Wednesday 13 January 2010

100. De Gate/ Boudicca/ Helios

Ronardo
Zijn gate-detector heeft last van al zijn spullen, waaronder het koffertje. Er zijn hier een aantal gates in de buurt. De detector slaat uit, er is hier niet alleen de gate, maar ook iets anders, ziet Random. Hij pakt zijn eigen zwakkere detector en ziet dat Ronardo zijn eigen gate bij zich heeft. Ronardo zegt eerst dat hij een inplant heeft en dan dat het hem niets aangaat. Corwin is uitermate geïnteresseerd, vooral in diens koffertje. Zet je koffer verder weg, dan weten we dat dat het is. En nu het koffertje… Ronardo weigert het neer te zetten, hij weet wat het is. Random en Corwin willen weten waar het precies op reageert. We zitten er echt niet aan, beweren ze. We willen alleen weten waarom het uitslaat, want als het een gate is, zou jij niet meer moeten aanslaan. Hij zet het neer, Ronardo zelf heeft ook een gate. Weet je zelf wel wat het is? Denk het, misschien mijn armband. Dat wordt gecontroleerd. Hij heeft er dus nog een bij zich. Hier zijn drie potentiële gates en een hele sterke ergens ver weg. Corwin klinkt jaloers, wat heb je nog meer bij je? Hij dumpt zijn rugzak. Hij heeft het nog steeds bij zich. Op het moment dat hij zijn troevendeck heeft neergelegd, is het weg. Hij heeft immers een speciale, een gate.
Hij loopt dus met drie gates rond! Is hij soms een soort Merlijn? Je brengt al de meters van slag en wat is dat derde ding nou? Iets heel moois, alleen maar van mij. Ik weet niet wat het doet en jullie vertrouw ik er niet mee. Wat is het, vraagt Random nieuwsgierig. Ik weet veel ven Troef, zegt Random. Ik veel van oude dingen, zegt Corwin, dus laat mij dat koffertje eens zien. Nee.
Random kan het beste helpen met het derde voorwerp. Hij heeft nog nooit een spiegel in een Troef gezien en de meter reageert er heel sterk op. Benedict had die een keer gevonden, weet Ronardo nog. Hij heeft wel eens iets ermee gedaan, erin gekeken en veranderde toen. Dit is geen gewone Troef, misschien werkt die als een gewone Troef. Probeer ergens heen te troeven met dat ding.
Ronardo ziet de kar, concentreert zich, kijkt in de Troef, ziet de kar en kan er zo heen troeven. De ooms zijn onder de indruk, hoewel Corwin graag meer wil weten van het koffertje. Ronardo zegt dat hij het eerst aan de persoon moet vragen. Oh, is er iemand in die gate?
Doe een andere test met dat ding? Ronardo legt ergens een stok neer, ziet de plaats verschijnen, maar kan er alleen naartoe.
Hij pakt de stok, deze wil niet in het kaartje. Bij troeven waar hij dat eerder heeft gedaan, spiegelde het en kon dat. Kun je ermee afluisteren, vraagt Random en hij troeft naar Corwin. Nee, hij kan niet onderscheppen, maar weet eigenlijk niet hoe dat moet. Dat zal Random nog eens uitleggen, hij is opgelucht.
Kun je ook naar ver weg? Amber ofzo? Ronardo ziet de binnenplaats en kan gewoon door de Troef heen stappen. Random kijkt en dan is het een spiegel. Dat is lame, roept Random. Dat is veel te machtig! Hoe kom je eraan? Van Benedict. Ik wil dat ook! Random is wat ongerust, dit is een veel te machtige Troef! Weet je nu pas dat dit zo werkt?
Ineens is de gate hier af en hebben de drie Amberieten niet staan opletten. Het ziet
eruit alsof een heel dom iemand iets getracht heeft te bouwen. Een boog met aan de andere kant inderdaad een andere wereld, deze staat gewoon aan.
Ze zegt tegen haar mensen dat er een nieuwe gate gebouwd gaat worden op de afgesproken plaats. Deze gaat naar één van de Gouden Cirkellanden, waarschijnlijk Arcadia. Troef zegt haar niets, het is een soort poort. Corwin loopt door de poort heen, werkt echt, zegt hij. Raar hoor. Is het niet te stabiliseren? Het is de eerste poort die gelukt is, zegt ze. Er zit Macht in, dus is beschermd. Celia wijst op de onderdelen die beslist zo horen te zitten en volgens de heren van Amber onlogisch zijn. Zoiets in Amber bouwen gaat niet lukken, zegt ze. Eric zou hiernaar moeten kijken, vindt Ronardo. Die is ermee bezig. Oh, die geest, zegt ze. Hij leeft weer, zegt Corwin. Random wil hem er even bij halen. Corwin lijkt dat niet nodig. Corwin woont hier in deze Schaduw. Was je er dan mee bezig? Nou ja… Eric en Caine zijn bezig met poorten, ik kan hem erbij halen. Deirdre kan er bij worden gehaald, roept Corwin. Hij troeft haar meteen.
Celia maakt een buiging voor de koningin en stelt zich voor. Ze leggen het gate verhaal uit. Deirdre vindt de gate er krankzinnig uitzien. Klopt, zegt Celia.
Ze helpt tegen de Old Ones, zegt Ronardo. En waarom zou je dat doen? Omdat het een vijand is van mijn vader. Wie is je vader dan? Ronardo heeft met hem gesproken, die kent hem min of meer.
Ronardo wordt getroefd door Brand. Gezellig gezelschap heb je. Ik moet je even spreken. Even later staat Ronardo bij hem in een commandocentrum. Brand is helemaal alleen en had geen troef in zijn handen.

