Sunday 2 November 2008

Voorbereidingen voor een Bruiloft/ De Kist van Atlantis/ Tarkan

Rhexenor is thuis in zijn eigen paleisje in Antioch, alwaar de familie van Amber als halfgoden worden gezien. Met Dyenne praat hij wat na over het bezoek van Darius. Finndo kent ze niet, van Osric heeft ze wel eens gehoord. Ze is eigenlijk niet echt geïnteresseerd in fossiele familieleden. Hij ook niet, zegt hij. Zij beweert echter dat Benedict de oudste is en daarna kwam de tweeling. Hij weet zeker dat Benedict jonger is. Ze weet dat er een kamer van Finndo en Osric in het paleis is, met stoffige oude wapens is van Finndo en met oude troep is van Osric. Finndo is vast een wapenverzamelaar. En dan waren er ook nog die oude koninginnen, hun moeders zeker.
Wanneer gaan we trouwen, informeert Rhexenor. Eigenlijk heeft hij geen tijd om dat te regelen, dat moet ze zelf maar doen. Ze wordt een beetje boos, hij is nooit thuis. Ze wil minstens 3 weken uit trekken voor de bruiloft, een paar dagen trouwerij en dan op huwelijksreis. Naar een romantische plek. Hmm, 3 weken is wat lang, vindt hij, maar hij zal eens kijken. Hawaï is misschien wel iets.
Waarom wil hij met haar trouwen? Ze heeft geen powers en kan zo ontvoerd worden. Hij zegt dat hij haar leuk en aardig vindt en van haar houdt. Hij is nooit thuis, klaagt ze.
Gérard is getrouwd met iemand van het hof hier. Hij is hier langs geweest met zijn vrouw. Hij vindt dat hij het niet kan helpen dat hij steeds lang weg is. Ga dingen regelen en plan een datum. Waar wil je trouwen? Op een heuveltje, zegt hij, in Antioch. Hij moet de uitnodigingen doen, zegt ze, zijn ouders moeten alles regelen en betalen. Over drie weken, stelt hij voor. Hij zal dan in totaal 5 weken blijven. Dan wordt ze zeker vermoord, denkt ze, als liefje van Amberiet. Gérards vrouw was ook bang vermoord te worden en daar moest Gérard heel hard om lachen.
Hij heeft niet zo’n zin om zijn moeder nu te troeven, dat kan morgen wel. Ze laat hem de enorme slaapkamer zien en de bijbehorende badkamers.

