Sunday 2 November 2008

Het Vuurpatroon/ Dworkin/ Plannen van Dalt

Ze krijgen een rondleiding door het huis, Gérard is het gezeur over tapijten zat, hij zorgt ervoor dat hij en Rhexenor afgezonderd raken, hij neemt hem mee naar een wapenkamer vol met grote waterwapens. Rhex lijkt het leuk een Kraken te verslaan, Gérard zegt dat ze dat in Rebma niet leuk vinden. Of ze moeten naar een andere schaduw gaan, maar dat dan zijn ze een paar weken weg. Gérard legt zijn tactiek uit: je pakt een kanon, laadt het en schiet het af. De kamer met medailles wordt overgeslagen, dat is saai.
De vrouwen komen er weer aan en Dyenne complimenteert hen met de gobelins aan de muur. Gérard zegt beslist dat er echt geen goblins in de buurt komen.
Het is nog geen tijd om te eten, maar Gérard en Rhex gaan naar de visrokerij. Dat smaakt echt heel goed, zeker met bier erbij.
Rhex wil wel vuistje drukken, ook al weet hij dat hij verliest. Hij probeert vals te spelen, maar krijgt er geen beweging in.
Zijn vader had stiekeme dingen. Je huis brandde af of je kinderen raakten zoek. Niet zo’n aardig iemand. Gérard denkt dat Corwin ook best een goede koning zou zijn. Maar de eenhoorn wees Random aan, zeer onverwacht. Het hele huis Amber hoort bij de eenhoorn, we werken samen. Als je heel veel gedaan hebt, kun je hem zien. Rhexenor zegt dat hij die gezien heeft.
Het serpent is heel gemeen, zegt Gérard. Rhex vertelt over zijn avonturen met de eenhoorn en het serpent.
Hij troeft naar Fiona en vraagt haar hoe dat mannetje ook weer heet, je weet wel, nee geen Suhuy of waarzegger of wijsgeer. Nee, niet zijn naam, maar wat hij doet… ja, troubadour. Hij legt uit wat dat ongeveer is aan Rhex. Weet veel en zingt. Klein rotdwergje… ja, een bard, waarom zeg je dat niet meteen.

Ik ga patroon lopen. Bij de deur kom ik de anderen tegen. De tekens op de deur zijn weg, de deur is open en we zien een soort van gloeiend heet pad, een doolhof achtig patroon in lava. Een borrelende massa met een pad er omheen.
Het is hier warm en benauwd, zeker 40-50 graden. Het prikt en doet pijn. Het is hier donker op de rood oranje gloed na. Caine mag eerst, zegt Ronardo. Kun je het voordoen, kan ik zien hoe je er op loopt.

Ronardo stapt op het pad. De maliën houdt de hitte genoeg tegen zodat hij niet levend verbrandt. Het is weer heel moeilijk, hij mag niet stoppen. Af en toe verbrandt hij een beetje. Bij de eerste bocht heeft hij het gevoel levend te verbranden, of zijn ogen uit zijn oogkassen komen. Bij de tweede bocht voelt hij geen lucht meer te krijgen. Bij de derde bocht begint hij de hoesten. Bij de vierde bocht wordt hij vergiftigd. Zijn huid wordt zwart. Uiteindelijk komt hij bij het midden als wrak en dan lijkt er niets meer aan de hand te zijn. Het is erg zwaar, het is nu ook in zijn geest gebrand. Eigenlijk is het 1 patroon, het hoort nu bij hem. Hij kan nu dingen die hij eerst niet kon.

Ook ik vind het zwaar. Bedreigend. In de buurt van het centrum is er niets meer van me over. Het past allemaal, het is allemaal 1 patroon, ik kan er iets mee wat ik eerst niet kon. Het zijn aspecten van dat ene patroon, het is er 1. In het centrum kun je de anderen wel zien lopen. Bij een hoek verdwijnt William uit het zicht. Zelfs Caine heeft er veel moeite mee.