Morwenna
De volgende ochtend wordt ze wakker van de geur van gebakken eieren en brood. Owen en Mandor hebben het ontbijt gemaakt. Essilt heeft een humeur, maar dit wordt beter als ze flink heeft zitten schransen. Owen gaat verder met het verzorgen van de dieren. Boudicca voelt zich verwaarloosd, zegt hij tegen Morwenna, die nu iets anders te doen heeft.
Bryana krijgt ze getroefd. Deze kijkt op, ze is in de klas, en fluistert in een les ‘toverdranken maken’ te zitten. Vinden haar vriendinnen zo leuk. Er zijn best slimme mensen hier, van Randal heeft ze altijd gehoord dat mensen uit Schaduw dom en eigenwijs zijn. Iestyn heeft wel een paar keer gevochten. Ze vindt het wat langzaam gaan allemaal en doet er al een studie bij. Nee, toverdranken is niet haar tweede studie, maar gewoon extra. Het interesseert haar niet echt, maar haar vriendinnen wel en ze hebben een leuke leraar. Deze heeft elke dag een andere bloes aan. Waar haalt hij die vandaan? Nee, niet op magische wijze. Ze praat over feestjes, over sport (geen bezemvliegen) en over wedstrijden illusies waar ze aan mee gaat doen. Ze moet dan eerst weten wat mensen echt mooi vinden, gewoon een kwestie van de jury uithoren.
Het duurt even voor Morwenna Iestyn getroefd krijgt, hij is enthousiast haar te zien. Hij ziet er vreemd gekleed uit, met een cape om, laarzen, wambuis en een handschoenen aan. Als je lid wilt worden van de musketiers is dat voorgeschreven kleding. De musketiers zijn lui van school, misschien een soort van vrienden, allemaal tovenaars die willen schieten enzo. Hij laat een staf zien met bovenop een kristallen bolletje. Ze doen wedstrijden in schieten en Iestyn is de beste. Hij krijgt steeds straf, de leiding van school moet hun mond houden en niet zeuren. Hij heeft een leerling een lesje geleerd en moest toen bij het hoofd komen. Morwenna moet eens gaan zeggen dat ze er stom doen, hier op school zijn grote lummels die de jongeren pesten en Iestyn pikt dat niet. Hij wordt steeds geschorst en moet de hele dag op zijn kamer blijven, moet op zijn kamer studeren en gaat dan maar naar de musketiers, want er valt weinig te studeren. Normaal regelen Essilt en Randal het als hij problemen heeft. De leerling die hij een lesje geleerd heeft, is wat veel gekrompen (tot een cm of 15) en ze zijn aan het kijken hoe ze dat weer terug kunnen krijgen, maar dat lukt niet ze niet. Iestyn vindt het jammer dat ze meteen al begonnen met straffen, hij had de leerling nog willen laten zwemmen in een emmer water.
Nee, hij heeft niet alleen straf vanwege die leerling, maar van dat klaslokaal kan hij echt niet helpen. De leraar zei dat je mocht experimenteren, dat het effect dan beter werd. Ze hebben het nog weten te blussen. Thuis krijgt hij nooit straf voor dat soort dingen, moppert hij, mam moet daar echt komen praten. Of staat ze achter de schoolleiding? Natuurlijk niet, zegt Morwenna. Jij bent mijn zoon, zij zijn niets van me. Iestyn knikt, dat dacht hij ook. Hij spreekt het vermoeden uit dat ze op hem extra de pik hebben, als zoon zijnde van de directeur en directrice.
Owen komt binnen met de roskam. Het is jouw paard, zegt hij tegen Morwenna. Ze troeft eerst Randal. Deze is op een boot, een moderne boot. Hij is vrij rustig. Ze waren even bezig. Ze zitten hier al een maand, er is een installatie waar iets mee is en ze zijn ernaar op zoek. Het gaat goed, maak je geen zorgen. De zuurstof raakte op van zijn duikerpak en Merlijn moest met nieuwe zuurstof komen. Randal heeft twee weken in een Hoge Druktent moeten liggen. Volgens Merlijn kwam het goed. Hij heeft pillen tegen zijn hoofdpijn, hij heeft iets te lang zonder zuurstof gezeten, er is niets aan de hand hoor mam! Hij heeft alleen wat moeite met ehm… zich aanpassen. Praat er eens over met Mandor, zegt Morwenna. Tja… Randal praat erover met Merlijn, het shiften ging echt niet echt goed. Merlijn vindt hem een snelle leerling, hij heeft de leiding, Randal mag nergens aankomen, Merlijn wil alles zelf doen.