De volgende ochtend komt het personeel ontbijt op bed brengen. Hij bekijkt zijn hele huis en tuin met zwembad. Ze hebben hun eigen jachtopziener.
Hij troeft Deirdre, zij regelt intussen de koffie.
Deirdre is in gevecht, er wordt nogal geschoten. Natuurlijk heeft ze tijd voor hem, ze troeft hem zo terug. Intussen troeft hij naar Nicolas, gekleed in een wit uniform. Ook al in oorlog. Hij zit in de commandobunker, er zijn van die vuile Amberieten die hen daar weg willen hebben.
Even later laat Deirdre zich doorhalen, ze was in gevecht met Chaosieten. Ze zitten aan de grens met Amber. Ze moet er even aan wennen dat Dyenne geen personeel meer is.
Hij vertelt de datum, waarom moet ze dat weten? Omdat ze moet helpen. Shit, roept ze, vraag het Flora. Dat is zijn moeder niet. Deirdre wil dat sekreet niets schuldig zijn, en nu moet ze haar om hulp vragen. Shit oh shit.
Ze stelt voor om aan Nicolas te vragen het door Dara te laten organiseren. De enigen die dit fatsoenlijk kunnen organiseren zijn Flora en Bleijs. Maar wacht even, ik weet wie dat kan regelen. En ze laat Corwin doorkomen, die er keurig uitziet als een zakenmannetje. Er moet een bruiloft worden georganiseerd en natuurlijk wil Corwin wel helpen. De sukkel. Misschien moet hij er Flora bij betrekken, maar niet te veel graag. Deirdre kan eigenlijk niet zo op de bruiloft verschijnen, ze dacht aan een leuk militair uniform. Dyenne krijgt een troef van Deirdre, maar grist het weer weg als ze hoort dat Rhex hier toch is. Corwin noemt haar maten en zoek iets uit dat bij haar haar past en niets met lieflijks ofzo. Ze wil niet op de zussen lijken.
Hij informeert naar de powers van Rhex nog. Je bent toch een Chaosiet, dus je kunt vliegen en dergelijke? In andere mensen veranderen. Dat is nog niet perfect. Hij laat zijn wapen zien en het kanon van Rebma. Corwin vertelt dat toen hij het patroon repareerde meteen alle wapens niet meer liet werken in Amber.
Julian heeft een keer een vol glas wijn naar zijn hoofd gesmeten. En ook spijkers in zijn schoenen en ratelslangen in zijn bed… nee, dat was Random niet, die kan niet zomaar ergens een ratelslang vandaan halen. En de wolven was Flora, die houdt van wolven. Julian heeft honden. Heeft Random die wolven op je afgestuurd? Dan heeft hij die van Flora geleend. Hij heeft een zeer goede mensenkennis. Dat Julian zo jaloers op hem is, heeft te maken met Oberon. Daar waren ook Brand en Eric jaloers op. Die konden het niet hebben dat Corwin koning zou worden. Ze hadden zelfs Gérard opgestookt, Eric, Julian, Caine en Flora en Benedict. Er waren lui die indertijd Amber hebben verraden, het heeft vanaf het begin onder vuur gelegen. Machtige lui uit de Hoven zijn jaloers. Oberon heeft wel al die tijd Amber weten te verdedigen. En hij is best aardig.
Rhex vertelt van Darius. Corwin zegt dat Finndo dood is. De eenhoorn en het serpent zijn vijanden van de Phoenix. Rhex vertelt een drakenei van Brand te hebben gekregen, in ruil voor per ongeluk opvissen. Random was er ook bij. Jij en Julian? Nee, met Random. In de Abyss? Dat zou Julian nooit doen. Maar was het Random wel? Misschien een vermomde Chaosiet. Tja, Puk en Myra ook nog opgevist en een leuke armour.
Corwin vertelt wat over helpers van de Phoenix, zoals Puk en Myra. En ook een aantal dwergen. In Tir Nan ocht heeft hij eens een Dwaallicht ontmoet. En een hydra. Er is ook een waterwezen en een spin die iets met het serpent te maken heeft. De zwarte weg heeft iets met de Spin te maken. Je moet alleen dingen niet zomaar vertrouwen en geloof die zoon van Finndo niet, raar verhaal.