Gérard heeft trek. Maar het is pas theetijd. Dan maar de boot inspecteren. Uiteindelijk is het aardig dicht bij het etenstijd en wijst Dyenne hem de kamers. Het personeel is heel aardig. Dyenne trekt haar demoon aan.
Hij wil geen demoon/ contact met Dara en hij mag van haar niet in matrozenpak. Ze geeft hem een pak met franjemouwen. Er zijn meer mensen aanwezig aan tafel, die trouwens al vol staat met eten. Gérard zegt dat ieder zichzelf mag bedienen. Iedereen begint bij de soep, alleen Gérard en Rhex beginnen bij het zwijn.
Tijdens het diner praat Rhex een poosje met de bloeddorstige Fabian J. Deze heeft de mond vol over onthoofden, hakken, bloed en piraterij. Later komt Carmel bij hem zetten die vraagt welke taken hij spreekt. Het Grieks dat zei spreekt is behoorlijk anders dan het zijne. Ze legt uit dat ze de talen leert van de landen van de Gouden Cirkel. Ze is nog geen ambassadrice, nog in de leer. Over een paar maanden is ze 18. ze vindt dat hij wel wat weg heeft van tante Deirdre. Ook zo donker. Hij vindt zijn moeder gestressed, dat spreekt ze tegen, haar vader is dat. Misschien zijn al die ouwe lui dat, vanwege de oorlog. Het lijkt haar leuk om naar Chaos te gaan en te onderhandelen. Welke taal spreken ze op de Hoven? Tegen Rhex altijd Thari.

Lucia is ook wel aardig. Ze zegt tegen Rhex dat hij een mooi landhuis heeft, hoe hij er aan komt? Hij vertelt hoe het een en ander in elkaar steekt. Ze wist niet dat hij Amber heeft gered. Wel dat hij en Gérard samen piraten hebben verslagen. Ze vraagt wat hij van Corwin vindt, ze heeft het idee dat diens mensenkennis niet erg groot is. Tegen haar doet hij echter heel aardig en netjes. Eigenlijk al die broers doen wel aardig, behalve die Julian, die is altijd wat lomp. Misschien is het verlegenheid. Hij heeft zelf geen vrouw, de meeste anderen wel.
Dyenne vindt ze wel aardig, alleen wat jong. Leuk als ze baby’s gaan krijgen, ze zal vast denken aan de kraamcadeaus… ze vraagt of hij meerdere vrouwen heeft. Gérard heeft wel meerdere vrouwen gehad. Hij is een paar 100 jaar oud. Julian, Gérard, Sand, Delwin, Dalt en Coral zijn de jongsten.
Met Julian is het wel goed, denkt Gérard, de beste broer die hij heeft. Ze gaan wel eens vissen of jagen. Julian houdt wel van vissen. De laatste keer hebben ze met een grote beer geworsteld. Er is een flauw iets waardoor dat niet meer kan. Maar dat lost Julian wel op.
Rhexenor troeft naar Fiona om te vragen hoe je het beste uitlegt wat een dryade is waar Julian moeite mee heeft. Eigenlijk bedoelt hij hoe het zit met power wezens. Een avatar. Hij wil uitleggen wat een dryade is. Ze denkt dat het een boodschapper is van de Feniks. Ze vindt het niet slim dat hij en Random die hebben opgevist. Zeg tegen Gérard dat hij 1 van de Machten is. Is Dworkin dus boodschapper geworden?! Snapt Gérard… okay, dat heeft te maken met die Dryade in de boom, waardoor heel Arden is verpest omdat ze van een Power is. Maar mijn broer rekent daarmee af.