Na het troeven vraagt Owen hoe het met zijn broers en zus is en Morwenna vertelt. Owen fronst. Hij wil wel eens gaan kijken bij Randal en zal met Iestyn praten, indien nodig ook met de schoolleiding. Morwenna zegt dat hij het probleem van Iestyn aan haar en Mandor moet overlaten. Ga je paard verzorgen, zegt Owen dan. Boudicca klaagt dat ze al dagen haar niet bereden heeft. Hij vindt sommige grapjes van Morwenna raar en die van pap ook. Zoals de grap van het leukste dier is het dier aan het spit. Boudicca is niet blij, Owen vraagt waar Morwenna haar de vorige keer heeft gestald. Ze is naar haar op zoek geweest in Schaduw, een paar jaar lang in totaal. Wanneer is dat gebeurd? Ach… ze heeft haar wel eens bij Julian gelaten, ze is in de steek gelaten. Ze heeft heel wat geleerd en Morwenna neemt niet eens de tijd haar te leren kennen.

Rhexenor
Leo blijft achter terwijl Dyenne en Rhexenor naar huis gaan. Zij wil nu troeven. Dan gaat het weer mis, zegt Rhexenor. Ik weet dat je me een beetje te oud vindt om zelf te troeven. Ogen dicht, bemoei je niet met mijn troef! Zweer op je zwaard dat je niet kijkt! Met heel veel moeite doet hij dat. Ze pakt kennelijk een troef, hij voelt dat ze ergens staan, zij loopt weg, gaat wat rotzooien, dan mag hij zijn ogen open doen.
Dyenne staat er niet in haar blootje, ook niet thuis en ze ziet er heel anders uit.
Ze heeft een soort mantel aan en laarzen en een staf, de mantel is paars en heeft gele symbooltjes en er is iets mee. Zowel met de mantel als met de staf. Je ziet er goed uit, zegt hij. Ik heb heel hard gestudeerd en je bent er lekker ingetrapt. Hier heb ik getraind en ik wil je voorstellen aan mijn leraressen. Dara komt binnen in een paarse jurk en kijkt blij. Dan een dame met witblond haar, vrij lang, wel knap, langwerpig gezicht met typische trekken die hij eerder heeft gezien. Ze geeft een slappe hand. Marcia Sawall, ze hebben met Dyenne getraind, al jaren, toch al snel een jaar of 20 en Rhex wist lekker van niks. Daar was ze al voor hun trouwen mee begonnen en hij maar denken dat ze maar één vuurbal kon, maar ze kan meer. Gefeliciteerd, je vrouw is een heks. Ze moet een laatste test doen voordat ze geslaagd is. Ze heeft alleen nog een vechter nodig.
Je moet een armband zien te bemachtigen die ergens is opgeborgen. Op een onherbergzame wereld waar we jullie neer zullen zetten en de armband wordt bewaakt. Wat is dit voor een rare missie en vage opdracht, moppert Rhexenor.
Ze mogen spullen verzamelen en als ze klaar zijn, zullen ze worden verplaatst. Een kamer ligt vol met avonturierspullen. Rhexenor krijgt een grote rugzak met veel spullen, de andere kamer ligt vol met eten, ook erg belangrijk. Ook bundeltjes die niet smaken. Dat zijn verbandsetjes, Rhex!
Dara troeft met ze naar een plaats en gaat weer weg. Dyenne en Rhexenor staan op een landweggetje. Ze gaat eerst haar spreuken studeren. Dat duurt niet zo lang, ze zijn in een item gestopt. Hij begint met kamp op te slaan. Ze heeft 12 spreuken in haar staf en kan er een beetje mee vechten. Geloof je me niet? Ze slaat hem op zijn hoofd. Ouch! Hij shapeshift zijn zwaard naar een staf en ze kan zowaar een beetje vechten. De stijl doet hem een beetje denken aan Huis Hendrake. Ze heeft les gehad van Dara, hij vindt dat wel snel moe is. Als ze haar test heeft gehaald, krijgt ze iets om haar rimpels weg te werken. Ze zeiden dat de armband magisch is, er heeft ooit een Sawall gewoond. Die had een soort van kasteeltje en die armband wil ze hebben, met die armband kan ze shiften. Kasteeltje vinden, bewaking verslaan, armband vinden, demonen verslaan. Dara zei dat het gevaarlijk was en ze ging niet mee. Vind je het niet leuk? Dit is gevaarlijk! Haar mantel beschermt haar. Ze snijdt er een scheur in en de mantel repareert vanzelf. Hij wil testen met zijn zwaard. De mantel wordt hard als hij ermee in de buurt van de mantel komt. De mantel beschermt haar en doet meer. Ze worden begluurd door iets dat dichterbij komt. Met Feniks weet hij dat er iets demonisch in de buurt loopt. Wolfachtig iets. Hij springt de tent uit, de wolf is 1.5 meter hoog en springt op Rhexenor af, het beest verandert van koers, het zwaard ook en de wolf begint te janken, shift in een slang en maakt dat hij weg komt. Hij hakt op hem in, wordt dan kever, daarop inhakkend blijkt het een hard rugschild te hebben. De kever is dood. Dyenne kijkt vreemd naar hem als hij terug komt. Is je zwaard magisch? Zou het? Nee, niets van gemerkt en hij begint op te sommen wat het zwaard kan. Nee, ze heeft het over magie. Niet wat je standaard vertelt. Het doet iets magisch, magie magisch. Je kunt er een spreuk mee doen of zoiets. Goh… er zit nu iets magisch aan, sinds dat ding dood is. Weet je ook wat? Heb je geen identify spreuk? Studeer die en zoek het dan uit.
Een paar uur later is ze klaar. Laat eens kijken. Groot zwaard, houdt haar staf erboven… wat een onzin, mompelt hij. Er komt licht van haar staf, Rhexenor ergert zich. Was die ceremonie nu nodig?
Wat doet het nou? Je zwaard is magisch en ik weet wat het doet. Misschien vertelt ik het je morgenochtend. Doe niet flauw, doe ik ook nooit, zegt Rhex. Je hebt me jaren lopen pesten, zegt Dyenne. “Dat is mam, die weet nooit iets,” zei je dan tegen de kinderen. Hoe kom je aan het zwaard? Lag in de wapenkamer van pap en mam, was ooit van pap. Weet je dat zeker? Dat zei hij. Hij speelde als kind van 7 met het zwaard, stak met het ding in zijn borst en zijn moeder hielp hem door de wond te verzorgen. Deed je moeder iets met dat zwaard? Volgens Dara is ze een hele goede magiër. Er zit vechtmagie in en het laadt zich op. Je kunt er hele interessante dingen mee doen. Vuurballen, vlammenwerpers… of proberen tijdens een gevecht of vragen aan Deirdre. Ze had het gevoel dat Rhex zich onzichtbaar kon maken eerder. Hij hakt er eigenlijk alleen maar mee. Despil is ook een hele goede tovenaar, mogelijk heeft hij er iets mee gedaan. Waarom kan Deirdre geen les geven? Die kan alleen agressieve magie. Ja, ze kan nu eventueel ook koken met haar magie. Misschien. Ik moet zelfs om een knuffel zeuren. Was ik net van plan. Hij dacht altijd dat ze niet verder ging dan die ene vuurbal. Dacht hij dat ze dat leuk vindt dat iedereen haar uitlacht, haar kinderen meer kunnen. En dan al die vrouwen die naar hem kijken. Als er nu een vrouw naar hem toe komt met het voorstel om hem te delen, kan ze een vuurbal door haar kop krijgen! Wat zei ze ook weer? Wat kan jou het schelen, straks ben je bejaard en dan neem ik hem van je over. Anastasia is knap en hij valt op dat soort types. Blonde vrouwen die nogal gemakkelijk door de knieën gaan voor jou. Ze is te gemakkelijk, zegt hij. Ik toch ook? Eh…
Weet je wie ik de grootste engerd vind van alle mannen? Krispos. Op een dag verander ik hem in een varken. Hij is een vetzak en hij vindt me leuk, ik hem niet. Hij doet populair tegen alle dienstmeisjes en die vinden hem een engerd. Van zijn derde vrouw is hij gescheiden en loopt te vertellen op zoek te zijn naar een nieuwe vrouw. Dyenne gaat opnieuw studeren.