Ronardo staat in een soort van einde van een gang, met een soort stenen vaas in het midden van de kamer, waar metalen bloemen uitkomen.
Hij troeft naar Corwin, was afgeschermd, maar komt erdoor. Hij vertelt de situatie waar hij nu in verkeert, Aarde 2000, en hij heeft iemand nodig die Oud Egyptisch kent. Nee, niet om Fiona te zoeken, maar me helpen dit te vertalen. Oh, je wilt gebruik maken van mijn archeologische kennis! Caine houdt zich liever op de achtergrond om smerige plannetjes uit te broeden. Hij wil wel meehelpen, troeft zo terug. Heb je nog rusting nodig? Wat denken die mensen als ik zomaar verschijn? Loop maar naar buiten. Achteloos verbreekt Corwin de verbinding.
Na een half uur ziet hij er keurig uit, als een zakenman en laat zich doorhalen. Hij loopt mee, hij is de archeoloog Phillip Corey, geeft mensen hun kaartje, compleet met telefoonnummer en website. Het koffertje gaat open, er zit een geavanceerde computer in en begint foto’s te maken.
Daarna bekijkt hij de vaas en Ronardo vertelt wat hij daarvan weet.
Dan gaat Corwin aan de slag, is el een poos bezig. Hij zegt dat alles hier vol ligt met traps, als je maar iets verkeerd doet, zal de kist verbrijzeld worden. Er wordt gezegd dat de kennis van Orion in de kist zal zitten. De sfinx staat op het sterrenbeeld Orion afgesteld. De Egyptische goden hadden daar ook iets mee te maken. Het is een soort handleiding die je moet volgen, de je het niet goed, dan ontploft de boel en daar zal die vaas mee te maken hebben. Een eenvoudige reactor, die deze plaats in stand houdt, gebeurt er iets kritisch. Gebeurt er iets met die bloemen. En als die eruit zijn, gaat de vaas op volle toeren tot deze ontploft. En als dat gebeurt, vliegt alles in de lucht.
De bewoners van de stad Orion. Er gaat iets mis, iets komt uit de hemel vallen. Ze voorzien dat deze in de zee zal storten en dat deze de stad gaat verwoesten. Het volk besluit zich te verspreiden en steden te bouwen op plaatsen die veilig zullen blijven. Dit is 1 van die plaatsen. De ramp gebeurt, hun hele wereld verandert daardoor. Hun kennis hebben ze in de kist geborgen, voor de tijd da mensen het kunnen begrijpen. Er zijn een aantal raadsels die je op moet kunnen lossen.
Dat is een DNA-keten op de muur en er mist iets aan. Als je daar verstand van hebt, kun je zien waar het aangevuld moet worden en daar zit een knopje.
Ronardo komt er snel achter waar het foutje zit, op die plek kan hij een tegeltje aanklikken en hoort een klik. Zo is er een hele rij raadsels, een aantal is nog niet de techniek van deze wereld, iets over antizwaartekracht.
Nadat ze alles hebben gedaan, horen ze een gezoem. Dan gaat de reactor uit, de hand ontspant zich en zakt op de grond. Dan hebben ze de kist. Een grote zwarte metalen kist, vrij zwaar.
Ronardo opent de kist. Er zit een soort staaf in met allemaal gouden schijfjes er omheen. Een soort van disks. Er zit een ander kistje in, waarin op het fluweel een aantal troebele glazen bolletjes op ligt. En er zitten een aantal oude papyrusrollen in, die moeten heel voorzichtig worden open gemaakt. Er gaat er eentje over hoe je uit zonlicht laserlicht maakt. Op de andere doe zo’n primitieve reactor werkt, het principe van batterijen, er staat uitgelegd hoe je bepaalde metalen kunt smelten en hoe je met geluidsgolven zware blokken steen kunt verplaatsen.
De bolletjes en disks kunnen niet worden afgespeeld. Dat moeten ze dan maar uitvinden, zegt Corwin, ik ga dat niet in mijn computer stoppen. Er zijn 3 bolletjes en 12 disks. De disks zullen informatie bevatten, de bolletjes geven vast drie dimensionale beelden.
Het is de vraag wat ze gaan publiceren. Ronardo stelt voor om de inhoud van de scrolls bekend te maken en de rest nog even in de doofpot te houden, tot is uitgevonden hoe ze af te spelen. Dat van die aliens willen ze ook nog even achterhouden.
De archeoloog Corey neemt afscheid. Later proberen mensen hem te bellen, maar krijgen alleen een antwoordapparaat.
In de tussentijd wordt Ronardo getroefd door Fiona. Ze wil het even niet hebben over het project. Wat heeft ze gemist aan dingen wat hij wel kan zeggen? Hij vertelt iets onder de sfinx te hebben aangetroffen. Zij is ook weer terug, nee, ze was niet in Overschaduw. Daar is ze niet gekomen. Maar ze weet nu meer, dat is mooi. Hij vertelt dat zij hem iets heeft gegeven dat van Benedict was. Ze kan zich niet herinneren dat ze hem een lege troef heeft gegeven. Maar hij kan haar even doorhalen. Dat hoeft voor hem niet zo.
Ze weet nu wel dat het heel gevaarlijk is om in Overschaduw te komen.
Uiteindelijk haalt hij haar door, ze is blij hem te zien. Vond je het erg dat ik weg was, heb je me gemist? Random wel, zegt hij. Nou en! De volgende keer zeg je maar dat ik zeg: je kan de pot op! Ze neemt gewoon niet op als het Random is. Laat die lege troef eens zien die je van me hebt gekregen. Wil hij niet.
Ze is echt niet in Overschaduw geweest. Echt niet. Ze is er niet aangekomen. Ze was er op weg naartoe. Op weg er naartoe kwam ze er achter dat ze er beter niet kon komen, het is echt gevaarlijk. Je kunt dingen permanent veranderen die je liever niet veranderd. Als je zegt dat ik dingen heb gezegd of heb gegeven waar ik niets van weet, dan heb ik misschien al dingen verandert. Hij laat uiteindelijk de lege troef zien. Hij vertelt dat ze mysterieus deed en dat ze hem de troef gaf. Ze kan het zich helemaal niet herinneren. Ook had ze een wereld voor hem afgeschermd. Klinkt wel als Superman, zegt ze. Ze is er heen op weg te gaan, een meer geestelijke reis, dus er kan niet getroefd worden. Hou het voor jezelf, zegt ze. Ik heb misschien iets ongedaan gemaakt en daar zal ik een reden voor hebben.
Ze heeft wel meer zonen, meer kinderen, zegt ze. Je bent wel de enige van die vader overigens. Hij vertelt dat ze het project hebben getest en hoe dat in zijn werk ging.
Zoek op iedere aarde een punt wat het equivalent is als Amber. Op elk van die werelden is er een plek die als Amber is. Veel werk, het paleis binnen gaan, iets veranderen en kijken waar er ergens anders iets is veranderd.
Dan ga ik in die werelden iets doen, allemaal tegelijk en dat blijkt ook in Amber te werken. Waarom kunnen wij Amberieten iets veranderen in andere werelden. Omdat we Amberiet zijn. Nu nog voor elkaar krijgen dat we auto kunnen rijden in Amber, magie etc.
Het is Brand gelukt om zowat heel Amber weg te vagen. Het kan ook op andere manieren worden uitgezocht dan bloed over het patroon te gooien.
Geef je me nog wat te drinken?