Ronardo staat in het centrum, bij de andere patronen kon hij naar een plek, een tijd, of iemand. Hij kan niet heel lang wachten. Hij probeert zichzelf naast dit patroon te zetten. Hij gaat naar Amber in zijn kamer. De vraag die opkomt is: welk Amber? Het originele, denkt hij. Hij krijgt een soort van bevestiging in zijn hoofd en staat ergens anders.

Ik heb nu een heel sterke band met dit patroon, ik merk dat ik niet alleen ben. Het patroon zit in me en ik in het patroon. Ik wil uitkomen in de tijd van Nefertari, op zoek naar de zalf. Het zegt ‘okay’ in mijn hoofd. Het ene patroon is niet een mechanisch iets, een iemand. Een wie. Het is bewust en levend.
Dan word ik verplaatst en ik ben er. Het is heel gewoon dat dat zo gaat.

Ronardo staat tussen ruines van gebouwen, het lijkt een beetje op de gebouwen in Rebma. De ruines van een heel groot paleis. Hij ziet een eind verderop een soort van tuin en in die tuin een veld waar ‘het patroon’ ligt. Het gloeit helemaal blauw op. Aan een ketting zit een enorme griffioen, een vreselijk vals beest. Hier en daar beschadigd, of hij net gevochten heeft. En daar komt een dwergje aan gelopen, een Dworkin. Ronardo hè, ik voelde het al… maar dat kan natuurlijk niet hè, zomaar naar het Oerpatroon lopen… Oh, dit is het dus, zegt Ronardo tevreden. Dit is het originele Amber, het is kapot, iets en iemand hebben dat gedaan. Fikkie is lief, dat is de bewaker. De vragen over Fikkie vind Dworkin stom. En dat kapot maken is duizenden jaren geleden gebeurd. Ronardo wil dit patroon lopen. Mag niet. Dworkin heeft het gemaakt.

Deze maakt er een gezellige picknick van. Zorgt voor kaas en wijn en vraagt Ronardo wat deze bij zich heeft. In zijn lunchpack heeft hij nog boter en brood. Je hebt als pasgeborene dus allemaal vraagjes. Dus je denkt dat je heel wat bent omdat je vier patronen hebt gelopen? Je bent toch met troeven bezig gegaan en niet met Patroon? Nou dan! Verbeter jezelf in Patroon, oefen een paar 100 jaar en dan praten we verder. Ronardo lijkt het leuk om te hebben. Schep maar niet op dat er een vierde patroon is. En ik ben ook expert in Troef, daar kun je vragen over stellen. Stel DE VRAAG! Wat heb je er eigenlijk aan om Patroon te lopen? Dat geeft onze familie meer Macht, alle Macht. Dus als je het loopt wordt je sterker. En het geeft je ook een heleboel andere dingen. Je wordt niet gek van Patroon, wel van de Logrus. Sommigen maar tijdelijk. Van Patroon wordt je stabiel, slim en wat al niet meer. Zelf loopt hij nooit patroon. Je moeder stelt altijd leuke en slimme vragen. Ja, ik denk toch dat je moeder Fiona is. Maar het kan natuurlijk zijn dat je er op een dag achter komt dat je de sterkste bent.
Een leuke vraag is waarom heb je Patroon gemaakt? Of waarom wordt het Schaduw genoemd?
Troef was eerder dan Patroon. Het is om Macht uit te oefenen dwars over Schaduw heen. ieder kan zijn eigen soort Troef maken en die werken dan op jouw manier.
Hij trekt Ronardo mee (is erg sterk). In het licht ziet hij een soort zwarte bolletjes, gaten, die bewegen in het licht. Nee, dat zijn geen demoontjes, die wonen in Chaos. Dit zijn een soort anti-Amberieten. Dat is de vijand. Waarom ben je niet naar de goede plek gegaan, zoals je nichtje? Kun je je niet voorstellen dat je familie het aller belangrijkst is? Natuurlijk wel, zegt Ronardo.