Ronardo
Brand vraagt hoe het gaat, heeft het druk gehad zelf. Ronardo vertelt over het nieuwe gevaar de Lizards. Dat vindt Brand erg interessant, alleen zijn vader zwamde er wel eens over. Brand heeft er nooit een bewijs van kunnen vinden, hoe komt Oberon erbij. Wie is die persoon? Wil hij nu niet zeggen, een volgende keer zal hij dat vragen. Dan zal hij verder geen vragen stellen over dat koffertje. Met Brand is het niet zo heel goed, zijn plannen dreigen in het honderd te lopen, waarbij hij een afgesloten Amber nodig heeft. Dat komt allemaal door een groepering ooit door hem opgericht, de Heilige Vlam. Ze hebben Ronardo’s vader opgeblazen. Brand wil die lui opruimen, hij zal helpen door Ronardo te vertellen waar ze zitten. Ze zijn losgeslagen. Ronardo denkt niet dat Brand zijn vader op zou blazen. Alleen als hij
zijn plannen door zou zetten en met reden en met waarschuwing. Vader zit dicht bij alternatieve poorten wel. De Heilige Vlam is radicaal omdat ze denken dat het hun plicht is zijn plannen uit te voeren, maar ze zijn veel te opzichtig bezig. Het zijn van die zelfmoordfiguren. Ze weten niet dat ze voor hem werken, hij heeft een soort van Heilig Boek waar teksten in verschijnen, maar daar kijken ze niet meer in. Niemand mag eraan komen. Iedereen heeft zijn eigen groepering, die van Eric zijn ook helemaal losgeslagen, die werken voor de hoogste bieder. Die van hem hebben een godsdienstige achtergrond en zijn te fanatiek. Kan hij niet naar ze toe gaan? Nee, ze kennen hem niet, ze hebben hem nooit gezien. Waarom wist je dat ze van mij zijn en waarom heb je me niet getroefd? Ik geef je een paar troeven en ga erheen. Ruim ze op en druk dat boek achterover. Laat niet weten dat je deze info van mij hebt. Ronardo zegt zijn medewerking toe. Hij is nu bij Morwenna’s wereld waar ze ook zitten. Daar horen ze niet te zitten, ze komen er niet vandaan. Ze zijn iemand gevolgd dan. Waarom hebben jullie hen gevolgd? Ronardo vertelt. Oh, mooi, je bent al begonnen. Hij krijgt een tweetal andere bases. Vervelend dat ze met gates kunnen omgaan, dit zijn hun hoofdbasis. Ik kom je helpen als je me nodig hebt. Random helpt, zegt Ronardo.
Hoe is het met je vader? Niet erg goed, Ronardo vertelt dat hij aan het regenereren is. Dat kan hij toch niet? Advanced wereld, moeder heeft iets met hem gedaan. Wat dan? Zo goed mogelijk in elkaar gezet. Bovenop een bom staan is niet best. Weet ik veel waar die lui mee bezig zijn. Blijf je eten anders? Nee, ik ga weer.
Hij gaat terug met die speciale troef.
Er is niet veel tijd voorbij, Ronardo vertelt over de troeven. Corwin is wat wantrouwig over de onbekende contactpersoon. Toch niet Julian? Nee? Mooi zo. Die houdt zich meer bezig met de bossen.
Hij heeft een plaatje van een fort boven op een berg en een andere van een eiland. Dat eiland is lastig, je hebt daar troepen voor nodig. We moeten iemand hebben die troepen heeft. Niet de mijne, zegt Deirdre, haal Caine er maar bij, die heeft van die sneaky lui. Corwin gaat dan maar weer eens. Ik ben nog bezig met een oorlog, aarzel niet om te troeven als je me nodig hebt. Hij pakt een troef, concentreert zich een poosje en is dan weg.
Caine zit aan een bureau te schrijven. We hebben je hulp nodig, zegt Ronardo. Caine troeft zo terug. Dat doet hij in een zwarte rusting, zwaard en kruisboog. Begroet zijn broer en zus. Ronardo stelt Celia voor, hij kijkt haar aan met een blik vol afgrijzen, waar ben jij er eentje van? Jij bent heel raar. Caine vindt het niets. Ze heeft geen tentakels. Het zou hem niet verbazen als ze nu in een glibberig ding verandert. De gate ziet er belachelijk uit, zegt hij. Waar zijn we hier? De wereld van Morwenna. Dat is vreemd, hij dacht even… Hé, zegt Random, dat ene signaal is weg! Het is ineens uit! Dat is vreemd.
Wat is uit? Random verklaart de gate detector. Spoort niet alleen technische gates op. Interessant, er stond iets aan en het is nu weer uit. Caine kijkt of hij nu dringend ergens anders heen wil. Waar had je me voor nodig?
Ronardo vertelt over de Heilige Vlam. Caine weet dat deze van Brand was, opgericht voordat hij in de Abyss verdween en dat hij de organisatie niet meer onder controle heeft. Interessant dat ze je vader hebben opgeblazen. Caine was hier niet met de gates bezig. Hier heeft Brand iets mee te maken, met die Gouden Cirkel poorten en hij kijkt Ronardo doordringend aan. Hij wilde iets zeggen tegen Ronardo, maar doet dat niet. Caine zal zorgen voor troepen, naar wie kan de leider troeven? Zelf moet hij nu dringend even weg en even later verdwijnt Caine door middel van Troef.
Of Random de leider wil zijn? Waarom Ronardo niet? Doe jij dat maar, zegt Random. Ik ga geen risico lopen met Caine’s lui.