Ik neem afscheid van Mandor. Of ik hem af en toe nog troef, vraagt hij, dan zal hij dat ook doen.
Ik reis naar de keep of 4 worlds met vele omwegen. Ik kom in een herberg met oude wagenwielen, brede tapkast. Het komt me bekend voor, ik ben hier al een paar keer geweest. De dikke waard is niet erg toeschietelijk, heeft alleen bier van het vat en geen schone mokken. In een hoek zit een man bier te drinken en naar me te staren. Uiteindelijk besluit ik te vragen hem te kunnen helpen. Morwenna is mijn echte naam, zeg ik. Ik mag hem Tarkan noemen. Hij vraagt waar ik heen op weg ben en of ik het niet irritant vind om steeds op dezelfde plaats uit te komen. Ik heb geen zin om met een vreemdeling te bespreken waar ik mee bezig ben en ga naar buiten.
Natuurlijk kom ik uit die wereld niet weg, het begint te regenen, te stormen en zelfs een tornado zet op. Ik wordt verkouden, maar ik besluit hoe dan ook niet meer die herberg binnen ze gaan, ik hou er niet van op die manier gedwongen te worden.
De volgende ochtend houdt het op met regenen. Het lukt me om met Boudicca naar een wereld vlak bij de keep te reizen. Aldaar huur ik een kamer in een herberg om goed uit te rusten. De verkoudheid is inmiddels over.
Er wordt op de deur geklopt en daar staat Tarkan. We ontbijten dan maar samen en hij neemt deze keer de vormen van beleefdheid wat meer in acht, als ik hem vertel hoe dat werkt. Hij noemt zich dus Tarkan en is een zoon van Finndo. Ik ben bezig met iets waar hij iets van weet. Hij heeft het niet van een of andere Amberiet gehoord en ik ben niet op weg, maar ik slaap. En hij met mensen bezoeken in hun droom heeft hij meer ervaring mee dan ik.
Ik was toch bezig met wezens die niet gezien kunnen worden? Dat gedoe is 1 van de onderdelen van het plan om Amber te vernietigen, de familie. Het is zijn vaders plan. Hij heeft altijd 1 kant gehoord, waarom iedereen moest sterven. Maar misschien zijn we niet arrogant, staan we nergens boven, manipuleren we niet, zijn we geen machtswellustelingen? Hij is heel lang nooit Amberieten tegen gekomen. Over het algemeen bevestigen ze mijn vaders visie, maar niet in alle opzichten. Hij is Gérard, Corwin en Dalt tegen gekomen en onlangs Rhex in droom en die kwam hem bekend voor. Hij moet Billie en Ronnie nog spreken. Ook Brand heeft hij ontmoet in een soort van droom. Zo, nu ben ik op de hoogte en kan hij gaan. En weg is hij.

No comments:

Post a Comment

Iets toe te voegen of op te merken? Graag!