan kom ik in een vrij grote kamer. Het is de vraag of ik met hem binnen wil komen, legt hij uit, er wordt tijdens dit soort vergaderingen op alles gelet. We gaan samen naar binnen, hij knikt naar Corwin die babbelt met Flora. 2 roodharige mannen zijn er ook al. Fiona komt binnen, gekleed in een fel paarse jurk, borsten die er bijna uitvallen. Opvallend een riem met leeg dolkholster. Opvallend kijkend naar Brand. Dan het gezelschap Rinaldo en consorten. Ronardo ziet ook wie er zijn. Fiona is erg blij om hem te zien. William en Ronardo gaan bij Fiona zitten, dus Coral en Rinaldo ook.
Random komt binnen met Martin en Xina en Vialle. Xina gaat in het zwart gekleed, heel strak, ketting van neus tot oor en bleke huid. Martin heeft zijn wenkbrauwen geschoren en een hanenkam en glimmend groen pak. Random heeft een net jasje en broek, alleen zijn hemd hangt er uit.
Vialle is netjes, niet opvallend.
Rhex komt binnen met de koningin, zo ziet ze er ook uit. Gérard en Caine komen binnen. Heather en Boromir zijn er ook bij. Gérard gaat iedereen begroeten. Rhex gaat naast Flora zitten, hoe is het. Corwin begroet hem ook, haha gehoord dat je niet te vertrouwen bent. Gérard gaat naast Julian zitten, Caine komt ook bij ons aan tafel. Bleys en Brand met elkaar dus. Het ongeklede viertal gaat apart zitten. Gekauw en geplop van kauwgom van die kant.
Deirdre ziet er goed uit, zegt Corwin, heeft smaak en koninklijk. En ja, Droppa komt binnen…. Coral vindt hem geweldig grappig. Benedict komt op het laatst binnen, net na Llewella en Merlijn. Dalt was niet in zijn cel. Zal ik hem troeven? Vraagt Rhex. Het troeven lukt niet. Misschien Rinaldo. Deze heeft een landgoed te koop. Hij troeft na aandringen van Rhex naar Dalt, die inderdaad niet komt.

Benedict is niet blij en wisselt een blik uit met Caine. Hij gaat bij Flora en Corwin zitten.

We krijgen koffie en dan gaat Flora even praten met Brand, verder doet niemand dat.