Morwenna
Boudicca heeft van alles geleerd de afgelopen jaren, zegt Owen. Morwenna kan het beste een hoop aandacht aan haar geven. Haar andere dieren zijn helemaal niet zo. Fillipien kan het niet schelen en die andere ook niet, ze zijn gemoedelijker. Boudicca is nog jong en wil allerlei dingen. Hij gaat even met Essilt praten en zal in ieder geval Iestyn en Randal troeven. Morwenna zegt nog eens dat hij Iestyn aan haar en Mandor moet overlaten. Alleen maar even bijpraten, zegt Owen met een onschuldig gezicht.
Morwenna gaat een eind door de duinen rijden en over het strand en wordt getroefd door Caine. Ze haalt hem door en stijgt af. Boudicca gaat op een sukkeldrafje naar een graspol en snuffelt daar ongeïnteresseerd aan.

Brighton, ziet Caine. Hij neemt aan dat Morwenna hem veel te vertellen heeft. Klopt, ze praat hem wat bij. Hij weet niet precies waar Lorrayne mee bezig was. Ze had het talent om iets soortgelijk als zieneres te kunnen, maar dan heel sterk aan Patroon gebonden. Ze kon gebeurtenissen veranderen. Zij kon zien welke gebeurtenis essentieel was. Ze heeft hem getracht uit te leggen dat elke Schaduw op een cruciaal onderdeel verschilt met een andere en Schaduwen ontstaan doordat er iets anders gebeurd is. Ze kon zo’n gebeurtenis zien aankomen en een Schaduw splitst op zo’n moment op en er ontstaat een andere Schaduw, die waar de gebeurtenis niet heeft plaats gevonden. Hij voelt aan dat ze gelijk heeft, maar heeft ook het idee dat het niet zo zit. Als er geen Amberieten of Chaosieten zijn, dan gebeurt dat niet. Wij, door er te zijn, beïnvloeden dat. Zij zegt dat het niet zo zit. Ze kon raar reageren in bepaalde situaties. Een raar kind en als volwassene ook vreemd. Ze ging dan plotseling weg tijdens een gesprek, deed iets raars, duwde iemand zomaar naar buiten. Ze had geen uitleg waarom. Misschien probeerde ze gebeurtenissen te veranderen of het zo te veranderen dat ze ze niet aan zag komen. Ze had het talent om de volgorde van gebeurtenissen te veranderen. Zijn vader was zwaar gefascineerd door haar gave. Hij deed daar tests mee, inderdaad.
Caine zag dat Morwenna een gate had open had staan. Morwenna moest ermee te maken hebben, want hij was het niet. Anderen kunnen dat helaas ook zien, al is dat met een detector. Mandor, zegt Morwenna. Zonder technische detector. Caine fronst en is daar niet erg blij mee.
Oberon kan ook iets dergelijks als gebeurtenissen naar zijn hand zetten. Hij deed expres dingen waar Lorrayne van schrok en dan weer iets deed. Zijn vader is ook geen typische Patroongebruiker, hij doet iets anders, iets dat hij van hem heeft mee gekregen en Lorrayne nog veel meer maar dan in het extreme. Oberon was ook erg geïnteresseerd in eventuele vriendjes en vriendinnetjes van hen later, Loraynne en Caine hebben hun best gedaan hem best gedaan hem er buiten te laten. Oberon en Lorrayne hebben ooit een vreselijke ruzie gehad en toen moest hij zijn vader gelijk geven, want ze ging met een Sawall om, met dezelfde klootzak die nu koning is. Van de kant van de Sawall uit was het om hen te pesten denkt Caine, Lorrayne was het er niet mee eens. Hij en zij zijn niet op vriendelijk termen van elkaar gescheiden. Hij weet niet wat ze met Gramble had, blijkbaar heeft ze een kind met iemand anders gekregen. Hij was niet zo blij dat Morwenna ook met een Sawall aan kwam zetten. Hij weet niet waarom die aantrekkingskracht er is, hij vindt de vrouwelijke Sawalls niet interessant.
Hij denkt dat Lorrayne iets gedaan heeft waardoor ze uit mensen hun hoofd is verdwenen, ze is vergeten. Op dat moment waren de jongeren er nog niet, maar Corwin en Eric zouden het moeten weten. Weten ze niet, zegt Morwenna. Eric wist alleen van Lorrayne doordat hij Caine had nagezocht. Heel typisch, vindt Caine.
Het gaat over Tir-na Nog’th, over gebeurtenissen die sleutelmomenten zijn. Het Patroon waar Caine een band mee heeft, doet ook zoiets. Morwenna heeft dat eigenlijk alleen met Oerpatroon gehad, dat vindt Caine merkwaardig. Hij heeft nooit het gevoel gehad dat te moeten lopen. De redheads allicht. Misschien Benedict. Morwenna moet haar ene zoon meer in de gaten houden. Pas op met hem en dat voorwerp, je hebt goed kans dat hij voor altijd weg is als hij ooit iets met die spiegel doet. Lorrayne zal iets gedaan hebben dat niet helemaal kan, misschien zichzelf buiten de realiteit gezet.
Hij zegt weer dat Brand achter het probleem van de poorten zit. Heel prima dat Morwenna ermee aan de slag gaat in de gouden Cirkel. Maar Mandor ziet dat er gates zijn, vindt hij niet erg geslaagd. Verder is het heel goed dat Morwenna Lorrayne gaat zoeken op korte termijn.
Hij gaat Ronardo en Random helpen, hij gaat bezig een groepering uit te roeien. In verband met gates. Hij begint over de engerd Celia. Morwenna geeft hem de troef van het kasteeltje. Hij bekijkt deze. Dezelfde plaats, andere afbeelding als die Ronardo heeft, mompelt hij. Hij neemt de Troef mee en vertrekt weer.