Ik ben in een soort Egyptische stijl kapel. Een standbeeld van een man met lendendoek. Hij heeft een zwarte hondenkop. Hij houdt in zijn handen een doosje. Een uit edelsteen gesneden doosje met een dekseltje. Met edelstenen. Er zit een soort zalf in, lichtend groene zalf. Er zijn dubbele deuren. Er komt iemand aan. Er komt een jonge vrouw binnen, een Afrikaanse vrouw met twee wachters. Ze valt op haar knieën bij het beeld en zit daar te bidden. Ik pak de zalf en troef Ronardo, het gaat heel moeilijk, dan denk ik dat het lukt.

Er is iemand die hem probeert te troeven. Ik laat me doorhalen. Er wordt een woord geroepen ‘Dief!’. Het monster kijkt vals en eet ons niet op omdat Dworkin erbij is. Het blad. Ik krijg kaas en wijn aangeboden.
Ronardo begint over opa Oberon. Mijn zoon is serieus, niet gezellig, zegt Dworkin. Hij is er niet aan toe, zegt Dworkin. Dan ontplof je. Je weet gewoon dat het tijd is als het zover is. Op een dag doe je dat gewoon en ontplof je… of niet. Er is nog 1 Spikard niet bezet, als je die weet te vinden… Ik zeg tegen hem dat hij het blad moet regelen. Dworkin is er trots op dat we zoveel potentieel hebben en we moeten zelf weten wat we er mee doen. Benedict heeft echt wel eens wat anders gedaan dan wat hij nu doet.

Rhex heeft eindelijk gegeten. Dan is er nog een soort van bandje met muziek en dans.

De volgende dag heeft Rhex gedroomd, iemand was op zoek naar hem.
Dan krijgt hij een troefcontact met Dalt. Weet niet wie er allemaal mee luisteren. Hij wil hem graag even spreken, het is dringend.
Dalt haalt hem door, naar een donkere omgeving. Zeer gelukkig dat Rhexenor heeft geprobeerd om Amber op te blazen, dus ze willen de plannen van Gérard gebruiken om Amber te veroveren. Hij haalt een parachute te voorschijn. Dankzij de explosie is het dak daar niet in orde, goed gedaan joh, overmorgen is Amber van ons. Hij heeft grootse plannen, laat de kaarten zien. Hij staat erop dat Rhex mee gaat, het is maar 3 dagen en je bent hier nu toch. En je kunt niet met Gérard mee om te vissen, dadelijk zeg je per ongeluk iets. Dalt heeft alles voor elkaar, helaas wil Dara niet samen werken. Zwarte parachutes, zegt Dalt. Ik heb mijn wapens niet, zegt Rhexenor. Oh ja, je was bij Gérard. Die invisiblity suit was handig geweest. En mijn zwaard. Maar dat regelt Rinaldo wel even! Nee, daar hoeft niemand iets van te weten. Nee, alleen dat keukenmeisje is in de buurt. En zo snel mogelijk, okay een uurtje is ook goed. Niet pas over vijf dagen. Hij is ook tegen Amber, zoon van Brand en Jasra. Dat is een aardig mens en zo beleefd. Zo’n soort vrouw zoekt Dalt ook. Ze gaan naar de oefentoren om te oefenen. Zijn vader vertrouwt hij niet, dat is een Chaosiet. Hier kan Rhex trouwens niet getroefd worden, voor hier buiten zal Rinaldo een oplossing vinden. Rhex oefent met masker, zodat hij niet herkend wordt. Hij draagt een zwart uniform met adelaar en hakenkruis er op. De manschappen mopperen over het feit dat ze kruisboog schieten moeten oefenen. Geruisloos en hard! Dalt heeft echt voor heel goede wapens gezorgd, ook een soort luchtdrukgeweren met pijltjes. Rhex vertelt hem waar de geweren van Corwin te vinden zijn.

No comments:

Post a Comment

Iets toe te voegen of op te merken? Graag!