Dan schraapt Deirdre haar keel. Llewella is bij onze tafel gaan zitten. Ook zij is niet blij.
Ze wil even het woord, ze is blij dat Random er is. Het koningsschap van Amber is niet meer in handen van Random. We weten allemaal dat er nieuwe tijden moeten aanbreken, veranderingen zijn nodig. Als iemand als Dalt het paleis zomaar binnen kan komen. Chaos is Rebma binnen gekomen, een gat in het verdrag. Corwin heeft het nagekeken, maar Rebma wilde onafhankelijk zijn. Een stel renegades van Chaos mag daar niet aan de macht zijn. Ze willen het Patroon opblazen en hebben het zoontje van Llewella gegijzeld.
Benedict staat op, hij zal Amber blijven verdedigen. Hij is het er niet mee eens hoe het is gegaan. De troon van Amber valt niet onder zijn ambitie, maar bij wanbeleid grijpt hij in.
Dan is er nog de zaak Dalt. Deze is uitgenodigd, maar wil geen onderdeel van deze familie zijn. Er zijn er meer die uitgenodigd zijn, zoals Dworkin en Sand en Delwin, maar die zijn niet op komen dagen.
Het is geen coup, zegt Corwin, het is een kwestie van de boel beter regelen. Deirdre kan dat gewoon. Officieel zou Corwin de koning moeten zijn, maar die heeft het te druk. Je bent vast een goede koningin.
Bleys vindt het prima als Deirdre koningin is.
Llewella zegt dat ze steunt als de zaak meer Rebma wordt opgelost. Er moet iemand op de troon van Amber zitten en als jij zo graag wil.
Nu kijkt iedereen naar Julian. Het interesseert hem niet, zegt hij, alleen het klopt niet helemaal. Ik wil wel eens weten hoe jij met je troepen het paleis binnen kwam. Dat is gemakkelijk uitgelegd, ik hoorde wat Dalt zou gaan doen en ben zo snel mogelijk met mijn troepen het paleis binnen gekomen. En Benedict wist er van.
Julian ziet het als een antwoord, hij sluit zich bij Benedict aan. Hij wil hier helemaal niet zijn. Deirdre sneert dat het woud niet zonder zijn supervisie kan zeker.
Fiona wil nu ook weg. Deirdre zegt dat ze nog niet klaar is.
Random neemt het haar niet kwalijk, wilde er toch een tijdje tussenuit, tot ziens en loopt weg.
Rhex vraagt zich af hoe het zit met die Chaosieten. Er zijn nu geen Chaosieten op weg naar Amber. Dat waren ze wel van plan, maar Julian heeft ze ontmoedigd.
Deirdre vindt het jammer dat Random weg is. Er zijn een aantal van onze jongeren bezig geweest met een belangrijke zaak en ze wil dat de ouderen van Amber ons daar in steunen. Ze vraagt Ronardo of hij het even wil vertellen.
Ronardo begint het hele verhaal uit te leggen aan een paar mensen. Hij heeft nog wel een vraagje. Of iemand al naar Dark End geweest is? Hoe zijn die objecten te gebruiken? Hebben Rhexenor of William nog iets toe te voegen? Rhex vraagt naar de zoon van Finndo. Hoe kan je zo iemand herkennen? Williams geheugen is wat beter inmiddels.

Brand zegt dat het de eerste keer is dat hij weer zijn familie mag ontmoeten, heeft geen rancune over hoe zijn vrouw is behandeld. Het plan met het Patroon beschadigen was niet perfect, we zijn niet ver genoeg om dat te begrijpen, we gaan er nog achter komen. Alleen Corwin zou het kunnen bevatten. Jullie hebben me tegen gehouden, dat heeft zijn prijs, nu kan ik jullie niet beschermen. Random is een bepaalde sleutel, als het allemaal mis gaat, kan hij niet meer helpen. Hij is bezig een alternatief te bedenken. Fiona zegt Overschaduw, het is een mogelijkheid. Het is zo gemakkelijk en moeilijk manipuleerbaar. We hebben Chaos nodig om uit de problemen te komen. Deirdre ziet Chaos als vijand, William ook. Haar plannen zijn om een betere relatie aan te gaan met Chaos, zodat ze geen oorlog meer willen voeren. Ze wil Dara uitnodigen om te praten. Ze is bezig om de papieren van Random door te nemen. Hij heeft ook banden met Dara, die haar niet helemaal duidelijk zijn. Gérard legt uit aan Boromir hoe het zit met de heks Dara.
Fiona legt uit dat de familie een band is aangegaan met Orde in plaats van Chaos.
Julian denkt dat Chaos niet 1 groep is, maar dat ieder zijn eigen plan heeft. 1 familie zit in Rebma, een andere heeft geprobeerd om Amber binnen te komen, sommige groepen weten van ophouden.
De familie is zo groot, gezellig bij elkaar, maar niet verenigd, aldus Flora.

We gaan naar de lunch. Brand maakt dat hij weg komt, maar Flora heeft voor hem speciaal wat geregeld. Benedict en Julian maken dat ze weg komen.
Xina is wel blij om Rhex te zien. Bij Chaos gedroeg je je niet zo slijmerig.
Julian is niet bij het diner, ik praat nog even met hem. Het probleem van Arden is opgelost. Ze hebben Puk gevangen genomen, zijn pech werkt op zichzelf. Ze is gevlucht, het woud is weer van ons, de monsters zijn ook weer terug. De familie Jesby was weer op weg.
Ik vertel dat ik het Oerpatroon heb gelopen en met Dworkin heb gesproken. Toen met Brand werd hij gek, toen hebben ze Dworkin moeten opsluiten. Dat is geen gewone griffioen, het is beest is niet in orde. Hij denkt dat het een constructie is. Het Oerpatroon is niet echt iets voor hem, hij is er wel eens geweest, maar heeft het niet gelopen.