Rhexenor
Zij krijgt een kus voor de spreuk en hij mag het kamp afbreken. Hij is geen domme spierbundel. Ze heeft wel vriendinnen in Amberstad. Ze heeft een beetje Troef gestudeerd nu. Dara zei dat ze er heel veel aanleg voor heeft. Dara is geweldig! Beetje een takkenwijf, strenge lerares, stond erop dat hij moest leren vechten. Hij heeft haar niet horen gillen. Was je niet bij de bevallingen dan? Wat was jij een egoïstische rotzak toen. Ik was in Dark End. Oh, weegt dat op tegen een bevalling?
Hij moet gaan zoeken en kijkt met Eagle eyes, iets wat ze minder vindt. Er lopen voetsporen op het pad. Voeten van zo’n 50 cm lang, glad en diep in het zand, meerdere. Ze lopen allemaal dezelfde kant uit en komen dagelijks langs. De meest recente sporen zijn een paar uur oud.
Na een uur lopen komen ze in de buurt van een spookachtig kasteel en is Dyenne moe. Rhexenor ziet dat er daar dingen bewegen. Voor de poort staat een metalen vent van een metertje of drie hoog met 1 oog. Het zal geen robot zijn, hij ziet iets van een blauw opgloeiend kristal op zijn rug. Met Feniks ziet hij vrij weinig levende wezens in de buurt. Af en toe vliegt er iets levend over.
Rhexenor beschrijft de vent, het is een soort machine. Ze heeft niet zulke goede ogen als ze door verrekijker kijkt. Hoezo? Jij bent superman. Laten we gaan lunchen. In de rugzak zit een kleedje en Rhexenor haalt sandwiches uit de hoorn. Beetje rare sandwiches, wat daar tussen zit? Dyenne eet gewoon, is er iets? Dyenne is niet dood neer gevallen, dus Rhex eet nu ook. Bij de laatste kijkt hij wat erop zit, iets dat beweegt. Hij eet het snel op, smaakt goed. De thee even later is soepgroen. De thee is wat mintachtig van smaak. Ze heeft blijkbaar een Chaossmaakje ontwikkeld. Marcia eet ook de vreemdste dingen, levende wormen enz. Verder is ze een saai mens, lijkt wel wat op Mandor. Een nichtje ofzo. Zijn er vrouwelijke Sawalls? Zeker, bijvoorbeeld Dara en Morwenna. Die zijn aangetrouwd, sputtert Rhexenor. Nou, Morwenna en Mandor hebben dochters, dat zijn dus Sawalls. Die hele tak heeft zich toch naar die Schaduw genoemd? Ja, Helleveeg. Elysium betekent hel, zegt Dyenne. Vast verzonnen door Mandor, zegt Rhex. Dyenne gokt op het denkwerk van Morwenna in deze. Haar naam betekent Morbide en jij hebt een oogje op haar en wilt het met haar. Ze doet het met paarden en zit iedere dag in de manege, zegt Rhexenor. Van wie heb je die vieze praatjes? Despil? Die heeft haar wel eens een doorkijkbloes aangeraden, die moest ze vaker dragen. Rhexenor is wat vunzig. En jij gaat de golem uit elkaar slopen. Zij hoeft geen verrekijker. Dara heeft gevraagd wie ze mee wilde hebben op haar queeste en Dyenne mocht kiezen. Ze heeft getwijfeld over Ronardo of Mandor of William of Krispos zelfs. Als er een monster komt loop ik harder dan Krispos.
Als jij dat monster nu in elkaar klopt, loop ik achter je aan.
Ze heeft ook gedacht om de broer van Despil om hulp te vragen. Oh Jurt. Daar is Jurt al. Wat fijn dat jullie mij erbij halen. Dara heeft gezegd dat ik niet mee mag helpen, maar toch leuk dat je me erbij haalt. Nee, hij is er niet, hij heeft hem nooit gezien.
Leuk kasteeltje, zegt Jurt. Het leek Dyenne leuk als hij mee was, ondanks de pech. Hebben jullie eten? Wat een lekkere sandwiches, met demonenvlees! Jurt gaat dan weer, jullie kunnen die demoon wel aan.
Zij gaan er naar toe. Als ze in de buurt komen zegt het ding “Halt!”
U bevindt zich op verboden terrein. U moet weg gaan. Hij herhaalt dat een paar keer en is niet onder de indruk van Rhex’ na-apen. Dyenne duwt Rhexenor naar voren, de golem heft zijn vuisten en is snel en pijnlijk. Rhexenor bekijkt zijn moves. Komt naar hem toe en geef hem een ram. Zijn zwaard als speer ketst af, de golem slaat af en toe mis en zijn vuisten worden dan elektrisch, dat is wat pijnlijker. Dyenne wijst met haar staf. Rhexenor maakt een piercend zwaard en verdwijnt en de golem ziet hem ook niet. Hij steekt hem in het blauwe kristal. Rinkelt, aan stukken, wordt getroffen door een serie vuurballetjes die door blijven gaan uit de staf. Geen effect, de golem hangt stil. Vermoedelijk had de golem hem met zijn helm op wel gezien. Dyenne schrikt van de onzichtbare Rhexenor. Er wordt gekibbeld over wie de golem neer sloeg. Intussen staan er een aantal demonen van een metertje of twee bij
de poort hen op te wachten. Halt! Ze hebben zwaarden, vleugeltjes en hoorns, zien hem niet als Rhexenor zijn helm op zet en hij maakt ze allemaal dood.
Jij speelt vals, ziet Dyenne. Ik dacht dat jij altijd eerlijke gevechten deed met ridders! Maak de deur open en ga naar binnen. De deur blijkt magisch dicht te zitten, ze doet een dansje en een ritueeltje, hokus pocus open u en de deur is open. Binnen is een hal, hij loopt naar binnen, zowat in de val. Hij ziet een vloer, maar het is een diep gat met lavapoel. Het is illusie. Alle steentjes verdwijnen door de vloer, de illusie verdwijnt en er is een lavaput. Vliegen heeft ze niet ingestudeerd. Hij doet zijn harnas uit en laat vleugels groeien. Ze kijkt er met een vies gezicht naar. Waarom geen engelenvleugels? Ze gooit zich in zijn armen en romantisch vliegen ze naar de overkant. Van de lava komt warmte af en dan kunnen ze links of rechts. Dit is een echte dungeon.Dyenne zegt dat de dispell illusie nog werkt. Ze komen in de vleugel van het kasteel. Er is een bieb met interessante boeken, in de salon komt er een dienblad aanzweven met thee en koffie en in de slaapkamer ligt een skelet in bed. Niet erg sexy, vindt Rhexenor. Grijnzend, nachthemd, opgedroogd bloed. Er steekt nog een speer door hem heen, daarop een groenig spul en zit aan het bed gespietst. Deze is in zijn slaap gestorven zoals veel Sawalls. Ze vinden wat kleding, een pispot met pislucht en juwelen in een kistje, manchetknopen, en andere dingen. Misschien vervloekt of vergiftigd. Moet je niet even zoeken naar geheime dingen? Ben ik mee bezig. Achter een schilderij vindt hij een kluisje. Zij studeert en danst weer en in het kluisje liggen stapels goud en munten. Alleen maar geld. Rhex pakt een goudstaaf. Ze hoopt voor hem dat deze niet vervloekt is. Verder niets interessants gevonden. In de keuken is niets. Ze gaan dan naar de andere kant, hier zijn kelders en kerkers en een wapenkamer. Er zijn van die vechtpoppen die ook echt bewegen. Hij kan hier echt trainen en dat doen hij en zijn vrouw een poosje. Wat trappen af, een magiekamer en een laboratorium. Ze vindt een boek met spreuken, neemt ze mee. Dan komen ze bij een speciale deur, er verschijnt een demoon zodra ze deze aanraken. Een gevaarlijke met vangarmen. Een vreselijk gevecht volgt, Dyenne probeert wat agressieve spreuken, Rhex doet iets met zijn zwaard en er komen zwarte vlammen uit. Na nog flink wat zappen is er een vieze vetvlek over. Rhexenor is een tikje gewond geraakt, Dyenne heeft wat bloederige krassen, maar is behoorlijk beschermd door haar mantel.
Misschien is de deur nog steeds vervloekt en Rhexenor ziet een pentagram op de deur. Deze ziet er actief uit, die moet met magie worden weggehaald en dat duurt erg lang. Het is een heel ingewikkeld ritueel, dat maakt de magie sterker omdat dat beter is bij zo’n sterke Sawall in huis. Ze is er een uur mee bezig, richt een staf, er komt een violetachtig licht en het verdwijnt. Ze is nu heel moe. De meeste Sawalls hebben niets met demonen, denkt Rhexenor. Waarschijnlijk summoned dat pentagram de ene demoon na de andere.
Achter de deur is een metalen kamer, er staan wat kisten met kostbaarheden en op een zuiltje onder een stol ligt een armband. Rhex zet zijn helm op. De armband is zwaar magisch, sommige spullen ook, hij raakt ze niet aan. Dingen als een lamp en dolk of zoiets. Gewone magische spullen. In een aparte nis ligt een hele speciale dolk, iets tegen demonen, op een stukje fluweel. Hij pakt het geheel op en stopt het in zijn rugzak. Misschien iets voor Mandor. Dyenne klikt de armband om haar pols. Het ziet er wat vreemd uit, ook gewoontjes. Ze kan de armband niet meer afdoen.
Ze concentreert, ze verandert in een monster met vleugels. Hij heeft eens eerder een gargoyle gezien. Kun je ook weer terug veranderen? Met steen op steen gekras verandert ze terug en ze valt flauw, hij vangt haar op en hij troeft naar Dara.
Dat lukt niet. Hij draagt Dyenne naar buiten en Dara wordt weer getroefd. Ze worden doorgehaald. Dyenne komt bij en is blij, hij krijgt een paar dikke zoenen. Hij heeft deze keer niet eens al het werk gedaan.
Hij vindt het bezwaarlijk dat zij de armband niet meer af kan doen. Dyenne vertelt enthousiast hoe het ging. Zijn er veel Sawalls die aan demonen doen? Alleen Mandor. Verder hobbyen ze ermee. Heeft Dara zelf ook wel eens gedaan.