Fiona wil even met Ronardo praten. Ze heeft hem een poosje niet gesproken, maar hij heeft blijkbaar wel van alles gedaan. Hij vertelt hoe hij via Merlijn het blad hervonden heeft. Ze wil het blad zien. Het is een heel oud doosje, met rune achtige tekentjes er op. Het blad is inderdaad bijzonder. Maar hoe moet je dat delen met vier? Er zijn vier items, zegt hij. Je zult ze alle vier moeten gebruiken, denkt ze, maar niet alle 4 voor 1 persoon. Caine zou het er nog met ons over hebben. Misschien heb je een dode nodig die je er heen leidt. Brand is daar geweest, maar daar is zijn gekte begonnen. En Deirdre is ook niet helemaal lekker. En dat stel is samen niet te vertrouwen. Het is zo rot voor die zoon van haar.

Deirdre is echt de koningin aan het spelen. Vialle zit er een beetje eenzaam bij. Moeilijk hè, zegt ze tegen Rhex. Ga je dat vol houden, iedereen te vriend houden? Julian is niet boos op je, zegt ze. Zoek hem gewoon eens op, met dat bos is weer opgelost. Random is blij dat hij er af is en je hebt hem gered. Ze denkt dat Deirdre Rhex heeft bespioneerd. Misschien komt alles wel goed met je moeder, zegt ze. Misschien was ze dit altijd al van plan. Maar de Abyss is voor niemand goed. Het kan ook zijn dat zij en Dalt alles hebben gepland. Je kunt je afvragen hoe Dalt aan de info over die schepen komt.
Ik weet niet waar ik moet blijven. Ik kan hier niet blijven wonen, maar ook niet terug naar Rebma. Daar wordt ik vermoord. Ik denk dat ik een tijdje bij Martin gaat wonen. Die is aardig en heeft verkeerde vrienden. Rhex wil weer terug met Gérard naar het landhuis. Flora doet of ze blij is dat Brand er is.

Ik vraag of de neven me willen spreken, Ronardo troeft Caine erbij.

Ik laat het Boek der Doden, de munt en de zalf zien.

Als je aan het ritueel begint, kun je niet stoppen, volgens Caine. Waar we heen gaan, werken al onze abilities niet. William zou zijn schild kunnen gaan zoeken, zegt hij.

We gaan het ritueel bespreken. Het ritueel staat in het boek, hoe je als levende in het land der doden kunt komen. iedere keer als je de naam noemt, moet dat Dark End zijn in plaats van de naam die vermeld is. Iedereen moet van top tot teen zijn ingesmeerd zijn met zalf, helemaal. De munt is een soort van focus. Je moet hem vast houden, waar heen je reist. De munt zorgt er voor dat je gefocust bent. Je moet allemaal de munt vast houden. En je moet een lijk ergens vandaan halen, van iemand waarvan het waarschijnlijk is dat hij de weg weet. Ideaal is dat van Eric. Dat ligt hier in de tombe, op de helling van Kolvir. De lege tombes van Oberon, Osric en Finndo zijn daar ook. Hij is op een andere manier terug gekomen, maar je MOET de munt weer mee terug nemen.
We kunnen de spullen bij hem in bewaring geven. We nemen het risico. Hij doet de spulllen in een zakdoek, die hij steeds open vouwt. Dan gaan de spullen er in, vouwt en vouwt tot plat, stopt het in zijn zak.

Rhexenor wil wel mee, maar pas als hij getrouwd is. We besluiten het huwelijk af te wachten en dan pas naar Dark End te gaan, mij komt dat ook beter uit.

No comments:

Post a Comment

Iets toe te voegen of op te merken? Graag!