Quotables:

“De gate is af. Hij werkt doordat ik er net macht in heb gestopt.” -- Celia
“Haal die macht eruit en doe deze er weer terug in.” -- Corwin

“Jij hebt al die jaren geloofd dat ik een dom keukenmeisje was. Maar ik heb hard gestudeerd en kan nu echt magie!” -- Dyenne
“Voorspelbaar.” -- Rhexenor

“Ik zal dan wel met Iestyn gaan praten en dat met de schoolleiding oplossen.” -- Owen
“Goed… nee, wacht even. Mandor en ik moeten dat regelen. Tenslotte zijn wij de ouders.” -- Morwenna

“Ik heb een opdracht en daarvoor heb ik een domme spierbundel nodig die kan vechten.” -- Dyenne
“Waar is Gérard als je hem nodig hebt?” -- Rhexenor

“Dyenne en Dara moeten hard lachen, Marcia glimlacht alleen.” -- GM
“Hoezo? Is zij de slimmerd soms?” -- Rhexenor

“What is on your mind?” -- Ronardo
“Een heleboel… dat is het probleem als je briljant bent.” -- Brand

“Dit is de dochter van een hele rare vader.” -- Ronardo over Celia
“Ze heeft anders geen Sawall trekken.” -- Caine

“Ik dacht dat er met die persoon met die engerd als vader was afgerekend” -- Caine
“Het gaat nu om een andere engerd, een goeie engerd.” -- Ronardo

“Wat kan er nu uit het kasteel komen dat jij niet aankunt?” -- Dyenne
“Mandor.” -- Rhexenor

No comments:

Post a Comment

Iets toe te voegen of op te merken? Graag!